ממלכת יהודה: מה צפוי בתקופת היועמ"ש החדש יהודה וינשטיין

וינשטיין לא צפוי להיות 'יס-מן' של שר המשפטים נאמן ■ לדור לא צפוי לקרוא תיגר על מנהיגותו של הבוס החדש ■ מסקנות ראשונות על הצפוי בתקופת יהודה וינשטיין, בעקבות טקס חילופי היועץ המשפטי לממשלה

1. הנושאים שבחר היועץ המשפטי לממשלה החדש, יהודה וינשטיין, להדגיש בנאום כניסתו לתפקיד, נאום קצר יחסית שבו הצהיר כי איננו רוצה להקדים מילים למעשים: ביצור מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה ושמירת אי-תלותו; שימור אמון הציבור ביושרתו של מוסד היועץ המשפטי לממשלה; כוונתו לאמץ את הנוהג שלפיו פעל היועץ המשפטי היוצא מני מזוז להדיר את רגליו מישיבות הממשלה, למעט במקרים מיוחדים שבהם נוכחותו נדרשה.

במילים קצרות, בשפה כמעט נטולת פומפוזיות, רמז וינשטיין על המשבצת שהוא צפוי לאייש בתוך המאבקים הגדולים המתקיימים, לפני הקלעים ומאחוריהם, במערכת המשפטית. אלא אם צפויה הפתעה רבתי, וינשטיין יתנגד ליוזמה לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לשניים. שהרי קשה לראות כיצד פיצול שכזה מתיישב עם ביצור מעמדו של היועץ ושמירת אי-תלותו. שימור אמון הציבור ביושרתו של מוסד היועץ, להבדיל מהאיש הנושא בתפקיד עצמו, תלוי בכך שהתפקיד לא ייהפך למעין יועץ לשרי הממשלה שהנחיותיו בלתי מחייבות.

שר המשפטים יעקב נאמן, כפי שנכתב כאן לא פעם, מעולם לא זנח את תוכניתו ליצור תפקיד של "תובע כללי" ולפצל את תפקיד היועץ ואת הפרקליטות כולה. בדעת שר המשפטים לחזור ולקדם את התוכנית כעת, עם מינויו של יועץ חדש. "אינני יכול להבטיח כי אראה עם השר בכל דבר ועניין עין בעין", אמר וינשטיין בלי למצמץ.

2. מידת הפרגון שלה זכה מזוז בטקס הפרידה ממנו חרגה הרבה מעבר לחלוקת מחמאות מקובלת מצד עמיתים לעבודה. האיש, עם כל היותו עצור, יובשני וממעט להחצין רגשות, הצליח לרכז סביבו צוות שפיתח אליו רגשות עזים, אולי כאל אבא מקצועי.

"למני מזוז יש ידע אדיר", אמר פרקליט המדינה משה לדור. "מזוז הוא כזה שהוא איננו זקוק לגוגל, נדמה לי שגוגל לוחץ על כפתור 'מני' ואז הוא יודע את התשובה".

"היית לנו קברניט, מצפן ועוגן", אמר עוזרו הראשי של מזוז, רז נזרי, בעיניים נוצצות והוסיף: "אני מאלה המתקשים להביע רגשות, ולכן מה שאמרתי איננו ממצה את מה שהלב מרגיש".

כל הנוכחים דיברו על קיבולת העבודה הבלתי נתפסת של מזוז. "30 שנה הוא בא לכאן כל בוקר והעביר כרטיס", אמר מנכ"ל המשרד גיא רוטקופף, "בלילה אני לא יודע אם הוא העביר כרטיס, כי הוא תמיד היה האחרון לצאת".

אחרי יותר מ-4 שנים בתפקיד היועץ, באוגוסט 2008, מזוז לקח בפעם הראשונה יום חופש. כשחזר למשרד סיפר כי בבוקר החופשי שלו יצא מהבית, פגש ברחוב שני אנשים שאמרו לו: 'מה זה, גם היועץ המשפטי בחופש?'. מאוחר יותר לקח את אשתו אלינוער לסרט. זה היה "באטמן", שעלילתו עסקה בניסיון להרוג את התובע הכללי. כל החשק להיות בחופש התפוגג, ומזוז חזר למשרד.

במשרד המשפטים מעריכים כי תקופת וינשטיין תהיה שונה. גם בגלל הפרשי הגיל ביניהם, וגם בגלל הרגלי עבודה שונים שנשתרשו לאורך שנים. השעות יהיו מצומצמות יותר, סמכויות רבות יותר יואצלו לכפופים.

ואולם, שיטת העבודה של וינשטיין נשארת לפי שעה בגדר נעלם. האם יפשיל שרוולים ויצלול בעצמו לנבכי הנושאים שיובאו לשולחנו - או שיסתפק במבט ממעוף הציפור, תוך הותרת הפרטים והתפירות העדינות לאחרים. ואולי יבחר בדרך שלישית, ויעסוק רק בנושאים שבהם ימצא עניין או אפשרות לתרום.

