זהירות, שילוב מסוכן בין התרופות שאתם נוטלים

חברת RXDrugOn מציעה כרטיס שימנע מהרוקח ומהרופא לתת תרופות אשר לשילובן יש השלכות שליליות

איך יודעים שיש בשוק צורך אמיתי למוצר, אמיתי מספיק כדי להקים סביבו סטארט-אפ? אחת השיטות הפחות מדעיות, אבל הנפוצות, היא כשמייסד החברה מחליט שהוא לא יכול לחיות בלי זה ויעשה הכל כדי שמוצר כזה יהיה קיים. זו עדיין לא הבטחה לכך שלסטארט-אפ תהיה היתכנות כלכלית, אבל זה רמז טוב לכך שהצורך אינו מופרך.

אצל ירון פרונט, המונח "לא יכול לחיות בלי זה", התבטא כמעט באופן מילולי. לפני 4 שנים הוא ביקר אצל אורתופד בעקבות פגיעה בגב, וקיבל תרופה משככת כאבים. "אל תיקח יחד איתה עוד נוגדי דלקת לא-סטרואידיים" הזהירו הרופא, ופרונט הינהן. בבית המרקחת הקרוב הוא קנה, לא את הדבר הזה עם השם המפחיד עליו אסר הרופא, אלא משכך כאבים רגיל ללא מרשם - אספירין.

מתברר שאספירין הוא בדיוק סוג המוצר שאסור היה לפרונט לקחת. הטעות עלתה לו בשלושה חודשי אשפוז ואיבוד של כ-30 קילוגרם ממשקלו.

אז הבין פרונט כי חייב להימצא פתרון שימנע ערבוב בין תרופות שהשילוב ביניהן יכול להיות קטלני. "הרופא עשה את עבודתו - הוא הזהיר אותי במונחים שהוא מכיר. הרוקח עשה את מלאכתו - הוא לא ידע אילו תרופות נוספות אני לוקח. ובכל-זאת, משהו לא עבד".

את הסיפור של פרונט אפשר לגבות בנתונים כלליים יותר. בארה"ב מתים אלפי אנשים בשנה מנטילת תרופות שלא היו צריכות להילקח ביחד. עוד רבים מתאשפזים, וזה מבלי לקחת בחשבון את אלה שהתרופות שלהם פחות יעילות ממה שהיו יכולות להיות, בגלל השילוב.

כסף משלמה בן-חיים, שותפות עם גיורא איילנד

המוצר של חברת RXDrugOn Medical הוא כרטיס מגנטי אישי, אותו מציגים לרוקח בעת קניית תרופות וכל מוצר אחר בבית מרקחת, ולרופא בעת רישום תרופות.

המאפיין הייחודי בכרטיס הוא שאינו מזוהה. כלומר, אם מישהו ימצא אותו ברחוב, או יחדור למערכת המחשוב של בית המרקחת, הוא ילמד שבעל הכרטיס נוטל ויאגרה וגם פרוזאק, שהוא בן 70 במשקל 80 קילוגרם ועם עבר של מחלות לב, אבל לא יהיה לו מושג מי האיש.

כאשר מגיעים לרוקח ומבצעים קניה, מועבר הכרטיס במערכת של החברה, שהיא נפרדת לחלוטין מהקופה הרושמת של בית המרקחת, ומופק דף מידע שמכיל פרטים לגבי כל התרופות שקנה הלקוח בזמן האחרון.

לגבי כל תרופה נכלל הסבר, בשפה פשוטה, לגבי אופן השימוש, כללי הזהרות ותופעות לוואי אפשריות - תמצית של העלון לצרכן. בנוסף, ישנו פירוט לגבי שילובים שעלולים להיות בעיתיים, או תרופות שנרכשו, אבל עלולות לא להתאים לפרופיל הרפואי של אותו חולה - והמלצה להתייעץ עם הרופא בעת הצורך.

