דירוג "גלובס": מנהלי ההשקעות המצטיינים בקופה"ג, קרנות הנאמנות והפנסיה והפוליסות המשתתפות ברווח

הפרויקט המלא - ב-MoneyTime, מגזין ההשקעות השנתי של "גלובס" הרואה אור היום ■ קופות גמל: אלטשולר ממשיך להוביל ■ פוליסות משתתפות ברווחים: מגדל גם הכי גדולה וגם מובילה בדירוג ■ קרנות פנסיה: הראל כובש את הפסגה ■ קרנות נאמנות: 5 כוכבים לאי.בי.אי ואקסלנס

פוליסות משתתפות ברווחים: מגדל גם הכי גדולה וגם מובילה בדירוג

בניגוד למה שהורגלנו לאורך השנים, בשנת 2009 הפוליסות המשתתפות ברווחים, המוכרות גם כקרן י' של חברות הביטוח, היו החיסכון הפנסיוני הזול ביותר בישראל, וזאת כיוון שהחיסכון בפוליסות המשתתפות ברווחים ספג הפסדים ניכרים ב-2008 ולא היו רווחים להשתתף בהם. שנת 2009 היתה שונה לחלוטין, וחברות הביטוח כבר החזירו את ההפסדים למבוטחים. משום כך הן יכולות לחזור לגבות את דמי הניהול המלאים הכוללים 15% מהרווחים ולשוב להיות המוצר היקר ביותר בשוק הפנסיוני כבר ב-2010.

בדירוג התשואות ל-3 ו-5 השנים האחרונות, בולטת לחיוב החברה הגדולה ביותר בתחום - מגדל. מגדל מובילה את דירוג התשואות ל-5 השנים האחרונות והיא גם חברת הביטוח הגדולה הראשונה בדירוג התשואות ל-3 השנים האחרונות. בתקופות אלו השיגה מגדל, המנהלת בקרן י' נכסים בהיקף של כ-35 מיליארד שקל, תשואות של 50.3% ו-20.6%, בהתאמה.

קופות גמל: אלטשולר ממשיך להוביל

שנת 2008 היתה הגרועה ביותר בהיסטוריה של החיסכון הפנסיוני בישראל, עם תשואה שלילית בגובה 17.8%. לעומת זאת, 2009 היתה השנה הטובה ביותר, עם תשואה של כ-28%.

המסקנה מהשנתיים האחרונות היא שהחיסכון הפנסיוני הוא חיסכון ארוך טווח, שהוא תנודתי מטבעו. לכן צריך למדוד את התשואות בראייה ארוכת טווח.

במקום הראשון בדירוג קופות הגמל החמש-שנתי נמצא בית ההשקעות אלטשולר שחם זו השנה השנייה ברציפות. אלטשולר התעצם בשנת 2009 לאחר רכישת פרפקט, והגדיל את נכסי הגמל שבניהולו להיקף של 9.3 מיליארד שקל. אנליסט התאוששה משנה קשה ב-2008, ובדירוג החמש-שנתי היא נמצאת במקום השני מבין הגופים הגדולים, עם תשואה שנתית ממוצעת של 8.93%. בין הגופים הקטנים המנהלים עד 3 מיליארד שקל, נמצאת מגדל עם תשואה שנתית ממוצעת של 9.67%. נכסי הגמל של מגדל הם בעיקר קרן ההשתלמות המצטיינת שלה, שהצליחה להפגין ביצועים יותר טובים מהשוק, הן בשנת גאות כמו 2009 והן בשנת שפל כמו 2008.

קרנות פנסיה: הראל כובש את הפסגה

קרנות הפנסיה המקיפות החדשות הניבו ב-2009 תשואה חיובית של 25%. אמנם ביחס לביטוחי המנהלים, התשואות היו נמוכות. הסיבה העיקרית לכך היא הרכיב הסופר-סולידי בדמות האג"ח המיועדות, המניבות ריבית שנתית ריאלית של 4.86%, ומהוות כ-30% מתיק ההשקעות של הקרנות.

לקבוצת הראל 3 קרנות פנסיה, וכולן זוכות בתואר הקרנות המצטיינות בתחומן בדירוגי התשואות הרב שנתיות. הראל פנסיה והראל גילעד חולקות את המקומות הראשון והשני (לסירוגין) בדירוגים לשלוש ולחמש שנים, בעוד הקרן השלישית של הקבוצה, "מנוף", מובילה את דירוג הקרנות הקטנות. בדירוג התשואות לחמש השנים האחרונות, מיד אחרי שתי הקרנות של הראל, ניצבות כמעט יחדיו מיטבית-עתודות ומקפת החדשה של מגדל. מבחינת מגדל מדובר, בהידרדרות בדירוג, שנבעה מהתשואות החלשות יחסית שהיא השיגה השנה.

קרנות נאמנות: 5 כוכבים בשתי קטגוריות לאי.בי.אי ואקסלנס

אם שנת 2008 בענף קרנות הנאמנות נחשבה שנת המשבר, הרי ש-2009 היתה שנת ההתפכחות והשיקום של הענף. קרנות הנאמנות הצליחו בשנה זו להחזיר מעט מיוקרתן, תוך גיוסים מאסיביים שהגדילו את היקף הנכסים המנוהל בענף לכ-130 מיליארד שקל. הגיוס נטו עמד על כ-20 מיליארד שקל.

השנתיים האחרונות היו גם מבחן למנהלי ההשקעות בזירת הקרנות, שהיו צריכים להתמודד עם פדיונות כבדים וירידות חדות בשנה אחת, ואחר כך עם אופוריה חסרת תקדים בשנה השנייה. אופיים של המנהלים עמד במבחן קשה במהלך שנתיים אלה, אך הם צפויים להתמודד עם אתגר לא קל יותר ב-2010, שעננת חוסר הידיעה באשר לכיוון התפתחותה מרחפת מעל כולם.

על מנת לבחון את יכולת ההתמודדות של המנהלים בענף הקרנות בשנה החולפת, ניתחה חברת הדירוג S&P מעלות את התמורות בענף על פי פרמטרים כמותיים ואיכותיים. דירוג S&P מעלות, המפורסם ב"גלובס" בשנים האחרונות, כולל ניתוח מעמיק לצד מעקב אחר פעילות מנהלי ההשקעות.

דירוג זה מחולק לשניים - דירוג אינטראקטיבי, המבוצע בתמורה לתשלום של החברה המדורגת, ודירוג על בסיס מידע פומבי הכולל את כלל המנהלים בענף. הדירוג השנה משנה מעט את פניו, וכולל לראשונה בדירוג הפומבי את הכוכבים של כל אחד מהמנהלים בענף.

בניגוד לדירוג ב-2008, בשנה החולפת קשה היה למצוא גוף דומיננטי שהצליח להתברג לראש טבלאות הדירוג בקטגוריות השונות מבין הגופים הגדולים. אי.בי.אי ואקסלנס הם שני הגופים היחידים שזכו לדירוג של 5 כוכבים בשתי קטגוריות שונות, אך פרט להם שבעה גופים נוספים זכו בדירוג דומה בקטגוריה אחת, כל אחד.

2