עקב חשיפת "גלובס": דו"ח רשות השידור עובר למבקר המדינה

דו"ח הביקורת הפנימית לשנת 2008, שנחשף ב"גלובס", חשף שורה של ליקויים חמורים בהתנהלות הרשות ■ חברי ועדת הכלכלה מחו על הכוונה לבטל תוכניות ולקצר את שעות השידור בערוץ 1

מבקר המדינה יבחן את דו"ח מבקרת הפנים של רשות השידור לשנת 2008 - כך קבעה היום (ב') ועדת הכלכלה של הכנסת. הנושא עלה לדיון בוועדה בעקבות החשיפה ב"גלובס" של דו"ח הביקורת הפנימית, שהצביע על מחדלים חמורים בניהול ובדרכי העבודה ברשות השידור לפני שנתיים.

בתום הדיון, בראשות היו"ר אופיר אקוניס, החליטה הוועדה כי "יש לחזק את השידור הציבורי ולא לפגוע בשידור". יו"ר הוועדה אקוניס קרא לכל הצדדים הניצים ברשות - ההנהלה, הטכנאים והעיתונאים - לחדול מהצעדים שהם נוקטים, אשר משבשים את השידור הציבורי.

אקוניס קרא לעבר מנכ"ל רשות השידור ואמר: "אני אומר לך בשם הציבור שהתוכניות לא יירדו - אל תוריד תוכניות. תמצא משהו אחר להוריד. תוריד משרדים של ייעוץ משפטי".

יו"ר חטיבת החדשות של ערוץ 1, יהורם כהן, דחה את דברי אקוניס והשיב כי מדובר בהתערבות של המחוקק בתכני רשות השידור.

בתגובה לדברי אקוניס אמר מנכ"ל רשות השידור, מוטי שקלאר: "תיתן לי עוד תקציב, אז לא אוריד תוכניות".

אקוניס וחברי הכנסת האחרים שנכחו בדיון מחו בזעם על ההחלטה להוריד תוכניות כמו "מדד יומי" ותוכניות תרבות אחרות. ח"כ כרמל שאמה אמר: "כשאין כסף לא חותכים בשרירים, אלא חותכים בשומנים. השרירים של רשות השידור הם התוכניות שלה".

"בזבוז משווע"

חברי הכנסת שקיבלו לידיהם את דו"ח מבקרת הפנים לשנת 2008 מתחו ביקורת חריפה על הבזבזנות ברשות השידור. כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", רשות השידור מעסיקה יותר מ-10 משרדי ייעוץ משפטי. אקוניס כינה זאת "בזבוז משווע".

במהלך הדיון, שעסק גם ביועצים שאותם מעסיקה רשות השידור, התמקדו חברי הכנסת בהעסקתו של מאמן אישי מקצועי להנהלת הרשות. חברי הכנסת תהו מדוע העסיק שקלאר את המאמן בעבור 147 אלף שקל לתקופת זמן שהסתכמה ב-20 יום.

"אני לא יודע לעשות את השינויים האלה בלי ייעוץ", קרא שקלאר לעבר חברי הכנסת, "אולי אני לא מנהל טוב. לצערי, בגלל הקיצוצים אני לא ממשיך לעבוד איתו. אם הייתי יכול להמשיך, אולי מצבנו היה הרבה יותר טוב. כל מנהל מגיע למקום ומנסה לשפרו, ללמוד עליו ולפתור את הבעיה, ולכן ועדת הביקורת הפנימית היא כלי-עזר לייעל את המערכת, לנסות ולבדוק מה הביא את הרשות למקום שבו היא נמצאת. אני לא מכיר מנהל שיודע במקום כזה, תוך שנתיים-שלוש, לשפר את המקום. בשביל זה יש ביקורת פנים".

במהלך הדיון, שבו הציגו חברי הוועד המנהל של הרשות את מצבה הנוכחי, אמרה חברת הוועד המנהל רחל קרמרמן: "למעשה, רק אתמול בלילה החליט הוועד המנהל לאשר את הפסקת שידורי ערוץ 1 בשעה 23:00". קרמרמן הוסיפה כי למעשה לא הוחלט לעולם על הורדת תוכניות. זאת למרות שמנכ"ל רשות השידור שקלאר הודיע על כך לעובדים ואף לתקשורת.

חבר הוועד המנהל ברשות, יעקב נווה, אמר כי הוא התנגד להפסקת השידורים והתנגד להורדת תוכניות משום שזו פגיעה בציבור. למעשה, רק 2 מתוך 4 חברי הוועד המנהל אישרו את סיום השידורים בשעה 23:00.