הדינוזאור המעופף

חוקרים מאמינים שבעזרת שלד של דינוזאור מכונף עתיק מצאו את התשובה לשאלה כיצד החלו הציפורים הקדמוניות לעוף

איך התחילו הציפורים הקדמוניות לעוף? איך הפכה חיה מחוברת לאדמה, נתונה לכוח הכבידה בדיוק כמונו, לכזו שיכולה לפרוש פתאום כנפיים ולנסוק אל-על? קבוצה של חוקרים מאוניברסיטת קאנזס בארה"ב ומאוניברסיטת צפון מזרח סין טוענים כי מצאו חלק מן התשובה, עם גילוי של שלד של דינוזאור מכונף עתיק ובניית מודלים על בסיס השלד, אשר מסוגלים לעופף.

הסוגיה שנויה במחלוקת, וקיים מאבק בין שני מחנות של חוקרים בתחום. האחת, לה שייכים גם כותבי המאמר הנוכחי, תומכת ברעיון כי הציפורים התפתחו מיצורים מכונפים שדאו בין העצים, דוגמת הסנאים המעופפים של ימינו, ואילו השנייה מאמינה בגישת "מהאדמה למעלה", כלומר - בכך שאבות הציפורים ירדו מן העצים אל האדמה, ורק משם התחילו לעוף.

ידוע על קיומו של דינוזאור קדום, שחי על העצים והיו לו גם רגליים, וגם ארבע כנפיים ונוצות. חבורת "מהאדמה למעלה" פסלה את חשיבותו של דינוזאור זה בכמה טיעונים. בין היתר, טענו החוקרים כי הנוצות שימשו לחימום ולא לתעופה, וכן כי הדינוזאורים המכונפים הללו הופיעו מאוחר מדי בשרשרת האבולוציונית מכדי להיות האבות הקדמונים של הציפורים כפי שאנחנו מכירים אותם היום.

אך בשנים האחרונות חלה התפתחות. בסין נמצאו עוד כמה מאובנים של הדינוזאור המכונף. ב-2009 נמצא מאובן כמעט מושלם של החיה, העתיק ביותר מכל המאובנים שנמצאו, שמתאים להיות החוליה המקשרת בין הדינוזאורים לציפורים.

במאמר הנוכחי מספרים החוקרים על מודל שבנו תוך שימוש במידע מדויק מהמאובן. העצמות של המאובן שוכפלו בתבניות גבס, ולגוף המודל התווספו הנוצות בדיוק כמו שהן נראות במודל. הגלשן שוחרר לאוויר - ועף, או לפחות דאה.

"החוקרים מהקבוצה השנייה טענו בין היתר כי החיות הללו לא יכלו לפרוש את הכנפיים האחוריות שלהם ולעוף", אומר פרופ' דיוויד אלכסנדר מאוניברסיטת קאנזס, אחד מכותבי המאמר. "אבל אנחנו הראינו כי כשבונים את המודל במדויק, הכנפיים האחוריות יכולות להיפרש במידה שמאפשרת דאייה". ביצועי הטיסה של המודל היו טובים יותר מאשר של למורים מעופפים - יונקים בני ימינו הדואים בין העצים כמעט בלי לגעת באדמה.

החוקרים מקבוצת "מהאדמה למעלה" הראו בעבר כי מעמידה זקופה קל יותר לדאות. במאמר הנוכחי מראים החוקרים כי לפחות על פי המודל שבנו, מרכז הכובד של הדינוזאור המכונף אינו מאפשר עמידה זקופה, והנוצות בחלק התחתון של הציפור הן ארוכות מכדי לאפשר שהות נוחה על פני האדמה.

אלכסנדר לא מהסס להציב אתגר לחוקרים המתחרים. "אם מתנגדינו חושבים שהחיה הזו יכלה לרוץ עם הנוצות הארוכות האלה על הרגליים האחוריות - שיבנו מודל משלהם, ישימו אותו על הליכון, ונראה".

אלימות והתרבות

נשים צעירות ונערות שנמצאות ביחסים זוגיים אלימים מצויות גם בסכנה לסוג אלימות שהיה עד היום מעט פחות מוכר, אך מסתבר שכלל אינו נדיר - כפיית הריון. כפייה כזו יכולה לנוע מאיומים שונים לגבי מה שיתרחש אם האישה לא תסכים להיכנס להריון, דרך חבלה באמצעי מניעה ועד כפיית יחסי מין בלתי מוגנים. לעיתים קרובות, כפיית הריון ויחסים אלימים בין בני זוג הולכים יד ביד.

במסגרת מחקר חדש, הנחשב למחקר הכמותי הראשון בנושא, התבקשו נשים בנות 15-30 שהגיעו לקליניקות לרפואת נשים בארה"ב לענות על סקר שעסק בנושא אלימות בין בני זוג וכפיית הריון. מניתוח הנתונים עולה כי אחת מכל 5 נשים בקבוצת הגיל האמורה שהגיעו לקליניקות שעוסקות בתכנון ילודה והפסקת הריון, עברה בשלב כלשהו בחייה כפיית הריון בדרגה מסוימת. ייתכן שהמספרים הם גבוהים יותר, כי נשים במערכות יחסים אלימות נמנעות לעיתים מלענות על שאלונים מסוג זה.

כמו כן, כמחצית מן המשתתפות בסקר טענו כי סבלו מאלימות מינית או פיזית כלשהי מבן זוג. מבין אלה שדיווחו על אלימות, 35% דיווחו על ניסיונות לכפיית הריון. עוד עלה מן הסקר, כי לנשים במערכות יחסים אלימות יש סיכוי כפול להריון לא מתוכנן מאשר נשים במערכות יחסים רגילות.

הסקר כלל שאלות כגון: "האם בן זוגך אי פעם איים עלייך כי אם לא תיכנסי להריון ממנו הוא יעזוב אותך", וכן "האם קרה מצב שבו בעת סקס מוגן, בן הזוג הסיר לפתע את הקונדום במטרה לבצע יחסים לא מוגנים שיכולים להוביל להריון".

"כבר זמן רב שאנחנו יודעים על מתאם בין אלימות בתוך מערכת היחסים ובין הריון לא מתכונן. מהמחקר הנוכחי עולה כי כפיית הריון היא הסיבה העיקרית לכך", אומר פרופ' ג'יי סילברמן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הארוורד.

בעקבות זאת מציעים סילברמן ויתר החוקרים החתומים על המחקר, להוסיף בקליניקות לרפואת נשים גם ייעוץ מיוחד שמיועד לאישה שנכנסה להריון בעקבות כפייה, או לנשים במערכות יחסים שעלולות לסכן אותן בכפיית הריון. הייעוץ צפוי לכלול המלצה על אמצעי מניעה שלבן הזוג יש פחות שליטה עליהם, וכן כמובן 'המלצה לבחון את אפשרות סיום מערכת היחסים'.