אליהו המושך בחוטים

בסיבוב הזה בקרב הכרעה על זהות יו"ר לאומי הוא הוכיח מי הוא בעל הבית בבנק

נמאס לכם לקרוא עוד כתבה על גליה מאור? אפשר להבין, גם אנחנו מרגישים ככה. לכן ננסה עכשיו לקחת צעד אחורה ולהתבונן במה שקרה השבוע בבנק לאומי מזווית ראייה אחרת. לא נספר לכם מה קרה (אתם כבר יודעים) או איך זה קרה אלא נשאל למה. מה עומד מאחורי המהלך של מאור, או ליתר דיוק מי גרם לכל שרשרת האירועים. לאדם הזה קוראים שלמה אליהו והוא הוכיח השבוע מי באמת משפיע על המתרחש בלאומי.

עד הקיץ האחרון אליהו היה פאסיבי. הוא הביט בשר האוצר מודיע כי בכוונתו למכור את מניות המדינה בבנק וראה את מקורבי ראש הממשלה נתניהו מתכתשים ביניהם על השלל - מי יהיה היו"ר הבא של בנק לאומי. ואז אליהו החליט לפעול ופעולתו יצרה תגובת שרשרת שבאה לידי ביטוי השבוע.

לפני שבועיים הודיע אליהו על כוונתו לממש את זכותו כבעל מניות גדול, לבקש כינוס אסיפה כללית מיוחדת ולהציע דירקטור מטעמו, שאף יתמודד לאחר בחירתו על תפקיד היו"ר. בכך אילץ אליהו את כל השחקנים האחרים לפעול בטרם היו מוכנים. בנק ישראל קפא על מקומו במבוכה ועד עכשיו לא הצליח לגבש עמדה.

היו"ר איתן רף, שהבין כי אליהו לא יתמוך בו לכהונה נוספת, הודיע כי הוא אינו מעוניין בה, ועדת המניות התכנסה בדחיפות כדי לקבל החלטות לגבי מועמדיה לדירקטורים חדשים ומאור נאלצה לחשוף את קלפיה ולהצהיר כי היא מעוניינת בתפקיד היו"ר.

אליהו הבהיר את הנקודה. הוא זה שמזיז דברים בלאומי. מהסיבוב הזה הוא יוצא עם שלושה הישגים - במשחק השחמט על השליטה בבנק הוא נטל את היוזמה לידיו, הוא קיבל הכרה פורמלית בזכותו כבעל מניות להציג דירקטורים וקעקע במקצת את השליטה של המדינה. והכי חשוב - אליהו הראה שבענייני לאומי הוא כח שצריך להתחשב בו.

שלמה אליהו