פרשת רכישת מריל לינץ': תביעת הונאה נגד בנק אוף אמריקה

הבנק נתבע על כך שלא חשף בפני בעלי המניות, את מצבה הכלכלי הקשה של מריל לינץ' וכי היא שילמה 3.6 מיליארד דולר בונוסים לעובדיה ■ פרשת הבונוסים: בנק אוף אמריקה ישלם 150 מ' ד' לרשות ני"ע האמריקנית

התובע הכללי של מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו חשף היום (ה') תביעה אזרחית בגין הונאת המשקיעים נגד בנק אוף אמריקה , המנכ"ל לשעבר של הבנק קן לואיס, וסמנכ"ל הכספים לשעבר ג'ו פרייס, על פרשת רכישת מריל לינץ' ב-2008.

התביעה טוענת כי הבנק והנהלתו לא חשפו בפני בעלי המניות את מצבה הכלכלי הקשה של מריל לינץ', וזאת כדי שהרכישה תאושר. בנוסף, לאחר שהרכישה אושרה, כן נטען בתביעה, כי הנהלת הבנק הונתה את הממשל, בטענה כי לא ישלימו את הרכישה אם לא יקבלו סיוע ממשלתי .

התביעה האזרחית מגיעה לאחר הסדר מסתמן בתביעה של רשות ני"ע האמריקנית (SEC) נגד הבנק, על פרשת הרכישה והבונוסים במריל לינץ'. עפ"י הבקשה שהעבירה ה-SEC לאישור ביהמ"ש, בנק אוף אמריקה ישלם סך של 150 מיליון דולר לרשות ני"ע האמריקנית, ויהדק את השקיפות מול ה-SEC והפיקוח הפנימי בנושא כתנאי להסדרת התביעה שהגישה נגדו באוגוסט 2009.

נזכיר, כי הבנק עורר זעם בקרב הפוליטיקאים לאחר שחברת השירותים הפיננסיים הקורסת מריל לינץ' אותה רכש בתמורה ל-50 מיליארד דולר ב-1 בינואר 2009 - עת היה המשבר הפיננסי בשיאו, שילמה 3.6 מיליארד דולר בונוסים לעובדיה על אף מצבה הקשה, ובנק אוף אמריקה לא דאג לחשוף גם את הפרטים האלו בטרם אושרה הרכישה.

הרשות תבעה את בנק אוף אמריקה על הצהרות כוזבות בתצהיר שהגיש לה בעניין רכישת מריל לינץ'. בנובמבר 2008 הצהיר הבנק בפני הרשות כי מריל לינץ' הסכים שלא לשלם בונוסים על ביצועים או כל תמריץ אחר למנהלים בסיום השנה בטרם תיסגר עסקת רכישתו ע"י בנק אוף אמריקה - ללא הסכמתו של בנק אוף אמריקה. כך על פי התלונה שהגישה הרשות לבית המשפט הפדרלי בניו יורק.