בראק קפיטל של וינטרוב יוצאת נגד חברת הדירוג מעלות

בראק קפיטל שבשליטת וינטרוב, רונן פלד ורוני יצחקי ספגה אתמול הורדת דירוג חדה לרמה של BB ובתגובה הם דורשים דירוג מחדש ■ מעלות: "אסטרטגית פעילות אגרסיבית ופרופיל פיננסי חלש הובילו להורדת הדירוג" ■ בראק קפיטל: "אף עובד מעלות לא ביקר בפרויקט של החברה או שוחח עם אף אחת מהנהלות החברות הבנות בחו"ל"

המתיחות בין חברות הדירוג לחברות אותן הן מדרגות שוב עולה על פני השטח. אחרי הקרב הפומבי בין מעלות לאפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב בקיץ אשתקד, כעת נודע ל"גלובס" כי חילוקי דעות קשים התגלעו בין אותה חברות דירוג לחברת נדל"ן אחרת. הפעם מדובר בחברה פחות מוכרת לציבור, אך כזו הנחשבת לאחת מחברות הנדל"ן הבינלאומיות הגדולות בישראל.

הכוונה היא לקבוצת חברות ההשקעה בראק קפיטל, שבשליטת שמעון וינטרוב, רונן פלד ורוני יצחקי, שספגה אתמול הורדת דירוג של לא פחות מחמש דרגות לרמה של BB. משמעות הדירוג היא "יכולת חלשה לעמידה בהתחייבויות".

"אסטרטגית פעילות אגרסיבית ופרופיל פיננסי חלש הובילו להורדת דירוג לבראק קפיטל הולדינגס ולחברה הבת בראק קפיטל השקעות", הסבירו במעלות. בראק קפיטל גייסה מעל 250 מיליון שקל באג"ח פרטיות.

בחברה לא אהבו את הורדת הדירוג, ושם מתכוונים לדרוש ממעלות דירוג חדש. "לחברה יתרות מזומנים המספיקות להחזר החוב למספר שנים. אין חברות רבות, אפילו בדרגות דירוג גבוהות בהרבה, היכולות להציג מצב נזילות כזה. בראק התכוננה למשבר הנדל"ן מבעוד מועד, הגדילה כאסטרטגיה יתרות נזילות ומצב תיק הנכסים שלה בכל העולם יוצא דופן לטובה", נמסר מבראק קפיטל. בתגובה לטענות אלו מסרה מעלות: "דוח הדירוג שפורסם מדבר בעד עצמו".

חוסר השקיפות פוגע בדירוג

קבוצת בראק קפיטל הוקמה ב-1992 על ידי וינטרוב ופלד, המתרחקים מאור הזרקורים, כמו גם שותפם, רוני יצחקי, הנמנה אף הוא על עשירי ישראל. בעבר פעלה החברה בשווקי ההון והטכנולוגיה, ובשנים האחרונות היא מעורבת בפעילות נדל"ן ותשתית רחבת היקף ברחבי העולם. לחברה משרדים במקומות שונים בעולם ביניהם ניו יורק, לונדון, מוסקבה ורמת גן.

במשך שנות קיומה הייתה הקבוצה מעורבת בעסקאות ענק בהיקף של מיליארדי דולרים, בעיקר באירופה ובארה"ב, וידעה "אקזיטים" מרשימים, בנוסף לפעילותה בתחום הנדל"ן. בשנת 2005 נמחקה החברה מהמסחר בבורסה, והיא כיום חברה פרטית.

מכיוון שבראק קפיטל היא כאמור חברה פרטית, וככזאת היא אינה מפרסמת דוחות כספיים, מעלות תלויה בעיקר במידע שהחברה מעבירה לה. אך למעלות יש ביקורת חריפה על רמת השקיפות מבחינת המידע שמעבירה בראק קפיטל: "איחור במסירת חומרים, והיעדר שקיפות מלאה ברמות הדיווח בהשוואה לחברות אחרות, מהוות אף הן גורם שלילי בדירוג", אומרים במעלות. "רמות הדיווח מחלישות את יכולתנו לעקוב אחר הדירוג ומייצרות סיכון הקשור לאי-קבלת מידע. אנו מצפים לשיפור מיידי בקבלת המידע הן מבחינת זמן והן מבחינת איכות החומר המועבר לצורך המשך המעקב על הדירוג".

