ביניש: "צריך לרסן את הטוקבקים באינטרנט - פוגעים במיוחד בביהמ"ש"

(עדכון) - נשיאת ביהמ"ש העליון: "אדם היוצא מביתו לא יכול להבטיח שישוב בשלום בשל הטרור העברייני; אסור להתרגל לזילות בחיי אדם" ■ "לא הרשות המבצעת ולא התקשורת הם שיכריעו את גורל התיק הפלילי"

ביום שלאחר הצתת רכבו של שופט המחוזי בחיפה משה גלעד, וכשבועיים לאחר שנפגעה מנעל שהושלכה לעברה בבית המשפט, מפנה היום (ב') נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, אצבע מאשימה כלפי "הלשון המסיתה" בטוקבקים באינטרנט.

"מדובר בהסלמה ובפגיעה במוסדות השלטון, במיוחד נגד בית המשפט שאמור להיות מנותק מכך", אמרה ביניש, "צריך לנהוג בכבוד גם בוויכוחים. הלשון המסיתה מצד אנשים שונים, של טוקבקים, אלה דברים שלא ייאמנו, ואותם צריך לרסן".

בדברים שנשאה הבוקר בפני תלמידי בית-הספר הריאלי בחיפה טוענת ביניש כי על המדינה לשנות את סדרי העדיפויות שלה, ועליה להשקיע יותר בחינוך וברווחה במגמה לצמצם את תופעת מוקדי האלימות והעבריינות.

לדברי ביניש, "לרשות המבצעת הכוח והיכולת להשקיע בפעילות מונעת עבריינות מלכתחילה עם השקעה בחינוך, בטיפול במוקדי חממה לעבריינות, תוך השקעה הן בחינוך והן ברווחה, ובתחום זה מתחייב לדעתי שינוי בסדרי העדיפויות של המדינה".

ביניש הביעה "דאגה עמוקה מפני התופעות של אלימות, של הפשיעה הכבדה, של תאונות דרכים קטלניות - תופעות שכולן מבטאות זילות בחיי אדם, ויש לי חשש כבד שמא החברה בישראל התרגלה לראות בתופעות אלה חלק ממציאות חיינו, כאילו מדובר בגזירת גורל. יש לעתים תחושה שאדם תמים היוצא מביתו לרחובה של עיר, לשפת הים, למסעדה או לאירוע של בילוי - אינו יכול להבטיח כי ישוב בשלום, ולא רק מפאת איומי הטרור, אלא גם בשל הטרור העברייני-הפלילי האורב לכל אדם".

לדבריה, "אסור להיכנע לאווירה זו. יש לחזק ויש לשפר ולפעול בכל התחומים - החינוך, הרווחה והמשפט - כדי לעקור תופעות פסולות, לתמוך במעגלים השונים באמצעים החברתיים בתופעות אלה, אך מתוך אמון ואמונה כי הפתרונות קיימים בקרבנו".

לדברי ביניש, "הענישה בתקופה של אלימות צריכה להיות מחמירה ומרתיעה לציבור עבריינים פוטנציאלי. עם זאת, ענישה היא אינדיבידואלית ואינה יכולה להטיל על כתפיו של הנאשם האחד את העונש המרתיע לציבור כולו, תוך התעלמות ממכלול נסיבות המקרה ונסיבות האיש. לא הרשות המבצעת ואף לא התקשורת, ככל שתפקידה לחשוף, הם שיכריעו את גורל התיק הפלילי ואת דינו של העבריין".