נתניהו בכנס הרצליה: "יש לנו חלום משותף להביא לשלום עם שכנינו. ישראל רוצה ומוכנה לחדש את תהליך השלום"

"הביטחון דורש כלכלה חזקה: אנחנו צריכים להוסיף ולטפח את כוחנו הצבאי כי חלשים אינם שורדים במזה"ת" ■ "ישראל היא מעצמה כלכלית אזורית ובחזון שלי נבסס את מקומנו כמעצמה טכנולוגית" ■ יש לנו הרבה צעירים שחושבים שהם קוסמופוליטיים. יש כאן רדידות תרבותית, דילול הידע והרוח"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו נואם הערב (ד') בכנס הרצליה העשירי ואמר כי "יש לי יסוד לקוות באופן מציאותי שבשבועות הקרובים נחדש את תהליך המו"מ עם הפלשתינים ללא תנאים מוקדמים". נתניהו המשיך ואמר כי "זה זמן רב במערכת הבינ"ל שהכירה שישראל רוצה לחדש את תהליך השלום, ומרגע שהבשילה ההכרה הזו במערכת הבינ"ל, מבשילה גם ההיתכנות המעשית של הצעד הזה. דרושים שניים לטנגו ובמזרח התיכון דרושים לפעמים שלושה לטנגו. אני מניח שאח"כ נעבור לריקוד זוגי אם הרצון הזה אכן קיים בצד הפלשתיני, אנו נראה את התחדשות התהליך בשבועות הקרובים".

בניגוד לראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, שנשא את נאום ההתנתקות בכנס הרצליה, אמר נתניהו כי הוא רוצה לדבר על התחברות. "גורל העם היהודי הוא גורל המדינה היהודי הקיום שלנו, העתיד שלנו, נמצא כאן, והשינוי הגדול היה שהיהודים עברו מאוסף של אינדיבידואלים לטריטוריה משלו. לא עוד עם מובס ונרדף אלא עם גאה עם מדינה לתפארת ששואף להיות אור לגויים. כדי להמשיך לשלוט בגורלנו עלינו לבסס את היכולת הקולקטיבית בשלושה תחומים: בביטחון, בכלכלה ובחינוך".

"חלשים אינם שורדים במרחב הגיאוגרפי שבו אנחנו חיים ועם חלשים גם לא עושים שלום אני רוצה להבהיר שצורכי הביטחון ילכו ויגדלו במהלך העשור הקרוב ובזה שאחריו. אנחנו נכנסים לעולם אחר שבו לתוקף יש יכולות אחרות ואנחנו כדי לפגוע בכדור המוטס הזה צריכים להשקיע השקעה גדול. הביטחון דורש כלכלה חזקה, לכן אין דרך לענות על צורכי הביטחון של ישראל העשור הקרוב, הכל מחייב כסף, והוא יבוא רק מצמיחה כלכלית, אין מקור אחר לממן את הצרכים הללו".

"האם כלכלה שמתקרבת ל-30 אלף דולר הכנסה לנפש יכולה לצמוח שנה אחר שנה בקצב של אחוז בשנה? אני מאמין שהתשובה היא כן, והדרך לעשות את זה זה דרך הסרת החסמים, הפחתת שיעורי המס, אנחנו כל הזמן נצמח ונקבל את תקבולי המס שיאפשרו לנו לקיים את החיים שלנו. אנו נציג בשבועות הקרובים תוכנית תחבורה ארצית שתחבר את המדינה ברשת, אנו עובדים על רפורמה מהפכנית בתכנון ובנייה. אלה הם מנועי הצמיחה".

"ישראל היא מעצמה כלכלית אזורית ובחזון שלי נבסס את מקומנו כמעצמה טכנולוגית. זה תנאי הכרחי אבל לא מספיק כי צבא חזק וגם כלכלה חזקה אינם מהווים ערובה מספקת לקיומנו כאן אם אין לנו את המחויבות להיות כאן מלכתחילה ואת זה ניתן לייצר רק באמצעות דבר אחד- החינוך, זה כור ההיתוך שבו נוצר החוסן הלאומי".

"המדינה תלויה בתרבות, בגיבורי תרבות, ביכולת שלנו להסביר את צדקת הדרך, כלפי עצמנו וכלפי אחרים. אם תחושת השליחות הזו תתפוגג, מקורות הכוח שלנו הרוחניים יתערפלו. אם הדור הצעיר לא יאהב את העם והמדינה, אם לא יהיה בו ריגוש חלוצי, אם לא יאהב להקריב, אז עתידנו לוט בערפל".

"תרבות השפע שאנחנו במידה רבה הגשמנו, יש בצידה אתגר גדול מאוד. האתגר הוא לא להיסחף לאשליה שמותר או אפשר לכל אחד מאיתנו לשקוע בטיפוח עצמי בלבד. יש לנו הרבה צעירים שחושבים שהם קוסמופוליטיים. יש כאן רדידות תרבותית, דילול הידע והרוח. זה נכון לגבי עמים אחרים אבל זה קריטי לגבי ישראל כי אין מדינה שעומדת בפני האתגרים שאנחנו עומדים מולם. אנחנו חייבים לצרף קהלים רחבים למורשת הציונית הדבר הפשוט ביתר שהכרנו אותו ושלא נס ליחו אבל צריך לחבר לו צורות נוספות זה לחבר את קרקע הקיום שלנו דרך הרגליים, להכיר את הארץ, לטייל בארץ".