רכישת פסגות: העסקה לא תבוטל, ייתכן שהמחיר יתעדכן

בכל הקשור להון האנושי של פסגות, נכון לעכשיו, הפרשה מתמקדת באנשים מהדרג השני של בית ההשקעות, דוד אדרי ושי בן-דוד, שבחודשים האחרונים מצאו את עצמם מחוצה לו ולא צפויות השלכות על יתר הנהלת החברה, שצפויה להמשיך תחת אייפקס

פרשת הרצת המניות בפסגות לא יכלה להגיע בעיתוי גרוע יותר עבור שתי קרנות ההשקעה הגדולות - יורק ואייפקס. אייפקס, בניהולה של זהבית כהן, סיכמה כזכור בתחילת דצמבר על רכישת השליטה בפסגות (74%) מקרנות ההשקעה יורק, פליינפילד וסנקה לפי שווי חברה של 3.1 מיליארד שקל בעסקה שנחשבת לגדולה ביותר בענף הפיננסים המקומי בשנים האחרונות.

למרות ההתפתחויות השליליות, עסקת מכירת השליטה לאייפקס אינה עומדת כרגע בסכנה והיא צפויה לצאת אל הפועל בחודשים הקרובים. ככל הידוע, לא קיים סעיף יציאה של אייפקס מהעסקה בעקבות התפתחויות כאלו, אך גורמים בסביבת פסגות העריכו כי עשויות להיות להן השלכות על מבנה העסקה ובעיקר על תג המחיר של פסגות.

מחירה של פסגות בעסקת אייפקס משקף את חוזקו של המותג ואת סך הנכסים המנוהל תחתיו בזרועות השונות, וסביר להניח כי הוא מחושב כנגזרת מהרווח התפעולי או מתזרים המזומנים של בית ההשקעות. אם הפרשה האחרונה תביא לפגיעה במוניטין של פסגות, שתגרור אחריה פדיונות לא מבוטלים ופגיעה ישירה בתוצאות הכספיות, עשויה כהן לדרוש התאמה של המחיר למצבה החדש של פסגות.

מכיוון שמדובר בפעילות נוסטרו של בית ההשקעות, פסגות אינו חשוף לתביעות מצד עמיתים, בניגוד למקרה של בן גביזון בפריזמה, אז נפגעו עמיתי קופות הגמל של פריזמה בגלל חשיפה גבוהה ולא מאושרת לנכסים מסוכנים, ולפיכך לאייפקס אין צורך לחשוש מפני תביעות עתידיות בעקבות הפרשה.

ואם כבר מזכירים את פריזמה, מי שמוצאת את עצמה חסרת מזל בקשר לשני המקרים היא קרן מרקסטון בניהולם של רון לובש ואמיר קס, ששלטה בפריזמה ומחזיקה כיום ב-26% מפסגות (אותם קיבלה במסגרת מכירת פעילות הגמל). מרקסטון, שניצבת היום בעין סערה אחרת לגמרי (פרשת השוחד של אליוט ברוידי) צפויה לשמור על אחזקתה גם לאחר השלמת עסקת אייפקס.

בכל הקשור להון האנושי של פסגות, נכון לעכשיו, הפרשה מתמקדת באנשים מהדרג השני של בית ההשקעות, דוד אדרי ושי בן-דוד, שבחודשים האחרונים מצאו את עצמם מחוצה לו ולא צפויות השלכות על יתר הנהלת החברה, שצפויה להמשיך תחת אייפקס.

הצד הפרסונלי לא ייפגע

עזיבתם של השניים מעלה גם היא תהיות באשר לעיתוי של חיסול פעילות הנוסטרו של פסגות בחודשים האחרונים, בצל החקירה החשאית. פסגות עצמה מכחישה מכל וכל את החשדות לקשר בין הדברים. במכתב שכתב לעובדים, ציין רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות, כי "מקור ההחלטה הינו בתפיסה האסטרטגית של החברה לפיה על מנת למלא נאמנה את מחויבותה ללקוחות והעמיתים, עליה להתמקד בפעילות ניהול נכסים עבור לקוחות וכמובן שלהחלטה זו אין לה כל קשר לחשדות שפורסמו".

ביורק ובאייפקס סירבו היום להגיב לשאלות עיתונאים.