המערכת לוקחת בחשבון אינטראקציות לא רק עם תרופות, אלא גם עם תוספי מזון שנרכשו בבית המרקחת ואפילו עם המזון עצמו, אם בעת רכישתו הועבר הכרטיס במערכת. הדף מודפס ומועבר מיידית לידי הקונה. אפילו הרוקח לא חייב להציץ בו, אם הקונה אינו מעוניין בכך.

המערכת מיועדת לשמש רשת מסוימת של בתי מרקחת, ואינה משותפת לכל הרשתות. מבחינה שיווקית זה טוב לבתי המרקחת, כי נוצרת נאמנות לסניף מסוים - אבל אז המידע הוא חלקי. "אנחנו ממליצים לחולים לקחת את כל העטיפות של התרופות שקנו מחוץ לבית המרקחת המחזיק במכשיר, להביא אותן למקום ולהעבירן דרך הקורא שלנו", אומר פרונט. "חשבנו על הרעיון לאחר שראינו שזה מה שחלק מהלקוחות התחילו לעשות, על דעת עצמם".

פרונט היה ממייסדי חברת ספקטרום דיינמיקס מקבוצת החברות של יזמי הביומד פרופ' שלמה בן-חיים ולואיס פל. חברה זו, שעוסקת בתחום ההדמיה, גייסה לאחרונה 27 מיליון דולר מקרן MedInvest של בן-חיים. פרונט גם הקים את חברת התוכנה Anota.

יחד איתו שותפים ב-RXDrugOn עופר הרמתי, לשעבר מנהל הפיתוח של Atunity; ד"ר אילן רייטר, בעבר דיקאן הפקולטה למחשבים בטכניון, סמנכ"ל פיתוח באטיוניטי וארכיטקט מאגר המידע של מיקרוסופט וגם אלוף במיל' גיורא איילנד, לשעבר היועץ לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה. החברה הוקמה במסגרת חממת מיט"ג.

"רמת המעורבות שלה בכלל ושל עודד חרמוני (דירקטור בחברה - ג.ו) בפרט היא גבוהה, גם בהכוונה האסטרטגית וגם בפיתוח העסקי ויצירת הקשרים", אומר פרונט.

פרסום מפולח

אחת השאלות העיקריות לגבי המוצר הייתה המודל העסקי שלו. המוצר אמנם מועיל לחולים, לחברות הביטוח, שמשלמות על הפגיעה הנובעת משילוב לא נכון של תרופות; וגם לבתי המרקחת, עבורם הוא יכול לשמש כאמצעי לקידום מכירות. אבל בסופו של דבר החליטה החברה שהלקוחות הטבעיים של המוצר הם חברות התרופות.

בארה"ב, בניגוד לרוב העולם, שיווק תרופות מרשם הוא חוקי ומקובל וזהו שוק של מעל 4 מיליארד דולר.

באמצעות המוצר של RXDrugOn, הלקוחות יכולים לראשונה לפרסם באופן מפולח לחולה עם מחלה מסוימת או כזה שנוטל תרופה מתחרה, וכן לגייס נבדקים לניסויים קליניים. הפרסומת מופיעה לצד המידע הרפואי (אבל בנפרד ממנו, כמובן), על הדף שמוציא החולה מהמכשיר בבית המרקחת.

עד היום לא ניתן היה לפרסם באופן מפולח, בשל סיכון להפרת הפרטיות של החולים. הבחירה במודל זה משמעותה שהשוק הראשון הוא ארה"ב, והמוצר כנראה לא יגיע בקרוב לשווקים אחרים. התשלום יהיה פר-פרסומת שהודפסה ללקוח יחד עם דף המידע.

כשנה לאחר הקמתה, ל-RXDrugOn יש כבר מוצר עובד, מספר פיילוטים עם רשתות בתי מרקחת בארה"ב, והיא פועלת להשגת לקוחות מקרב חברות התרופות הגדולות.