פרופ' ברנע: "זאב נהרי צריך להיות המנכ"ל הבא של בנק לאומי"

ברנע, לשעבר דירקטור בבנק הפועלים: "זה נראה כאילו סוגרים בלוק מול דוד קליין. לא ייתכן שלא יכניסו אותו לדירקטוריון הבנק" ■ "לבנק עצמו אין כל בעיה ויציבותו אינה חלק מהנושא הפרסונלי הנדון בימים אלה"

"יש פה אבסורד. נוצר מצב מוזר שהאריכו באופן אוטומטי את המינוי של ארבעה אנשים לדירקטוריון לאומי. אני מאוד מקווה שזה לא במטרה למנוע את מינוי דוד קליין לדירקטור". כך אמר אתמול (ב') פרופ' אמיר ברנע בהתייחס להחלטת ועדת המניות בנוגע לדירקטוריון בנק לאומי, והוסיף "נגיד בנק ישראל לשעבר היה מעשיר את הבורד".

לדברי ברנע, מומחה לבנקאות שהיה דירקטור בבנק הפועלים, "לא יכול להיות שקליין, כנגיד בנק ישראל לשעבר וכגורם בכיר ומוכר בשוק, בלי קשר לנושא אליהו, אינו מומלץ לדירקטוריון. זה נראה כאילו סוגרים מולו בלוק", הדגיש ברנע.

כזכור, ועדת המניות של לאומי בראשות עו"ד מרגלית נוף, החליטה בניגוד לאזהרת שר האוצר, יובל שטייניץ, להציג את מועמדותה של מנכ"ל הבנק גליה מאור לתפקיד דירקטור חדשה. לצדה של מאור הוצגו לכהונה נוספת ארבעה דירקטורים מכהנים - יעקב גולדמן, משה דברת, משה וידמן ונורית סגל. באסיפה הכללית יועלה להצבעה שם נוסף לתפקיד דירקטור בבנק - ד"ר דוד קליין, וזאת לבקשתו של שלמה אליהו, בעל המניות הפרטי הגדול בבנק (כ-10%). אחד מתוך השישה יישאר בחוץ וזהותו תיקבע בהצבעה באסיפה הכללית.

"אין אדם כמוהו"

עם הצגת מועמדותה של מאור לתפקיד יו"ר לאומי, ייכנס הבנק בתקופה הקרובה להליך של מינוי מנכ"ל חלופי במקומה.

בהקשר זה גורס ברנע כי "מאוד חשוב שזאב נהרי ימונה למנכ"ל. אין במערכת הבנקאית אדם כמותו, עם יכולת בנקאית בלב עבודת הבנק". נהרי (66), משנה בכיר למנכ"ל, ראש החטיבה הפיננסית וממלא מקום המנכ"ל, הינו חבר ההנהלה הבכיר ביותר בבנק לאחר המנכ"ל מאור.

ברנע סבור כי סוגיית הגיל אינה צריכה למנוע את מינוי נהרי: "אם הייתי שר האוצר וההמשכיות של הבנק חשובה לי, אז הדרך להשיג זאת היא למנות את נהרי, שמכיר את הבנק טוב מכולם. אני מתרשם מיכולתו המקצועית הן בתחום החשבות הן בתחום של ניהול נכסים והתחייבויות, שהוא לב הפעילות הבנקאית. אני לא חושב שיש בעיה של גיל אבל אם כן אז שינהל למשך שלוש-ארבע שנים, כהונה אחת, ובתקופה זו יתגבש יורש הולם למנכ"ל הבנק".

"אין בעיית יציבות"

בכל מקרה, אומר ברנע, לבנק עצמו אין כל בעיה ויציבותו אינה חלק מהנושא הפרסונלי הנדון בימים אלה. "כאשר גם יו"ר וגם מנכ"ל עוזבים ביחד, זה יוצר בעיית המשכיות. אבל אין כל בעיית יציבות", הדגיש.

בהתייחסו לתקינות המהלך שבו מנכ"ל יהפוך מיידית ליו"ר באותו בנק, אומר פרופ' ברנע כי "אפשר לשאול האם זה רצוי מבחינת ממשל תאגידי שמפוקח יהפוך למפקח בן לילה. זו שאלה כבדת משקל ורבת משמעות החורגת מהנושא המשפטי, שעליו אינני מביע דעה. ברמה האישית ומההיכרות רבת השנים שיש לי עם גליה מאור, מינויה ליו"ר הבנק הוא מתאים והולם".