האיום על מנועי החיפוש: הניווט באינטרנט עובר לרשתות החברתיות

על מי כדאי לסמוך יותר: על תוצאות של מנוע חיפוש ממוחשב - או על המלצות מחברים? כ-20% מהמשתמשים באתרים חברתיים מסתמכים על רשתות כמו פייסבוק וטוויטר ככלי הניווט העיקרי שלהם באינטרנט

חברות כמו גוגל קמות אחת לעשור. אין הכוונה לחברה בסדר-גודל של גוגל בכל הנוגע לשווי השוק שלה, אלא לחברה שמשנה את פני האינטרנט לבלי היכר ומייצרת סביבה תעשייה חדשה שניזונה ממנה.

אולם, אחת לעשור קמה גם חברה שמסוגלת לאתגר את אותו סטטוס-קוו וירטואלי, וכעת נראה כי מדובר ברשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, פייסבוק, שעשויה להעמיד את גוגל במצב לא מוכר - תחרות של ממש.

מלבד העובדה שגוגל נחשבת לבעלת מנוע החיפוש הטוב ביותר בעולם, והמקום הראשון שבו משתמשים מחפשים אחר אינפורמציה ברשת, עבור אתרי האינטרנט מדובר במקור הכנסה של ממש. כל יצרניות התוכן יודעות כי על מנת להגדיל את התנועה (טראפיק) לאתר שלהן, חובה עליהן להגדיל את הנוכחות שלהן בגוגל, ואף להסתייע בחברות SEO ו-SEM (המתמחות בקידום ובשיווק אתרים במנועי חיפוש), שכל תכליתן הוא להיטיב את מצבן במנועי חיפוש ובגוגל בפרט.

מציאות חדשה של צריכת תוכן

אולם, הפופולריות הגואה של שירותים חברתיים, ובראשם פייסבוק וטוויטר, יצרו מציאות חדשה של צריכת תוכן: גולשים מבלים יותר ויותר זמן באתרים החברתיים, וניזונים מפיסות המידע שמעלים החברים שלהם. לא עוד חיפוש אקטיבי אחר מידע במנועי החיפוש - הדרך הטובה ביותר לגלות אינפורמציה חדשה ברשת היא באמצעות זרם ההודעות של המשתמשים ברשתות חברתיות.

גולשים החלו לגלות כי הדרך הטובה ביותר עבורם לעקוב אחר מה חדש ברשת, איפה כדאי לרכוש באינטרנט ואיזה סרטון וידיאו שווה צפייה, מתבסס על מה שהחברים שלהם המליצו. ואת זה אי-אפשר למצוא בגוגל או בבינג מבית מיקרוסופט - זוהי נחלתם הכמעט בלעדית של הרשתות החברתיות.

כך, על-פי נייר עמדה שהוציאה חברת Gigya הישראלית, המספקת פתרונות לגילוי ולמסחור במדיה החברתית, שממצאיו מסתמכים בין היתר על חברת המדידה נילסן, כ-20% מהמשתמשים שמבלים באתרים חברתיים מסתמכים על הרשתות החברתיות ככלי הניווט העיקרי שלהם באינטרנט - מעין דפדפן חברתי אישי, אם תרצו.

תופעה זו מועצמת לאור העובדה שהאינטרנט הופך לאוטוסטרדה של מידע - הגולשים מוצפים בפיסות אינפורמציה שמגיעות ממיליוני אתרי תוכן, פורומים, טוקבקים ובלוגים מקצועיים, והדרך היחידה למצוא את שביל הזהב ולהגיע לתוכן הרלוונטי באמת הוא באמצעות פילטרים אנושיים - גרף חברתי של המשתמשים ברשת.

"אנשים מאמינים בחוכמה של החברים שלנו - משתמשים רוצים לקבל את האינפורמציה מאנשים שהם סומכים עליהם", הסבירה לאחרונה שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, את הכיוונים העתידיים של הרשת החברתית. "העתיד הוא לא חיפוש, אלא חברתי", הוסיפה ורמזה על כך שלא לעולם חוסן - לפחות לא לגוגל.

לדבריה, לא רחוק היום שאנשים יחפשו תשובות בפייסבוק, על חשבון הפופולריות של גוגל. העובדה שהמונח "Facebook me" הפך לפופולרי לא פחות מהביטוי " Google me" רק מוכיחה את היתכנות הטענה של סנדברג.