"טאואר ויז'ן תהיה שווה מיליארד דולר; נבנה 10,000 מגדלים"

טאואר ויז'ן, הבונה מגדלי תקשורת סלולרית ברחבי הודו, גייסה 190 מיליון דולר לפי שווי של 405 מיליון דולר ■ משה שושן: "עד סוף 2011 אנו רוצים לבנות 10,000 מגדלים"

חברת טאואר ויז'ן (Tower Vision) הנמנית על קבוצת התקשורת Fore שבבעלות האחים משה ואלי שושן וגד ודב סלוק, סוללת את דרכה לפנתיאון של חברות ענק ישראליות המצליחות בחו"ל.

טאואר ויז'ן, שהוקמה לפני פחות מארבע שנים, עוסקת בפיתוח, הפעלה, תחזוקה וניהול של אתרי תקשורת סלולרית ברחבי הודו. החברה רוכשת, או לחילופין מקימה בעצמה, אתרים, ומשכירה - בחוזי שכירות ארוכי טווח - שטחים מתוכם למספר מפעילים סלולריים. הבעלות על המגדל מאפשרת לחברה להחכיר שטחים ממנו למספר מפעילים סלולריים (Multi Tenancy), וכך לחסוך בעלויות ולקצר את זמני ההרחבה של הרשתות.

טאואר ויז'ן פועלת אך ורק בהודו, ונכון להיום אין לחברה סיבה להתפשט מעבר לתת-היבשת. מדי חודש גדל מספר מנויי הסלולר בהודו במשהו כמו 10 מיליון איש, ומתוך 14 מפעילים במדינה, חמשת הטריים שנכנסו לשוק ההודי רק לאחרונה בחרו שלא להקים אתרים משלהם, כי אם להתיישב על אתרים קיימים - מגמה אשר תומכת בצמיחה של טאואר ויז'ן.

מגייסת חוב בהודו

ועם נתונים כאלו, לא פלא שהחברה מצליחה לגייס הון מציבור המשקיעים. השבוע הודיעה טאואר ויז'ן על גיוס ענק של 190 מיליון דולר, שנעשה לפי שווי חברה של 405 מיליון דולר אחרי הכסף. את הגיוס הוביל בנק ההשקעות מורגן סטנלי, יחד עם מגדל שוקי הון שהוביל גיוס של חלק מההון ממשקיעים ישראלים. לפי הודעת החברה, המשקיע הגדול בסבב הנוכחי הוא קרן Quadrangle Capital Partners - קרן השקעות אמריקנית שמנהלת נכסים בהיקף של 6 מיליארד דולר, שהשקיעה 125 מיליון דולר בטאואר ויז'ן מתוך הסכום הכולל. מלבדה, לקחו חלק בגיוס משקיעים ישראלים דוגמת מגדל שוקי הון, חברת הראל וקרן התשתיות של רון קסטנבאום, לצד משקיעים זרים אחרים.

מלבד גיוס האקוויטי המדובר, משלימה טאואר ויז'ן בימים אלה גיוס חוב בשווי של 140 מיליון דולר מבנקים מקומיים בהודו.

"מה ששכנע את הגופים שהשקיעו עכשיו בחברה, הוא עמידתה ביעדים", מספר משה שושן, יו"ר Fore, בראיון מיוחד ל"גלובס", ומתקשה להסתיר את ההתרגשות בקולו. "והיו לנו שני יעדים: הראשון - מספר האתרים. עד היום הקמנו 4,500 אתרים, שבעבר לא היינו בטוחים כי נצליח. השני הוא מספר המפעילים שאנו עובדים מולם ומספר הדיירים באתר. נכון להיום, 40% מהאתרים מאכלסים שני דיירים, ואילו 70% מהאתרים שקיימים כבר למעלה משנה מאכלסים שני דיירים".

