"מזוז נמנע מהכרעה בתיק ליברמן - העדיף להשאירו לויינשטיין"

כך טוענים גורמים במשטרה ובפרקליטות ■ חקירת הפרשה הנוכחית, בה חשוד ליברמן בקבלת שוחד וכספים במירמה דרך חברות-קש, החלה באפריל 2006 ■ לשכת מזוז: "בחינת חומר הראיות לא הושלמה"

היועץ המשפטי לממשלה היוצא, מני מזוז, שסיים אתמול את תפקידו, יכול היה לקבל החלטה בדבר העמדתו לדין של שר החוץ אביגדור ליברמן, ולא להשאיר את התיק ליורשו בתפקיד, יהודה וינשטיין, ואולם הוא העדיף להימנע מלקבל החלטה בעניינו בימיו האחרונים בתפקיד. טענה זאת כלפי מזוז מושמעת מצד גורמים שונים במשטרת ישראל ובפרקליטות המדינה, ואולם בלשכת היועץ המשפטי לממשלה דוחים אותה.

חקירת הפרשה הנוכחית שבעניינה חשוד ליברמן, קבלת שוחד וכספים במירמה באמצעות חברות-קש, החלה באפריל 2006. בחודש אוגוסט האחרון הסתיימה חקירת המשטרה, שהתנהלה על-ידי צוות מיוחד ביאח"ה, שבראשו עמד ראש יאח"ה, תת-ניצב שלומי איילון. סיכום החקירה הועבר למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, שליוותה את החקירה לאורכה. החקירה היתה מסועפת וחייבה חיקורי דין במדינות שונות, והתקדמותה נעצרה בשל מאבק משפטי שהתנהל בין ליברמן ועורך דינו, יואב מני, לבין המשטרה בשאלה אם ניתן לעיין בחומרים שנתפסו במשרדו של עורך הדין.

המשטרה הודיעה כי נמצאו ראיות המספיקות להגשת כתב אישום נגד ליברמן בעבירות של לקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט, הטרדת עד ועבירות של הלבנת הון.

מסקנות אלה אומצו על ידי ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב יואב סגלוביץ. בתחילת חודש דצמבר הודיעה הפרקליטות לבג"ץ, במסגרת עתירה שהגיש ליברמן עצמו, כי המחלקה הכלכלית העבירה לפרקליט המדינה, משה לדור, סיכום ביניים של הראיות וחוות דעת משפטית על חלק מהנושאים שעלו בחקירה. עוד צוין כי התבקשו כמה השלמות חקירה, ואולם גורמים במערכת אכיפת החוק טוענים כי לא התבצעה שום השלמה כזאת.

"על בסיס אלה, במקביל להשלמת הבדיקה במחלקה הכלכלית", מסרה הפרקליטות בתחילת דצמבר, "החלו דיונים אצל פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה לשם גיבוש העמדה וקבלת החלטה בעניינו של ליברמן".

במשרד המשפטים טענו כי מזוז מתכוון לסיים את תהליך הדיונים ולהגיע להחלטה - הכפופה לשימוע - עוד בתקופתו. ואולם גורמים במערכת אכיפת החוק שטיפלו בתיק ליברמן אמרו ל"גלובס" כי אף שלשכת היועץ הודיעה שלא ניתן היה להאיץ את התהליך, הרי שמזוז יכול היה לקבל החלטה בתיק ודבר לא מנע זאת ממנו.

בימיו האחרונים של מזוז בלשכה הוא ציין בפורומים סגורים כי תהליך בדיקת התיק לא התקרב לשלב שבו היה עליו לשקול אם ראוי שהיועץ יקבל החלטה בפרשה מעין זו רגע לפני פרישתו.

לפי עמדתו של מזוז, עבודת המטה המשפטית עדיין לא הושלמה. גורמים בפרקליטות הביעו תרעומת על מה שנראה כניסיון של היועץ היוצא להטיל את האחריות לעיכוב בקבלת ההחלטה על דרגים נמוכים ממנו במערכת התביעה.

