קבוצה בראשות ישראלי רכשה 70% משדה גז טבעי באוקראינה

המשקיע הישראלי - מבעלי רישיון הקידוח בשדה 'חלץ' בדרום הארץ ■ הזכויות לשדה, ששטחו 600 קמ"ר, נרכשו תמורת 16 מיליון דולר

קבוצת משקיעים בראשות אחד מבעלי רישיון הקידוח בחלץ בדרום הארץ רכשה 70% מהזכויות לפיתוח שדה גז טבעי באוקראינה מחברה מקומית. הזכויות לשדה, ששטחו 600 קמ"ר, נרכשו תמורת 16 מיליון דולר. הרוכשים הם קבוצת משקיעים בראשות היזם הישראלי-אוסטרלי משה הרשברג, ובשיתוף איש העסקים מנדל מוצ'קין המתגורר בארה"ב. מוצ'קין הוא שותף בחברת AEI Avenue Energy Israel, המחזיקה מאז 2007 ברישיון לפיתוח שדה הנפט 'חלץ' שמדרום לאשקלון.

מניות AEI מוחזקות על ידי אבניו גרופ (OTC: AVENU.PK), הנסחרת לפי שווי של כ-4 מיליון דולר וברווחיה שותפים משפחת ליברמן האוסטרלית (16%), שעיה בוימלגרין (8.4%) והאחים מוצ'קין (25%). לאחרונה הודיעה החברה כי חתמה על הסכם במסגרתו תקבל חברת טומקו הבריטית 50% מהזכויות בקידוח חלץ בתמורה להשקעה של 4 מיליון דולר. אבניו מיוצגת בישראל על-ידי עו"ד מרדכי ציבין.

בהתייחס להסכם באוקראינה אמר מוצ'קין כי "על פי מבחני הפקה שכבר בוצעו ישנו גז טבעי בעומקים של בין 500 מטרים ל-2.5 קילומטר, והעלות הנדרשת להפקה משלוש הבארות שכבר פותחו הנה 16 מיליון דולר, כך שלמעשה סכום העסקה שלנו צפוי לשמש לתפעול פיתוח השדה". על פי ההסכם התחייבה הקבוצה הישראלית-אמריקנית לבצע קידוחים נוספים ולמצות את מלוא הפוטנציאל של השטח קידוחים שעלותם צפויה להגיע לכמה עשרות מיליוני דולרים בסך הכל.

הקבוצה מחזיקה ברישיונות לחיפוש נפט וגז בין היתר בטורקיה, אך מציגה את חלץ כהשקעתה המרכזית עד כה. חלץ הנו השדה היחיד בישראל המפיק נפט ברציפות מאז שנות החמישים. היקף השאיבה מהשדה כיום עומד על כ-200 חביות ליום. העסקה האוקראינית נעשתה על ידי מוצ'קין ישירות, וללא מעורבות AEI או חברת האם הציבורית.