3. הפרקליט לדור איננו מתכוון להתנגח ביועץ וינשטיין, או לקרוא תיגר באיזושהי צורה על מנהיגותו, הן מבחינה ארגונית הן מבחינה מקצועית. "בהנהגתך", הוא אמר לוינשטיין בטקס חילופי היועץ ביום חמישי כדי להוכיח נאמנות לבוס החדש, "נמשיך לתת לציבור בישראל את השירות המשפטי שהוא זכאי לו", והוסיף: "מחכות לנו שנים של עבודה שאתה תוביל בהן את הדרך", והגדיל אפילו לומר כי וינשטיין "מצטרף אלינו כדי לעמוד בראש המשרד" - וכל זאת לאוזניו השומעות של השר נאמן, המאמין דווקא כי הוא עצמו עומד בראש משרד המשפטים.

חשיבותו של לדור בתקופת מזוז, כמומחה פלילי מן המעלה הראשונה במשרד שבו היועץ המשפטי לא היה פליליסט מובהק, לא היתה מוטלת בספק. כעת מארג הכוחות משתנה: אם וינשטיין יסתמך, כמצופה ממנו, על הכפופים לו בתחומים שבהם הוא איננו מומחה, צפויים דווקא המשנים ליועץ במחלקת ייעוץ וחקיקה - ממייק בלס ורחל גוטליב, דרך אבי ליכט ושביט מטיאס ועד שרית דנה ואורית קורן - להוות עמוד תווך מקצועי משמעותי הרבה יותר מאשר הפרקליט לדור.

ללדור צפויה איפוא תקופה לא פשוטה, הן אישית והן ארגונית כמי שמופקד על המערכת המסועפת של הפרקליטות, להוכיח את נחיצותו ואת משקלה המקצועי של המערכת, אל מול משקל הנגד של הוותק והניסיון הפלילי שמביא עמו וינשטיין מהבית.

4. בינואר 2004, לאחר שהממשלה בחרה במזוז כיועץ המשפטי לממשלה, הוא קיים כמה וכמה פגישות חפיפה עם היועץ שקדם לו, אליקים רובינשטיין. באחת מאותן פגישות הוא אמר כי למזלו הוא נכנס לתפקיד לאחר שכבר הסתיימו כל החקירות הגדולות והתיקים הגדולים, וכעת צפויה לו תקופה שקטה ורגועה יחסית. 6 השנים האחרונות הוכיחו עד כמה מזוז שגה בהערכתו, אך בכל זאת, השמיע את המשפט הזה גם בשבועות האחרונים, במסגרת ישיבות החפיפה בינו לבין וינשטיין. השנים הקרובות יגלו האם גם הפעם היתה זו תחזית נמהרת.

בכל פעם שבעל תפקיד מרכזי במערכת אכיפת החוק, יהיה זה יועץ משפטי או פרקליט מדינה, מדבר על הצורך להתמקד בעבירות רחוב, בגניבות, באלימות - מועלה החשש שמא כוונתו הסמויה היא שיש לצמצם את האכיפה בעבירות של שחיתות שלטונית, הונאה מתוחכמת ועבירות חשיפה למיניהן. וינשטיין, הסניגור, פעל כל חייו המקצועיים כמעט למען האינטרס של לקוחו, אינטרס שמשמעו מילוט הנאשם מאימת הדין, אשם או זכאי. כעת משתנה זהות הלקוח - זהו "האינטרס הציבורי", כפי שהגדיר זאת וינשטיין עצמו בדבריו.

לא סביר לדרוש מסניגור המגן על נאשם לשקול שיקולים תביעתיים, כמו הצורך במיצוי הדין עם עבריינים. האם סביר שראש התביעה הכללית ישקול גם שיקולים סניגוריאליים, מן הסוג הטבוע ב-DNA המקצועי של וינשטיין? "חשוב לזכור כי חזקת החפות מוענקת במשפטנו לכל אדם", ביטא היועץ הנכנס את המטען שמביא עמו הראש החדש, "וכל אדם זכאי גם לכבוד האדם".

5. הפרגון מקיר-אל-קיר שלו זכה בשבועות האחרונים וינשטיין מעל דפי העיתונות אמור לעורר אצלו חשש כבד. הרמת רף הציפיות לגבהים שכאלה מזמינה ממש ציפייה לנפילה הראשונה, שתוביל לתקיעת סיכות אין ספור בבלון הציפיות שנופח מעל ראשו. אף שהצלחת היועץ המשפטי בתפקידו היא הצלחה של כולם, יש מי שמחכה לו בפינה - וזו איננה רק התקשורת והנרטיבים הדרמטיים שלפיהם היא פועלת.

בניגוד לכל בעל תפקיד אחר, שיכול לצלול לתוך תפקידו ובמשך מספר חודשים רק ללמוד אותו בלא צורך לקבל החלטות או לדבר פומבית, ליועץ המשפטי לא נתונה הפריבילגיה הזו.

"כל יועץ משפטי לממשלה הוסיף לבנה משלו בביצור חומת שלטון החוק", אמר וינשטיין בדברי כניסתו לתפקיד. "אני מקווה שאשכיל לעשות זאת בדרכי שלי". מרכיביה הראשונים של הלבנה של וינשטיין צפויים להתגלות כבר בזמן הקרוב ביותר.