תעלומת גז מול חופי ישראל: בונטאן הקנדית שווה 13 מ' ד', מנפנפת בסקר בעייתי - ומבטיחה מיליארדים

(עדכון) - בונטאן טוענת: פוטנציאל גז בסדר גודל עולמי ומיליארדי ד' בשדות "שרה" ומירה" הסמוכים ל"תמר" ו"דלית" ■ משקיעי החברה לא התרשמו - ומניית החברה דווקא נפלה עוד 20% ■ בונטאן מחזיקה ב-71.625% מ'מירה' ו'שרה' דרך אחזקה של 75% בחברה ישראל-פטרוליום

האם קיים פוטנציאל לתגליות גז חדשות מול חוף הים של ישראל?

חברת בונטאן הקנדית, הנסחרת מעבר לדלפק בארה"ב (סימול BNTNF.OB), פרסמה אתמול הערכה של חברת המחקר Chapman Petroleum Engineering, לפיה בשטחי הרישיונות "מירה" ו-"שרה" של בונטאן מול חופי ישראל, קיים פוטנציאל לתגליות גז הקטנות אך במעט מתגלית הגז שנמצאה במאגרים הסמוכים, "דלית" ו"תמר" של קבוצת דלק וישראמקו. להערכת חברת המחקר, שווי התגליות עשוי להגיע אף הוא למיליארדי דולרים.

נציין, כי מדובר בתוצאות סקרים סייסמיים דו-מימדים, והפער בינם לבין מבחני הפקה וקידוח אימות שיקבעו האם באמת קיימת תגלית גז מסחרית, עשוי להיות רב. בעוד שניתן היה לצפות כי הידיעה תביא לזינוק במניית בונטאן, בפועל צנחה מניית החברה ביותר מ-20%, למחיר של 27 סנט למניה (המשקף שווי חברה של 13 מיליון דולר בלבד).

עוד בטרם יתקבלו תוצאות הסקר התלת-מימדי שבוצע באזור לפני מספר חודשים, מעריכה צ'פמן כי בשטח "מירה" קיים פוטנציאל להימצאות גז טבעי בהיקף של 3.03 עד 5.45 TCF (טריליון מטר מעוקב), ובשטח רישיון "שרה" קיים פוטנציאל לכמות של 1.05-1.89 TCF.

עוד מצויין בהודעת החברה, כי במאגר "תמר", הנמצא מצפון לשטח הרישיונות המדוברים, נמצא מאגר בהיקף של 7.7 TCF.

צ'פמן מספקת גם הערכה כלכלית לשווי המאגרים הפוטנציאליים, ולאחר הפחתה של 10% מערכם היא מעריכה את השווי הכלכלי של הגז ברישיון "מירה" ב-2.54-5.37 מיליארד דולר, ואת השווי של הגז ב"שרה" ב-1.02-2.17 מיליארד דולר.

על הכריכה של הערכת השווי, כתבה צ'פמן כי "בהתבסס על האנליזה שלנו, ואחרי ששקלנו את הסיכונים, הגענו למסקנה כי הפונטציאל של שלושת הרישיונות שנבחנו הינו ראוי, ומצדיק את תוכנית העבודה המוצעת על-ידי החברה".

רוב הבעלות על רישיונות "שרה" ו-"מירה", וכן היתר חיפושים ברישיון "בנימין", נמצאים בידי חברת Israel Petroleum Company, המוכרת גם בשם "פטרומד", המחזיקה ב-95.5% מהזכויות ברישיונות אלו.

חברת בונטאן רכשה בנובמבר האחרון 75% מ-IPC, ויתרת ההחזקה בחברה נמצאת בידי החברות Three Crown Petroleum (22.5%), האחראית על פיתוח הפרויקטים ומנוהלת על ידי הווארד קופר, ו-Allied Ventures (2.5%).

התשלום עבור העברת הזכויות בשטחי הרישיונות מ-IPC בוצע באמצעות תשלום במזומן, וכן בהקצאת מניות ואופציות. IPC קיבלה 8.6 מיליון מניות של בונטאן השוות היום 2.3 מיליון דולר, וכן 22.8 מיליון אופציות במחיר מימוש של 4 דולרים, אשר מועד פקיעתן יהיה בעוד חמש שנים. על-מנת לשלם את המזומן ל-IPC, לקחה בונטאן מספר הלוואות לטווח של שנה בריבית של 10%, כאשר הבטוחה להלוואות אלו הן מניות IPC שנרכשו. בשבוע שעבר שינתה החברה את שמה של חברת הבת דרכה מוחזקת IPC, ל-Israel Oil and Gas Corporaion.

הרישיונות "שרה" ו-"מירה" ממוקמים מדרום ומדרום מערב לשטח הרישיון בו נמצאה תגלית הגז "דלית", המכילה כ-14.2 BCM (מיליארד מ"ק), ושטחם הכולל הוא 803 קמ"ר. שטח ההיתר "בנימין", אשר "עוטף" את שני שטחי הרישיון הללו (ראו מפה), הינו בגודל של 1,865 קמ"ר. עומק המים בשטחי הרישיונות נע בין 1,000-1,500 מטר ל-3,500-6,000 מטר, ואזור הרישיונות נמצא כ-40 קילומטר ממערב לחופי ישראל.

בתחילת ספטמבר האחרון ביצעה חברת WestrenGeco סקר סייסמי דו-מימדי בהיתר "בנימין", שארך כ-10 ימים, והתוצאות המלאות שלו צפויות להתפרסם במהלך חודש פברואר.

22