כך או כך, הטיפול בתיק ליברמן אמור לארוך עוד חודשים ארוכים, וזאת מאחר שגם אם היועץ המשפטי החדש היה מקבל לידיו את עריכת השימוע וקבלת ההחלטה הסופית בתיק בלבד, היה עליו ללמוד לעומק את תיק ליברמן על שלל ראיותיו, ועניין זה עשוי לארוך חודשים ארוכים.

ואולם להכרעה בדבר העמדה לדין בכפוף לשימוע, אם היה מזוז מקבל אותה כיום, יכולה היתה להיות משמעות פוליטית מרחיקת לכת, הגם שלא מדובר בסוף פסוק מבחינה משפטית.

"אין קיצורי דרך"

דובר משרד המשפטים, משה כהן, מסר בתגובה כי "הדברים אינם נכונים ואינם מדויקים. היועץ המשפטי ופרקליט המדינה עשו כל שביכולתם כדי להאיץ את תהליכי העבודה, ואולם אין קיצורי דרך".

בשבוע שעבר הודיע עוזרו של היועץ המשפטי, עו"ד רז נזרי, כי לא התאפשר לסיים את הטיפול בתיק ליברמן עד להכרעה הכפופה לשימוע במהלך הקדנציה של מזוז. במכתב תשובה לפניית התנועה לאיכות השלטון, כתב נזרי כי "מדובר בתיק מורכב במיוחד, שהחקירה בעניינו היתה מסועפת, הצריכה חיקורי דין רבים והתפרסה על פני מספר ארצות. במהלך החודשים האחרונים, לאחר קבלת חומר החקירה וסיכום המשטרה בראשית אוגוסט 2009, עסקה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה באופן אינטנסיבי בבחינת חומרי החקירה ובהכנת חוות דעת משפטיות בנוגע אליהם. לפני כחודשיים העבירה המחלקה הכלכלית שני מסמכים - סיכום ביניים של עיקר הראיות בתיק וחוות דעת משפטית הנוגעת לאחת מן הסוגיות המשפטיות בתיק".

לדברי נזרי, "על בסיס מסמכים אלה קיים היועץ המשפטי בחודשים האחרונים כמה דיונים בסוגיות שונות במטרה לקדם את הליך גיבוש העמדה וקבלת ההחלטה בתיק, ובמסגרת זו גם התבקשו והועברו חומרים נוספים לשם גיבוש ההחלטה. כל זאת במקביל לביצוע כמה השלמות חקירה על ידי המשטרה, לרבות עניינים שהתעוררו בעת האחרונה, ולהשלמת בדיקת חומרי החקירה והכנת מסמכים נוספים נדרשים על ידי המחלקה הכלכלית. עבודה זו נעשתה במקביל נוכח הצורך בהשלמת הליכי קבלת ההחלטות בתיק זה בהקדם, מתוך התחשבות בלוח הזמנים הדוחק של תקופת כהונתו של היועץ המשפטי לממשלה, ובניסיון להספיק להשלים בכל זאת את הליך קבלת ההחלטה בתיק זה".

"ואולם", הסביר נזרי, "בסופו של דבר, אף שנעשו מרב המאמצים לקדם את הטיפול בתיק ולהגיע להחלטה במועד קרוב ככל הניתן, טרם הושלמה בדיקת כל חומר הראיות בתיק... על אף החשיבות הרבה בהשלמת ההליכים בהקדם, אין כמובן מקום ל'קיצורי דרך' בתהליך קבלת ההחלטות".

בראיון שהעניק אתמול נזרי לרזי ברקאי בגלי צה"ל, הוא ציין כי כבר השבוע אמור להתקיים דיון בתיק ליברמן אצל היועץ החדש, יהודה וינשטיין, שנכנס לתפקידו היום. "מטבע הדברים, זה לא ייקח שבוע-שבועיים", אמר נזרי, "כי הוא בכל זאת יצטרך ללמוד את התיק. אבל ההכנה שנעשתה בשבועות ובחודשים האחרונים על ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות, על ידי פרקליט המדינה והיועץ משפטי לממשלה תסייע לזרז כמה שניתן את תהליך קבלת ההחלטות".