אנחת רווחה בשווקים: האיחוד האירופי הכריז רשמית על חילוץ כלכלת יוון

אנגלה מרקל: "יוון היא חלק בלתי נפרד מהאיחוד האירופי" ■ הרמן ואן רוֹמְפֵּיי, נשיא המועצה האירופית: "הגענו לעסקה להצלת יוון" ■ דורון כהן, בית ההשקעות רוטשילד: "צריך לראות מי משלם על התוכנית" ■ רון אייכל, מיטב: "גם אם יוון תכריז על חדלות פירעון מסויימת זה לא זה יהיה סוף העולם" ■ בורסת ת"א מגיבה בעליותעליות באירופה

אנחת רווחה בשווקים הפיננסים: קברניטי הכלכלה באיחוד האירופי, הנמצאים כעת בבריסל, הכריזו רשמית על הצלת יוון מהמשבר הפיסקלי אליו נקלעה.

שוקי העולם מגיבים בעליות; החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים על עליות של 0.5% בפתיחה. מדד ASE של יוון מוסיף 0.6% ל-1,954 נקודות. מדד פוטסי של לונדון מוסיף 0.8%, המדדים המובילים בת"א עולים בין 0.2% ל-0.8%.

הרמן ואן רוֹמְפֵּיי, נשיא המועצה האירופית, אמר כי "הגענו להסכמה בעניין יוון. נעביר את החלטותינו לשאר מנהיגי אירופה והעולם". ואן רומפיי, לשעבר ראש ממשלת בלגיה, משמש כנשיא הקבוע הראשון של המועצה האירופית, גוף המורכב מראשי המדינות החברות באיחוד האירופי. ואן רומפיי פנה לממשלת יוון כדי שתחתוך את הגרעון התקציבי ב-0.4% ב-2010.

"יוון צריכה ליישם את החלטות מועצת אירופה באופן ברור והחלטי. אנחנו נבצע מהלכים מתואמים על מנת להבטיח את יציבותה של יוון", הוסיף ואן רומפיי.

"התחזית שלנו לאורך כל התקופה היתה שלא ייתנו להם ליפול. אבל יש הבדל גדול בין יוון שמהווה 2% מכלכלת הגוש, או פורטוגל שמהווה 1.7% לעומת ספרד שמהווה 11%", אמר ל"גלובס" דורון כהן, ראש דסק ישראל בבית ההשקעות רוטשילד.

"גוש האירו תלוי כולו בגרמניה וצרפת - הכלכלות שלהן מהוות יותר מ-50% מהגוש. הגוש מדבר גרמנית וצרפתית", החובות של יוון - 300 מיליארד אירו. החוב לתוצר הוא 125%. מדובר בנתונים הקשים ביותר בגוש. תוכנית הסיוע תלויה בזה שיוון תצליח להראות כיצד הם יתמודדו עם החוב הענק הזה. כרגע יש אנחת רווחה בשווקים. ברגע שנקבל את התוכנית עצמה, נדע מצד אחד איך יוון תתמודד עם זה ובעיקר מי משלם וכמה".

"אין לזלזל בהכרזה שיצאה עכשיו. אבל צריך לחכות ולהסתכל על הפרטים הקטנים. בגדול לא ייתנו לזה ליפול כמו שזה נראה עכשיו. צריך לראות מי משלם על זה".

"עם כל הכבוד ליוון, לא מדובר באריה של גוש האירו. מי שקובע את הטון בגוש האירו הן גרמניה, צרפת וגם איטליה. אבל האירופיים יצטרכו לשנות את סדר העדיפויות שלהן. יכולת הגמישות הכלכלית", אמר ל"גלובס", רון אייכל, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב.

"פרמיות הסיכון עלו מעט במהלך השבוע, בכל מקרה המצב לא קריטי. מבחינתנו אין שינוי בכל האמור להשקעות".

"גם אם יוון תכריז על חדלות פירעון מסויימת זה לא זה יהיה סוף העולם. לי הרבה יותר חשוב להסתכל על הצרכן האמריקני ועל מצבו של הסחר העולמי", הוסיף אייכל.

ההחלטה על הצלת כלכלת יוון התקבלה במהלך שיחות בין הרמן ואן רוֹמְפֵּיי, נשיא הועדה האירופית חוזה מנואל ברוסו, נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, וראש ממשלת יוון ג'ורג' פאפנדרו. בישיבה השתתפו גם רשא ממשלת ספרד, חוזה לואיס רודריגז, ויו"ר גוש האירו, ז'אן קלוד ג'נקור.

אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, אמרה כי יוון היא חלק בלתי נפרד מהאיחוד האירופי והיא לא תישאר בחוץ.

ראש ממשלת פורטוגל, חוזה סוקרטס, אמר לרויטרס: "אנחנו נעשה הכל כדי שיוון תתגבר על הבעיות אליהן נקלעה. חשוב מאד לאותת לשווקים שקיימת סולידריות באיחוד האירופי והסכמה על הצורך להציל את יוון".

"אנחנו רוצים להעביר מסר ברור לשווקים באשר למה שנעשה להצלת יוון מהמשבר הפיסקלי שאליו נקלעה, ובמקביל להבטיח את האמון בגופים הפיננסים של יוון".

עלויות ביטוח אג"ח מדינה מפני חדלות פירעון (בחוזי CDS) ל-5 שנים יורדות ביוון, פורטוגל ואירלנד.

נזכיר כי החדשות על הצלתה של יוון התחילו לפני מספר ימים, עם חזרתו של נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB), ז'אן קלוד טרישה, מועידה בסידני יום אחד לפני המועד המתוכנן. הידיעה עוררה גל של ספקולציות לפיהן בכוונתו להודיעה על חילוצה של יוון מהמשבר הפיסקלי אליו נקלעה.