הירידות בשוקי המניות מכבידות על כינוס ה-G7 בקנדה

שרי אוצר ונשיאי בנקים מרכזיים במדינות ה-G7 ידונו היום ומחר בשאלה הבוערת מכל: עד מתי צעדי תמרוץ ממשלתיים יצטרכו להמשיך לתמוך בצמיחה הכלכלית

שרי אוצר ונשיאי בנקים מרכזיים מארה"ב, יפן, גרמניה, צרפת, בריטניה, איטליה וקנדה יגיעו היום (ו') לעיירה קנדית קטנה ומושלגת על מנת לקיים דיונים, בעיקר סביב השאלה עד מתי צעדי תמרוץ ממשלתיים יצטרכו להמשיך לתמוך בצמיחה הכלכלית.

השיחות, שיחלו בסעודת ערב הלילה (שעון קנדה) צפויות להסתיים במסיבת עיתונאים משותפת מחר (שבת) אחה"צ.

יש לציין כי הירידות החדות בשוקי העולם אתמול, שנבעו מחדשות כלכליות רעות, ממחישות את הסכנות שעדיין עומדות בפני הכלכלה הגלובלית. הירידות החלו בשוקי אירופה, על רקע חובותיהן העצומים של יוון, פורטוגל וספרד, מה שהצית חששות שמא ממשלות לא תוכלנה להכיל חובות שהולכים ונערמים וללוות כספים נוספים כדי לעזור לכלכלותיהן.

שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, צפוי לדחוק בנציגים האחרים של ה-G7 להמשיך בתוכניות התמרוץ עד לסוף השנה, בטענה שללא תמיכה ממשלתית מתמשכת, ההתאוששות שנמצאת בתחילתה, תעצור והעולם ייפול שוב למיתון. חלק מהמדינות הביעו חששות ממשך תוכניות התמרוץ, היות שהם דואגים מפני גרעונות מתנפחים וכן מאינפלציה. "אנו צריכים לראות שהצמיחה במגזר הפרטי מתחדשת, אך העניין המרכזי הוא שאינך רוצה לסגת בטרם עת מהתמיכה הממשלתית", אמר לעיתונאים פקיד מהאוצר האמריקני. הוא התנה את דבריו בשמירה על אנונימיות.

גייתנר צפוי להצביע על הטעויות שעשו אומות העולם במהלך השפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30, אז ממשלות העולם נסוגו מהתמיכה שלהן בשווקים מוקדם מדי וההתאוששות הכלכלית פינתה את מקומה למיתון נוסף, קרי מה שמכונה תרחיש W.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, היווה דוגמא לכך כשהציג בתחילת השבוע תוכנית שתרחיב את המאמצים ליצירת מקומות עבודה ותגדיל את הגרעון הממשלתי לשיא של 1.56 טריליון דולר. ראש הממשלה הבריטי, גורדון בראון, מדגיש גם כן את חשיבות צעדי התמרוץ. הגרעון של בריטניה עשוי להגיע השנה ל-12% מהתמ"ג שלה. מצד שני, פוליטיקאים בגרמניה וצרפת הביעו חששות מהתחממות האינפלציה בשל התוכניות הללו.

לפני כשנה, ארה"ב לחצה על האירופאים להגדיל את תוכניות התמרוץ שלהם, כך שיתאימו לזו שלה בהיקף 787 מיליארד דולר. האירופאים התנגדו לכך, מאחר שהם חששו מניפוח הגרעונות שלהם, במקום זאת בחרו ליישם תוכניות תמרוץ קטנות יותר. כעת, הפוקוס הוא על משך התוכניות. תוכניות התמרוץ של ארה"ב הביאו חששות שמא הגרעון הממשלתי שלה יזרז אינפלציה ויביא לירידה נוספת בערכו של הדולר. ירידות נוספות בדולר יעצבנו מדינות כמו צרפת וגרמניה היצרנים במדינות האלו מתלוננים שהירידות בערכו של הדולר כנגד האירו נותנות למתחרותיהם יתרון תחרותי.