יש להם סימפטיה לגרוניך

במשך שנים רבות הקהל לא ידע איך לעכל את שלמה גרוניך, אבל לאחרונה הוא זוכה לחיבוק חם. "אני בשיא פריחתי", מצהיר האמן, שבימים אלה מוציא אוסף משולש ופותח בסיבוב הופעות שבו הוא מארח אמנים שונים, בהם אהוד בנאי, שלומי שבן ומתי כספי

ימים טובים עוברים על שלמה גרוניך. את אלבום האולפן המקורי האחרון שלו, "מסע אל המקורות", הוא מגדיר כאחת מפסגות יצירתו בקרוב ל-40 שנות פעילות. סיבוב ההופעות שליווה את האלבום היה הצלחה גדולה. בפסטיבל הפסנתר האחרון נערך לכבודו מופע מחווה בהשתתפות אמנים צעירים שגדלו על שיריו, ולהקת הרוק Eatliz אירחה אותו בהופעתה במועדון בארבי בתל-אביב לביצוע משותף של "לונה פארק".

עכשיו ממשיך גרוניך, 61, את הזינוק בעלייה עם אוסף משולש שהופק במסגרת סדרת "המיטב" של חברת NMC יונייטד, בעקבותיו יקיים סדרת הופעות חגיגית שבה יארח את אהוד בנאי, שלומי שבן, אורית שחף מהיהודים, מרינה מקסימיליאן בלומין ומתי כספי. חגיגה? גרוניך לא מכחיש זאת.

"אני מרגיש בשיא פריחתי", הוא מצהיר, "אחרי 'מסע אל המקורות' לא היה לי מושג מה יהיה הדבר הבא שאעשה, והנה אני בעיצומה של פעילות בלתי-פוסקת. אני אופטימי מאי-פעם".

מי יזם את הפקת האוסף המשולש?

"חברת NMC יונייטד. הייתי מעורב מאוד בתהליך העריכה ואני חייב לתת קרדיט לשני אנשים יקרים שהתרומה שלהם הייתה מכרעת. דודו אפשטיין, שערך ויעץ אמנותית, שלפני 14 שנים הגיע אלי הביתה יום אחד, ילד עם טייפ ביד, והודיע לי שכתב מילים חדשות לשיר 'יש לי סימפטיה' למחזמר מקורי פרי עטו, ואם אכפת לי לשיר לו אותן.

"צחקתי והזמנתי אותו להיכנס, ובמובן מסוים הוא לא יצא עד היום. השני הוא עופר שנער, שלפני 15 שנים הקים עבורי אתר אינטרנט בתקופה שבה אף אחד לא ידע מה זה. עופר הוא אספן מדהים של מוזיקה ישראלית, ועזר לנו למצוא קטעים נדירים שאפילו אני שכחתי את דבר קיומם".

מוזיקה לא מתחנפת

"שלמה גרוניך - המיטב" הוא, כאמור, מארז בן שלושה דיסקים. חלקו הראשון כולל את מיטב להיטיו מכל הזמנים ("אל נא תלך", "רוזה מרציפן", "יש לי סימפטיה", "נואיבה", "עכשיו זה שנינו", "שומקום", "שירים פשוטים" ועוד). השני כולל שיתופי פעולה עם אמנים ויוצרים ("מאחורי הצלילים" עם מתי כספי, קטעים מהמחזמר "אמריקה", שירים מהפינה הקבועה ב"זהו זה", האלבום עם מקהלת "שבא"), והשלישי כולל קטעי ארכיון נדירים וקטעים כליים.

בתחילת דרכך, בשנות ה-70, נחשבת יוצר אוונגרדי שהקהל הרחב לא ידע לעכל. איך אתה מסביר את המהפך שעברת בשנים האחרונות?

"אין לי הסבר מדויק. ככל שעברו השנים התרבו אמני הדור הצעיר, שהאזין למוזיקה שלי והושפע ממנה, וזה חלחל לקהל המאזינים שלהם שהלך וגדל, ופתאום זה היה שם. מצד שני, בשנים האחרונות גם בי נפתח משהו חדש, שהוציא אותי אל הקהל בצורה נגישה יותר. אני פתוח מאי-פעם לשיתופי פעולה, ככל שהאגו של גיל הנעורים נושר ממני.

התחלתי לצאת יותר, ללכת להופעות של אמנים ולהקות צעירות, ולהתרגש ממה שאני חווה ושומע. יש אינספור ערוצי תקשורת חדשים בין אמן וקהל, שאינם עוברים בהכרח דרך הרדיו, שהיה המחסום העיקרי בפני בתחילת דרכי".

הפתיחות העכשווית ליותר שיתופי פעולה הובילה למיזם סדרת המופעים שבה תארח אמנים שלא עבדת איתם בעבר?

"חד-משמעית. יש אמנים נפלאים שאני מכיר שנים, אבל עדיין לא חקרתי לעומק את יצירתם ואת האנשים שמאחוריה. אהוד בנאי, שאיתו אפתח את סדרת המופעים, הוא דוגמה טובה. המפגש איתו גילה לי אמן מדהים ואדם מקסים, צנוע ומרתק. כך גם אורית שחף מהיהודים. דוד אפשטיין, שעבד איתי על האוסף, הוא גם המנהל של היהודים, ולקח אותי להופעה שלהם. הייתי המום מהגיבוש ומהאנרגיה של הלהקה, ובמיוחד מתעצומות הקול של האישה הזו, שבעיני היא אחת הזמרות הגדולות שפעלו בארץ בכל הזמנים.

"בניגוד אולי למקובל, אני אופטימי ממצבה של המוזיקה הישראלית העכשווית. יש רעב גדול של הקהל למוזיקה חדשה, מאתגרת ולא מתחנפת. הרדיו בפרט, והתקשורת בכלל, אולי מתעלמים מזה, אבל האמת תמצא דרך לפרוץ בין הסדקים ותגיע בסופו של דבר לאן שהיא צריכה להגיע".

"שלמה גרוניך מארח - סדרת המיטב", מופע ראשון בהשתתפות אהוד בנאי, ג' 2.2, 22:00, מועדון זאפה הרצליה. המופע יועבר בשידור חי בגל"צ