אובמה באיתות חריף לאיראן: הציב טילי "פטריוט" במפרץ הפרסי

פקיד בכיר: מטרתנו העיקרית - להרתיע את האיראנים, להרגיע את ישראל ■ פאנטה ביקר בירושלים כדי לדון על איראן ■ ההיערכות - בעל אופי הגנתי, כדי להימנע מתגובה איראנית חריפה ■ הממשל מאיץ מכירות נשק למדינות באזור

ארה"ב פורשת מערכת מגננה באזור המפרץ הפרסי ומחישה מכירות נשק למדינות ידידותיות באזור על רקע חששות ממתקפה איראנית, אולי התקפת טילים. אחת ממטרות ההיערכות היא להרגיע את ישראל. כך מדווחים היום (א') העיתונים "וושינגטון פוסט" ו"ניו יורק טיימס".

לפי הידיעות, מאיץ ממשל אובמה פרישת מערכות הגנה מפני טילים לפחות בארבע ממדינות המפרץ, סביב מסופי נפט ומתקני תשתית חיוניים אחרים, כדי לסכל התקפה איראנית אפשרית, ומציב אוניות של חיל הים מול חופי איראן.

במקביל, מקיים הממשל מגעים שקטים עם סעודיה, האמירויות הערביות המאוחדות ומדינות אחרות באזור למימוש עסקות נשק בשווי מיליארדי דולר. בשנתייים שחלפו, דורגה אבו-דאבי בראש רשימת לקוחות הנשק הגדולים של ארה"ב, עם רכישת בשווי 17 מיליארד דולר, לרבות סוללות טילי פטריוט ומערכות THAAD להגנה מפני טילים.

ארה"ב אף מתכננת להגדיל את הכוח הצבאי האמריקני שמוצב עתה בסעודיה ל-30 אלף חיילים, במקום 10 אלפים כיום, כחלק מתכנית רחבה יותר שצופה תאום חסר תקדים של מערכות ההגנה מפני טילים בין ארה"ב למדינות המפרץ ותמרונים צבאיים משותפים מורחבים בין צבאות ארה"ב ומדינות האזור.

ההיערכות האמריקנית נועדה, בין היתר, להזים את הרושם שאיראן נעשית במהירות הכוח הצבאי החזק ביותר במפרץ הפרסי, ולמנוע אפשרות של מאמץ איראני להסלמת העימות עם המערב אם וכאשר יוטלו על טהראן סנקציות חדשות. אבל, לדברי ניו יורק טיימס, הממשל אף רוצה להראות לישראל שאין שום צורך מיידי למתקפה צבאית ישראלית נגד מתקנים גרעיניים איראניים.

פקיד ממשל בכיר בוושינגטון אמר לטיימס: "מטרתנו הראשונה במעלה היא להרתיע את האיראנים. המטרה השניה היא להרגיע את מדינות ערב, כדי שלא יחושו שהן צריכות לחמש עצמן בנשק גרעיני. אבל בהחלט יש פה גם מטרה להרגיע את הישראלים".

לפי אתר האינטרנט "פוליטיקו", ביקר בשבוע שעבר בישראל ראש סי.איי.איי., ליאון פאנטה. הוא נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק וראש המוסד מאיר דגן. במרכז השיחות עמדה בעיית איראן, אך נדונו גם "היחסים" בכלל, לדברי מקור ישראלי שנשא בעבר בתפקיד רשמי. דובר בסי.אי.איי סירב להגיב. לפי ידיעות מהאזור, ביקר בפאנטה גם בקאהיר. זה כנראה ביקורו השני של פאנטה בישראל. לפי טיימס הלונדוני, הוא ביקר בישראל במאי אשתקד כדי להזהיר את הממשלה מפני מתקפת פתע על איראן, בלי להודיע תחילה לוושינגטון.

עם התקדמות התכנית הגרעינית של איראן, רמזה ישראל כמה פעמים שהיא עלולה לנקוט פעולה צבאית נגד מתקנים צבאיים איראניים, אלא אם כן היא תשתכנע שארה"ב ובעלות בריתה מצליחות לבלום את ההתכנית האיראנית, לדברי הטיימס. גנראל ג'יימס ג'ונס, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ביקר החודש בישראל, כדי לבדוק לאן נושבת הרוח בממשלת ישראל וכדי לסקור את הסנקציות הכלכליות נגד איראן ואת התכניות החשאיות נגדה, לדברי פקידי ממשל שבקיאים בפרטי הנסיעה.

אובמה: איראן "תישא בתוצאות, וזו הבטחה"

בוושינגטון פוסט מציגים דוקא זווית אחרת: המאמצים להאיץ את מכירות הנשק למפרץ הפרסי אינם מקבלים הבלטה כדי למנוע חששות בישראל, ובמקומות אחרים, מהצתת מירוץ חימוש אזורי. בפוסט מצוטט פקיד ממשלה בכיר, שדרש לא לנקוב בשמו ובשם מדינתו, כך: "זו סביבה קשוחה, ואנו צריכים להיות בטוחים שאנו מוגנים. לדבריו, "איראן היא האיום הראשון במעלה באזור". מדינות המפרץ חוששות שאם ארה"ב או ישראל ינחיתו מהלומה צבאית על איראן, תחליט טהראן, או ארגוניים שמזוהים אתה כחיזבאללה, לנקוט צעדי גמול נגד שכנותיה במפרץ.

גורמים צבאיים אמרו, שהמדינות שקיבלו מערכות הגנה מפני טילים מארה"ב הן קטאר, האמירויות הערביות המאוחדות, בחריין וכוויית. לסעודיה, כמו לישראל, יש זה מכבר מערכות הגנה משלה.

החדשות על פרישת מערכות הגנה מפני טילים סביב מתקנים חיוניים במדינות המפרץ היא, כל הנראה, חלק מאסטרטגיה מתואמת של המשל כדי להגביר את הלחץ על איראן. בנאומו על מצב האומה, בשבוע שעבר, אמר הנשיא ברק אובמה, כי כי איראן "תישא בתוצאות, וזו הבטחה", אם לא תחדל מאמציה להפסיק פיתוח נשק גרעיני.