שושן מסביר כי באתר (מגדל תקשורת) אחד ניתן לאכלס עד שישה דיירים, ואם הוא ממוקם על גג - עד ארבעה. "בארה"ב הממוצע הוא 2.4 דיירים לאתר, אך מדובר במספר שאינו רלוונטי לנו. השוק האמריקני הוא שוק בשל, ואילו השוק ההודי הוא שוק בצמיחה. מלבד העובדה שפועלים בתת היבשת 14 מפעילים, התקשורת האלחוטית (כולל הסלולרית) עומדת להחליף את התקשורת הקווית, ששיעור חדירתה בהודו הוא בקושי 5%".

קבוצת Fore החזיקה טרם הגיוס הנוכחי בשיעור של 65% מהחברה. חברת ג'רביניה (בה שותפה מבטח שמיר של מאיר שמיר) החזיקה ב-20%, ואילו 15% הנותרים היו בידי קרן RP קפיטל. בעקבות הגיוס ירד חלקה של Fore ל-34% בקירוב. לג'רביניה נותר שיעור של 11% בקירוב ובידי קרן RP (ראו מסגרת) נותרו 8%. לקרן Quadrangle יש החזקה של 31% בקירוב.

ג'רביניה, נזכיר, נמצאת בבעלות מבטח שמיר (35%), משפחת שימל (30%) ואנשי העסקים יובל הראל ועופר שני (17.5% כל אחד). החברה מתכננת הנפקה בבורסה בת"א.

הנפקה או מכירה, לא לפני 2011

עבור טאואר ויז'ן, הגיוס הנוכחי איננו הראשון. לפני כשנתיים וחצי גייסה החברה 30 מיליון דולר ממבטח שמיר ומקרן RP (בחלקים שווים), לפי שווי של 100 מיליון דולר "בלבד". בהמשך, לפני שנתיים, גייסה טאואר ויז'ן 100 מיליון דולר בהנפקת אג"ח, ולדברי שושן הגיוס הנוכחי נועד לפרוע את האג"ח הללו, כמו גם לסייע לחברה להגיע למצב שברשותה לפחות 8,000 אתרים עד סוף 2011. "לאחר הגיוס הנוכחי, יהיה לטאואר ויז'ן הון עצמי של קצת יותר מ-200 מיליון דולר, ויחס ההון לחוב יעמוד על פחות מאחד לשניים", מציין שושן.

- אני מניחה שאחד מהשלבים הבאים יהיה הנפקת החברה באחד משוקי ההון המרכזיים בעולם.

שושן: "לאו דווקא. לפני הכול, אנחנו רוצים לסיים את שנת 2011 עם לפחות 10,000 אתרים. אז יעמדו בפנינו שתי אפשרויות: הנפקת החברה בשוק ההון ההודי או באחר, והאפשרות השנייה - מכירת החברה לאחת ממובילות התחום".

ב"מובילות התחום", שושן מתכוון לחברות האמריקניות American Tower (בעלת 26 אלף מגדלים ברחבי העולם, הנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 17 מיליארד דולר) ו-Crown Castle (בעלת 11 אלף אתרים, שנסחרת לפי שווי של 11 מיליארד דולר).

- אז אין על מה לדבר לפני 2011.

"נכון, עד סוף 2011 אנו ממוקדים רק בביצוע, ולא באקזיט".

שושן לא ממהר להתחייב מה יהיה שווי החברה אם וכאשר תונפק, אך מבט זריז על הנתונים המאפיינים את התחום יכול לתחום את שווייה העתידי: בשנת 2007, טרום המשבר הכלכלי, שוויו של מגדל נע בין 200 ל-300 אלף דולר. בימי השפל של פוסט המשבר נפל השווי לאזור ה-85 אלף דולר, ואילו הגיוס הנוכחי של טאואר ויז'ן נעשה לפי שווי למגדל של 107 אלף דולר, כשהשווי הממוצע נע בין 100-130 אלף דולר.

"חוקי האצבע שלי אומרים שלחברה יהיו 10,000 מגדלים, ושהשווי למגדל יהיה 150 אלף דולר. כך, בניכוי חוב, טאואר ויז'ן תהיה שווה ב-2011 כמיליארד דולר", אומר שושן, ומעריך שרווח ה-EBITDA באותה שנה יהיה 100 מיליון דולר. "שם אני רוצה למצוא את עצמי", הוא מסכם.