יו"ר ה-IMF: "פישר הוביל את ישראל לביצועים יוצאים מן הכלל"

דומיניק שטראוס קאהן בכנס הרצליה: "ההתאוששות הגיעה מהר וחזק יותר ממה שציפינו" ■ "אנו צפויים לראות גידול תוך התאוששות איטית אך מתמדת. תרחיש של W יהיה אסון"

כנס הרצליה המתכנס זו השנה העשירית במרכז הבינתחומי בהרצליה, הכנס מתמקד במאזן החוסן והביטחון הלאומי של ישראל, אירח הערב באורח הכבוד המרכזי את ד"ר דומיניק שטראוס קאהן יו"ר קרן המטבע הבינלאומית.

"ההתאוששות הגיעה מהר יותר ממה שציפינו הקרן שינתה את התחזיות הצמיחה כלפי העולם החדשות הרעות הן שהמצב הזה מאוד שברירי. הסיבה לכך היא כאשר מסתכלים על המספרים של צמיחה, בעיקר באסיה. אך מדאיגים במיוחד שיעורי האבטלה בעולם. אנו צריכים להיות גאים במה שהושג אך למובטלים - המשבר עדיין קיים".

"ההתאוששות בעולם תהיה שונה בין מדינות: ישנן מדינות שיצאו מהר אך יש מדינות כמו ארה''ב ואירופה שהתאוששות היא איטית יותר. זה גורם לבעיות של תזרימי הון כי הכספים מגיעים למדינות בעיקר באסיה וזה מסכן ועלול ליצור בועות".

"במזרח התיכון המשבר היה חזק. המדינות לא היו חסינות למשבר אך נפגעו פחות". בהתייחסו לישראל אמר "אתם הצלחתם בצורה יוצאת מן הכלל, זאת עקב מדיניות מוצלחת שננקטה בזמן , מה שנעשה כאן על יד הממשלה ובעיקר על ידי בנק ישראל בראשותו של הנגיד סטנלי פישר".

"הבעיות לקראת העתיד הן רבות. נדגיש שתיים. היציאה מהמשבר לא תהיה המוגונית. לצאת מוקדם מדי מתמיכה ממשלתית בכלכלה עלולה להיות בעיתית. מצד שני, לצאת מאוחר מדי גם כן יכולה להיות בעיייתית מאחר ומדובר בביזבוז משאבים ובעיקר מכביד על החובות הממשלתיים".

"אנו צפויים לראות גידול תוך התאוששות איטית אך מתמדת. תרחיש של W יהיה אסון".

"הסיכונים הם א-סימטריים. אסור לצאת מוקדם מדי. רוב הבעיות שהיו לפני המשבר עדיין קיימות. יש חוסר איזון גלובלי, יש מדינות כמו ארה''ב עם גרעונות גדולים ויש מדינות כמו סין עם עודפים גדולים. יש חוסר איזון עולמי שהוא היה קודם ונשאר גם אחרי המשבר".

"השאלה היא מה יבוא במקום הצרכן האמריקני כיום כל העיניים פונות לסין ואומרים כי הצרכנות הגדולה אצל הסינים תקזז את הירידה אצל הצרכן האמריקני. יכול להיות שזה יקרה אבל בטוח לא יקרה בן לילה. הצרכנים של הכלכלות המתפתחות לא יחליפו את הצרכן האמריקני".

לדבריו "ברור שסוגיית הרגולציה בכל שוק ההון לא נפטרה אי אפשר להישאר עם אותם כללים שפי שהיו בעבר צריכים להיפטר מאותן כללים שכשלו. נכון שקשה לשנות וליצור כללים חדשים אך חשוב להבין כי כיום יש מומנטום פוליטי כי הממשלות רוצות לעשות משהו יחדיו ויש לנצל את זה".

"המחוייבות כעת היא כי יש לחץ, אך הבעיה היא כי כל אחת מהמדינות עושה רגולציה לעצמה. הלקח בעניין התיאום עדיין חשוב - אי אפשר לבנות מערכת פיקוח פיננסי שתהיה שונה בכל העולם".

לפני נאומו של שטראוס קאהן נשא דברים פרופ' אשר מינץ קרא לראש הממשלה ולשר האוצר על הבמה להבטיח את כהונתו השנייה של סטנלי פישר לראשות בנק ישראל "זה כמו שהינו יכולים להביא את מיקל ג'ורדן בשיא כוחו לליגה הלאומית" הסביר מינץ.