קדחת הקידוחים: "ציון נפט וגז" תגייס עד 50 מ' ד' לחיפושי נפט

החברה הגישה תשקיף מדף לאחר שניצלה את התשקיף הקודם ■ מייסדה, אוונגליסט שאוהד את ישראל, מאמין ביכולתו למצוא נפט על בסיס מקורות התנ"ך

ציון נפט וגז (סימול בוול סטריט: ZN), החברה האמריקנית העוסקת בחיפושי נפט וגז בישראל, מתכוונת לגייס עד 50 מיליון דולר שיממנו את החיפושים שלה. כך עולה מתשקיף מדף שהגישה החברה ל-SEC (רשות ני"ע בארה"ב). את הגיוס מתכננת החברה לבצע באמצעות הנפקת מניות, אג"ח או אופציות.

הסיפור המעניין של ציון נפט וגז הובא לראשונה ב"גלובס". מייסד החברה, ג'ון בראון, הוא נוצרי אדוק המשתייף לזרם האוונגליסטי בארה"ב. הוא מעיד על עצמו שבמהלך ביקור רוחני בישראל בשנות ה-80 הוא התאהב במדינה. אהבה זו ניכרת גם במטרת החברה שהקים, אשר מטרתה המוצהרת היא "לסייע לישראל לשקם את המדינה דרך מציאת והפקת נפט וגז, וכך לסייע לאזרחי המדינה להיות עצמאיים, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה כלכלית".

ציון נפט וגז מחזיקה ברישיונות קידוח בין נתניה לחיפה. בראון מאמין ביכולתו למצוא נפט בהתבסס על מקורות התנ"ך, מה שמסביר גם את השמות שהחברה מעניקה לקידוחים שלה. הקידוח שנמצא ליד עין הכרמל, למשל, נקרא "אליהו 3", על שמו של הנביא אליהו שנשא את נאום התוכחה הידוע בהר הכרמל.

בראון הקים את החברה לפני כמעט 10 שנים ורשם אותה למסחר בוול סטריט לפני כ-3 שנים. הגיוס הנוכחי יהיה הרביעי במספר מאז שהחברה החלה להיסחר בוול סטריט. לפני יותר משנתיים החברה ביצעה הנפקת זכויות וגייסה 21 מיליון דולר ובחודש דצמבר האחרון היא גייסה עוד 18 מיליון דולר - גם כן בהנפקת זכויות.

בקופתה של ציון נפט וגז שוכבים היום 11 מיליון דולר בלבד והיא נסחרת לפי שווי של 87 מיליון דולר, אולם הנתונים הפיננסיים שלה רחוקים מלהיות נגועים ב"מגע האל": ברבעון השלישי של 2009 היא רשמה הפסד של 4 מיליון דולר ותזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת של 3.5 מיליון דולר.