אהוד שברח מינה את רפי שקפא

הראוי שמי שקשור למותם של שני לוחמים בצה"ל יהיה המספיד הרשמי של חללים

"הראיתם לעולם מה זה צה"ל האמיתי", אמר ראש הממשלה למשלחת הסיוע ששבה מהאיטי. ואמנם, אנשי המשלחת ראויים לכל השבחים שהורעפו עליהם. ממש כמו הלוחמים המחרפים נפשם בפעולות נועזות; וכמו הטייסים, הצנחנים, החובשים הקרביים ועוד רבים אחרים. כל אלה הם הלב של צה"ל, אבל לא רק הם "צה"ל האמיתי".

כי צה"ל האמיתי כולל גם אלמנטים מושחתים, נהנתניים על חשבון הציבור, מפקדים שבורחים מאחריות והרבה מאוד טיוחים של כל התופעות הללו. אפילו טיוח התופעה של אי-מתן סיוע לפצועים המדממים למוות.

אני מתכוון כמובן למינוי החדש לתפקיד הרב הראשי בצה"ל. שמעתי וקראתי כמה ראיונות איתו והוא נשמע על הכיפאק, מסוג המאמינים המתנהגים ומדברים כמו אנשים מן היישוב, לפחות מבחינת הסגנון. הרב רפי פרץ, טייס מסוקים, אדם דתי המתנגד נחרצות לסרבנות. ברור שיש לנו עסק עם אדם מאמין, אבל לא קנאי פנאטי, אלא רב החי בתוך עמו, גם עמו החילוני, אדם שעל פניו נראה מינוי ראוי ורצוי.

אות קין

אבל על "הרב רפי", כפי שקוראים לו בחיבה מכיריו ומוקיריו, יש כתם, שלא לומר אות קין. הוא היה מפקד מסוק היסעור שניתוק כבל שלו בעת תרגיל (1992) הביא לנפילתם מגובה רב של שני לוחמים, אסף רוזנברג וגיל צוריאנו. זו היתה תאונה כתוצאה מכשל טכני. אי אפשר לבוא בטענות אל הרב רפי על כך. האות על מצחו נטבע מיד לאחר מכן. שני הלוחמים היו עדיין בחיים כאשר נחבטו בקרקע.

מפקד המסוק, הרב רפי, הנחית את כלי הטיס סמוך מאוד להם, במרחק של כ-20 מטר. אולם הוא השאיר את דלתות המסוק סגורות. הוא לא הלך לטפל בפצועים וסירב לתחנוני צוות המטוס, חלקם בעלי הכשרה כחובשים, לצאת אל הלוחמים הפגועים. במקום לעזור, קרא הרב רפי בקשר למסוק אחר, שהגיע כעבור כ-50 דקות וחילץ את הלוחמים.

אלא שאז הם כבר לא היו פצועים, אלא מתים. חוות דעת רפואיות קבעו ש-50 הדקות היו קריטיות, ושאם היתה ניתנת עזרה קודם לכן, ייתכן ששני הלוחמים, או אחד מהם, היו נשארים בחיים.

אהוד ברח

הרב רפי לא קיבל אחריות. כמו מפקדים רבים בצה"ל, הוא סיפק "הסבר", מסוג ההסברים הגרועים יותר מהמעשה עצמו. הרב רפי נאחז בכללים הקשורים לעזיבת מטוס מונע בשטח. מתחת לאפו של הרב רפי שכבו לוחמים גוססים, אבל הוא נצמד ל"כללים".

רבים בצה"ל, בעיקר מפקדים, מקדשים את ה"כללים" יותר מערכים. אולי הרב רפי היה שרוי בהלם בגלל התאונה הנוראה שנגרמה במסוקו? האם זה לא מזכיר את קיפאונו של אהוד ברק בתרגיל צאלים ב', כאשר עמד ללא ניע בעוד לפניו מוטלים הרוגים ופצועים שנפגעו בעת תרגיל מטיל חי ששוגר בטעות? הוא עזב בחופזה את המקום, ובעקבות זאת נוצר הביטוי "אהוד ברח".

וצה"ל בשלו - מטייח

האמהות ששכלו את בניהן באסון הכבל מתקוממות על המינוי של הרב רפי. "איך ייתכן שאדם כזה הוא שיספיד את חללי צה"ל?" זועקת לאה צוריאנו, אמו של גיל. מה משיב להם צה"ל? "בשעתו הוחלט לנקוט צעד פיקודי נגד רס"ן פרץ".

איזה הליך פיקודי? מי החליט? על כך צה"ל מסרב להשיב, על פי מיטב מסורת הטיוח המקובלת ב"צה"ל האמיתי". ועוד אומר דובר צה"ל כי "הוחלט שאין בהליך זה כדי לפסול את הקצין מלכהן בתפקידים נוספים בצה"ל".

אל תצפו לקבל תשובה לשאלה מי החליט ומה נימוקי ההחלטה. אבל מעבר לכך: איזו מין "החלטה" זו? מה פירוש "תפקידים נוספים"? אפשר להבין אם הכוונה לקצין אפסנאות, למשל; או שולחן כלשהו בקריה; אבל האם "תפקידים נוספים" זה גם תפקידים שהבסיס והמהות שלהם הוא מוסרי וערכי?

גם אם הסיבה לחדלונו של הרב רפי היתה הלם וקיפאון, יש תפקידים שאיש כזה אסור שיתמנה להם. אבל איך אפשר לצפות ממי שבעצמו קפא וברח, גם ממקום האסון וגם מאחריות, שיראה את המסר הכל כך שלילי שבמינוי הרב רפי?

matigolan@globes.co.il