לאומי גייס 2.3 מיליארד שקל לאחר שיועצי הבנק המליצו בחום

(עדכון) - יועצי ההשקעות של לאומי המליצו לרכוש אג"ח שהנפיק הבנק במחיר הגבוה מהמחיר במכרז המוסדי ■ הבנק בתגובה: "לטענה שיועצי הבנק דוחפים את ההנפקה ללקוחות אין ידיים ורגליים"

ביקושים חזקים בשלב הציבורי של הנפקת בנק לאומי הובילו את הבנק לגייס בהנפקת שתי סדרות של שטרי הון נדחים סך כולל של כ-2.3 מיליארד שקל לטובת ההון המשני העליון של הבנק. בסדרה 200 נקבע שיעור הריבית ב-4% והתמורה הכספית שם הסתכמה בכ-1.35 מיליארד שקל. בסדרה 201 נקבע שיעור המרווח על 1.4% ובו גייס הבנק כ-950 מיליון שקל.

אתמול מסרו ל"גלובס" מקורות בשוק כי הביקושים בשלב הציבורי הסתכמו בכמיליארד שקל, בהמשך לביקושים גבוהים של כ-4 מיליארד שקל במכרז המוסדי שנערך אתמול.

יועצי ההשקעות של בנק לאומי שיווקו ללקוחות הבנק את האג"ח שהנפיק לאומי והמליצו להם לרכוש את האג"ח במחיר גבוה יותר מהמחיר שנסגר במכרז המוסדי. כך עולה ממסמך שהוציאה עינת סקורניק, בכירה במערך הייעוץ, בענף מחקר שוק ההון של חטיבת שוקי הון בלאומי.

סקורניק המליצה ליועצי הבנק למכור ללקוחותיהם את האג"ח שמנפיק הבנק בריבית של 3.9% לאחר שאתמול נסגר המכרז המוסדי בריבית של 4.05%.

בלאומי מסבירים כי המחיר המומלץ ללקוחות נגזר ממחיר השוק של סדרות אג"ח קיימות ובכל מקרה בסוף המכרז הלקוח הפרטי ישלם מחיר זהה ללקוח המוסדי. הסיבה לכך היא שמדובר במכרז לא מפלה ולכן יסגר בריבית הגבוהה ביותר שתיתן כיסוי להיקף ההנפקה הנדרש. כלומר גם אם הלקוח הפרטי יציע ריבית נמוכה יותר (מחיר גבוה יותר) הוא לא ישלם ריבית זו וכיון שאין ביכולתו להשפיע על מחיר הממוצע של ההנפקה.

מאחר שמדובר בנייר ערך שמנפיק הבנק, נקבע בהנחיות הפנימיות של לאומי כי "יש ליידע את הלקוחות בעת מתן ייעוץ בכך שבנק לאומי הוא בעל עניין בהנפקה. יש להחתים לקוח שמעוניין לרכוש את האג"ח על טופס שמבהיר לו כי מדובר באג"ח בו הבנק הוא בעל עניין".

בנק לאומי גייס הון משני עליון בהנפקת אג"ח בהיקף של מעל 2 מיליארד שקל. כ-90% מהגיוס נעשה ביום ג' בהנפקה לגופים מוסדיים. הביקוש היה גדול מההיצע והגיע לכ-4 מיליארד שקל, הריבית שנסגרה היא 4.05%. אתמול נערכה ההנפקה הציבורית בהיקף של 224 מיליון שקל שהוצעו לציבור בכל הבנקים ובבתי ההשקעות.

בתגובה נמסר מבנק לאומי כי "לטענה שיועצי הבנק דוחפים את ההנפקה ללקוחות אין ידיים ורגליים. המכרז המוסדי הסתיים בהצלחה גדולה ובביקוש יתר. לציבור מונפקים רק 10% בתשואה דומה לזו שנקבעה במכרז המוסדי".