הצעת חוק לשינוי גביית אגרת הרכב: לא נסעת - לא שילמת

ח"כ כרמל שאמה מציע לבטל את אגרת רישוי הרכב השנתית ולהעלות את הבלו ■ "החלת הרפורמה והמעבר לגביית אגרת הרישוי דרך צריכת הדלק תביא לייעול השימוש בכלי רכב ותהווה תמריץ נוסף לטובת רכישת רכבים ירוקים"

גביית אגרת רכב תיעשה על-פי מידת צריכת הדלק ולא לפי סוג הרכב - כך קובעת הצעת חוק חדשה, שצפוי להניח מחר (ב') על שולחן הכנסת ח"כ כרמל שאמה. על-פי ההצעה, יבוטלו אגרות הרישוי השנתיות הקבועות, ואילו גביית האגרה תיעשה על-פי העלאת בלו על הדלק. לדברי שאמה, זוכה ההצעה לתמיכה עקרונית של רשות המסים, הרואה בחיוב המרת מס על הוצאה קבועה (אגרות רישוי) במס על הוצאה משתנה (בלו על הדלק), שכן שינוי זה מביא להפנמה טובה יותר של העלות החיצונית המשתנה של שימוש ברכב.

שאמה מסביר כי הרפורמה המוצעת מבוססת על עקרון "נסעת- שילמת, לא נסעת- לא שילמת", ומדגיש כי נהג שמשתמש בכבישים יותר ישלם יותר ומי שנוסע ברכבים זוללי דלק ישלם יותר ממי שעושה שימוש חסכוני ברכב חסכוני.

"החלת הרפורמה והמעבר לגביית אגרת הרישוי דרך צריכת הדלק תביא לייעול השימוש בכלי רכב ותהווה תמריץ נוסף לטובת רכישת רכבים ירוקים", ואמר שאמה, "על מדינת ישראל לחתור לצמצם את צריכת הדלקים המזהמים הן למען הסביבה והן משיקולים אסטרטגים שכן הביקושים לנפט ומוצריו ומחירו הגבוהה הם אחד ממחוללי ותומכי הטרור העיקריים. הצעה זו הינה חתירה למטרה הנ"ל".

שאמה מסביר כי על פי בדיקה שערך, "יישום הצעת החוק יחסוך את החיכוך של מיליוני בעלי הרכב כל שנה עם המדינה שכן רק העמלות על תשלום אגרה בבנקים נאמדות בסך של עד 13 מליון שקל".

על פי מחקר שנעשה במרכז המידע והמחקר של הכנסת לבקשתו של שאמה, תוספת של 47 אגורות בבלו על דלק תביא לתוספת הכנסה של כ-2.7 מיליארד שקל המהווים את ההכנסה השנתית מאגרות רישוי. עוד עולה כי בעל כלי-רכב פרטי ירוויח בממוצע מהשינוי כ-515 שקל בשנה, ובעלי אופנועים כ-37 שקל. בעלי משאיות, אוטובוסים ומוניות יפסידו אלפי שקלים בממוצע.