ועדת השרים אישרה רפורמה בהרכב הוועד המרכזי בלשכת עורכי הדין

על-פי הצעת החוק שיזם ח"כ כרמל שאמה, הוועד המרכזי - המשמש כגוף הביצועי של לשכת עורכי הדין - יכלול נציגים מהמחוזות השונים בלשכה בהתבסס על גודלם של אותם מחוזות

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') הצעת חוק מהפכנית, העשויה לחולל רפורמה משמעותית בהרכבו של הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.

על-פי הצעת החוק, שאותה יזם ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), יכלול הוועד המרכזי, המשמש כגוף הביצועי של לשכת עורכי הדין, נציגים מהמחוזות השונים בלשכה בהתבסס על גודלם של אותם מחוזות.

בעקבות אישור הצעת החוק בוועדת השרים, המבטיחה את תמיכת הקואליציה בהצעה, תובא ההצעה בקרוב להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

לדברי ח"כ שאמה, הצעת החוק "נועדה לתקן את העיוות הקיים בייצוגם של המחוזות במוסדות הלשכה שאינם תואם את גודלם היחסי". כיום כולל הוועד המרכזי 17 חברים, ובהם רק נציג אחד של כל מחוז בלשכה, בלא קשר לגודלו של המחוז.

בשנים האחרונות נשמעו טענות רבות בעניין זה בדבר קיפוחו של מחוז תל-אביב של הלשכה, שבו חברים כשני שלישים מכלל עורכי הדין בארץ - יותר מאשר בכל יתר המחוזות גם יחד.

על-פי הצעת החוק, יתווספו להרכב הוועד המחוזי, בנוסף למפתח הנוכחי, 3 נציגים נוספים מכל מחוז שבו חברים יותר מ-5,000 חברים. 3 חברים נוספים מאותו מחוז ישמשו נציגים בעבור כל 5,000 חברים נוספים - עד למקסימום של 12 חברים מאותו מחוז.

ההצעה, שאם תתקבל סופית כחוק תשנה באופן משמעותי את יחסי הכוחות בוועד המרכזי, מהווה מכה לראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, המצוי במאבק חריף מול יו"ר ועד מחוז תל-אביב והמרכז בלשכה, עו"ד דורון ברזילי.

נכון לחודש מאי 2009 היו חברים במחוז תל-אביב 28 אלף חברים, לעומת 1,800 במחוז צפון, 1,900 במחוז דרום, 4,700 במחוז ירושלים ו-5,800 במחוז חיפה.

לדברי ח"כ שאמה, "ראוי לתת משקל הולם ושוויוני לגודלם של המחוזות במוסדותיה. תיקון החוק משקף את הגידול במספר עורכי הדין בישראל וייצוגם הלגיטימי במוסדות הרלוונטיים".

דוברת לשכת עורכי הדין מסרה בתגובה כי "הלשכה סבורה כי אין הצדקה להגדיל את מספר חברי המועצה הארצית של הלשכה, ואין סיבה להפלות בייצוג המספרי של חברי מחוז תל-אביב לבין חברי מחוזות אחרים בלשכה".