היכל הקונצרטים של דיסני בלוס אנג'לס: קו "מבולגן"

"לא רציתי לבנות לעשירים, אבל מצאתי ריגוש בצורות"

ביוגרפיה: אפרים אואן גולדברג נולד בטורונטו שבקנדה ב-28 בפברואר 1929, למשפחה יהודית ממוצא פולני. בתור ילד נהג לבנות בתים וערים מעץ עם סבתו, משאריות שמצא בחנות חומרי הבניין של סבו. "זה היה כמו לקבל רשות ממבוגר להיות יצירתי", סיפר גרי, והוסיף כי אמו האמינה בו, לקחה אותו לתערוכות ודחפה אותו להיות אמן. ב-1952 נישא לאניטה שניידר, לשניים נולדו שתי בנות וב-1966 הם התגרשו. מאוחר יותר נישא לברטה איזבל אגילרה, ונולדו להם שני בנים.

התחלה: ב-1947 עבר לארה"ב, ולאחר שעבד זמן מה בתור נהג משאית שליחויות, למד אדריכלות באוניברסיטה של דרום קליפורניה. "ניסיתי לחשוב מה אני רוצה לעשות, מה מרגש אותי, נזכרתי במשחק עם סבתי וכך נכנסתי לכמה שיעורי אדריכלות באוניברסיטה". לאחר שסיים הלימודים שירת שנה בצבא ארה"ב, והמשיך ללימודי תכנון עירוני, אולם פרש לאחר שנה אחת ולא השלים את הלימודים. הוא עבד שנה אחת בפריז וכשחזר, ב-1962, שינה בהמלצת אשתו את שמו ופתח בלוס אנג'לס משרד אדריכלים משלו.

ב-2002 פתח את גרי ושות', שמעסיק כיום כ-160 אדריכלים.

קריירה: את פריצתו לתודעה הציבורית חייב גרי קודם כל לרהיטים. בשנים 1969-1973 עיצב סדרה של רהיטי קרטון מעוגלים תחת השם "Easy Edges", שזכו להצלחה רבה. גרי עצמו סיפר בעבר חשש מאוד מהצורך לעשות לרהיטים יחסי ציבור: "פחדתי שישווקו אותי כאילו אני איב סאן לורן", סיפר. "הפסקתי לעשות אותם כי לא רציתי להתפרסם בתור מעצב רהיטים. רציתי להיות ארכיטקט". על אף זאת, מאוחר יותר עיצב סדרה אחרת של רהיטים, שנחשבים היום לפריטי אספנים.

מבנים מפורסמים: הבית הראשון שהקנה לגרי את תהילתו כאדריכל היה ביתו שלו בסנטה מוניקה, שנבנה מעץ, מתכת, לבנים ובטון, וניכר בו הקו הזוויתי וה"מבולגן" מעט של גרי. "כשקנינו את הבית אמרו לנו שיש בו רוחות. החלטתי שאלה רוחות של קוביזם", סיפר גרי. בהמשך הפכו בניינים אחרים שלו לאבן שואבת לתיירים, למשל בניין "ג'ינג'ר ופרד" ("הבית הרוקד") בפראג, שנבנה ב-1996; ובעיקר מוזיאון גוגנהיים בבילבאו, שנפתח ב-1997 והפך את העיר התעשייתית הקטנה והאפרורית למוקד תיירות ויצר את "אפקט בילבאו": אטרקציה שמרימה עיר.

ביקורות: אומרים על הבניינים של גרי שהם אינם פונקציונליים מספיק. בעיה אחרת היא המחיר: הבניינים יקרים ולעתים קרובות חורגים מהתקציב. גרי היה אמור לתכנן את מוזיאון הסובלנות בירושלים, אולם בחודש האחרון הודיע מרכז ויזנטל, המקים ומממן המוזיאון, כי החליט לקחת אדריכל אחר, משיקול כלכלי.

מעמד: גרי נחשב לאדריכל-כוכב. ב-1989 זכה בפרס פריצקר, הפרס החשוב ביותר בתחום האדריכלות. "אם אתה מסתכל על הקריירה שלי, אני מגשים את החלום האמריקני, ואני נהנה מאוד", אמר בראיון.

עוד משהו: השתתף בתפקיד עצמו בפרק של הסימפסונס. גרי חובב הוקי ואף הקים ליגת הוקי במשרד שלו. ב-2004 עיצב את סמל וגביע אליפות העולם בהוקי (בתמונה מימין).