לבראק קפיטל מצידה יש טענות נגדיות כלפי מעלות: "אף עובד מעלות לא ביקר בפרויקט של החברה או שוחח עם אף אחת מהנהלות החברות הבנות בחו"ל. כמו כן, לא שוחחו עם אף אחד ממגוון קרנות הנדל"ן, השותפות של החברה במדינות השונות. בנוסף לכך, כמות הזמן שהוקצתה לחברה על ידי מעלות הייתה מזערית", אומרים בחברה.

גם האסטרטגיה מהווה גורם שלילי

הורדת הדירוג החדה של בראק קפיטל מפתיעה במיוחד לאור העובדה כי במעלות מציינים שמצב הנזילות של החברה הוא דווקא טוב, לאחר שבחודש האחרון היא השלימה הנפקת זכויות בהיקף של כ-20 מיליון דולר. "לאחר הנפקה זו בקופת החברה כ-80 מיליון שקל, שיכסו את היקף הפירעונות לשנתיים הקרובות", אומרים במעלות, שם רואים לחיוב את העובדה כי חוב החברה פרוס בצורה טובה, ואת כך שהנפקות זכויות נוספות יתרמו לחיזוק הנזילות ושיפור יכולת ההחזר בשנים הקרובות.

במעלות מציינים כי הורדת הדירוג נובעת בעיקר בשל העלייה ברמות הסיכון של החברה מבחינה עסקית ופיננסית, הנובעת בין היתר מכניסה לתחומי פעילות חדשים. "אסטרטגיית הפעילות של החברה הייתה אגרסיבית הן בניסיון ההתרחבות לשווקים חדשים, והן בכניסתה לפעילויות חדשות אשר אינן בתחום הליבה שלה, ביניהן התפלת מים והפקת נפט. אסטרטגיה זו מהווה גורם שלילי על הדירוג", אומרים במעלות.

"תחום התפלת המים וחיפושי הנפט, נתפסים על ידנו בשלב זה כאופורטוניסטים, על אף שלהערכת החברה יתרמו רבות לרווחיותה בעתיד", הם מוסיפים. "פעילות הנפט דורשת השקעה כספית גבוהה הן לצורך פיתוחה והן לצורך התפעול השוטף, ועל כן הדבר יצריך השקעות כספים בהיקפים גבוהים, אשר יגיעו ככל הנראה מהגידול ברמות החוב. כמו כן פעילות זו מוערכת כתנודתית ובעלת רמת סיכון גבוהה יותר מאשר פעילות הנדל"ן המהווה את פעילות הליבה", הם מציינים.

בבראק אומרים בתגובה כי "פיתוח פעילות הנפט לא תיעשה באמצעות השקעה של החברה המדורגת, אלא ממקורות אחרים של הקבוצה וממקורות חיצוניים, ובכל אופן בוודאי שלא בגיוס חוב על ידי החברה".

במעלות מוטרדים גם מפעילות הנדל"ן של החברה. "בשנים האחרונות נצפתה עלייה בהיקף החוב וברמות המינוף. תזרים המזומנים השוטף של החברה וה-FFO שליליים לאורך זמן ויחסי כיסוי החוב ממשיכים להיות אף הם חלשים", אומרים במעלות.

בשנים האחרונות הרחיבה בראק קפיטל את פעילות הנדל"ן שלה למדינות מתפתחות כמו רוסיה והודו, אם כי בהיקפים נמוכים. "לאור המצב בשוק הרוסי והקשיים בפיתוח פרויקטים בשוק ההודי, אנו מעריכים שתעבור תקופה בטרם רמת הסיכון מפעילות זו תרד", אומרים במעלות.

על כך משיבים בבראק כי "פעילות החברה בהודו ובסין היא במינוף אפסי ובהצלחה מרובה. החברה מפתחת ומנהלת בשווקים הללו פרויקטים בשותפות עם קרנות נדל"ן בינלאומיות".