"נתקעה" קבוצת רכישה בצהלה: 3 שנים חלפו - והבנייה טרם החלה

הפרויקט "תקוע" בשל מאבקים משפטיים עם הקבלן ועם חברת מקורות

האם קבוצות הרכישה מוכרות לנו חלום? מתברר שאפילו קבוצות רכישה בלב אזורי הביקוש בגוש דן לא תמיד מצליחות לספק את הסחורה בזמן ובמסגרת התקציב.

קבוצת רכישה שרכשה לפני כמעט שלוש שנים מגרש לבניית 16 יחידות דיור צמודות קרקע ברחוב אדירים בשכונת צהלה היוקרתית בתל אביב טרם החלה לבנות במקום.

צינור מים ראשי

למה הפרויקט "תקוע"? בתחילת 2009 הגיש עו"ד רם אפרתי בשם הקבוצה תביעה נגד חברת מקורות, נגד חברת הנדל"ן של חן ואיתי גינדי, שמכרה להם את הקרקע, ונגד מינהל מקרקעי ישראל והוועדה המקומית תל אביב. הקבוצה טענה שרק לאחר שקיבלה היתר בנייה מעיריית תל אביב התגלה במקום צינור מים ראשי של מקורות. העתירה הוגשה לאחר שמקורות הוציאה צו מניעה זמני לבנות במגרש וביקשה שהעתקת הקו תיעשה על חשבון הרוכשים.

במקביל התברר כי לחברה הקבלנית שעמה התקשרה הקבוצה כדי לבצע את הפרויקט, חברת IDY, אין סיווג מתאים לבנות 16 יחידות דיור צמודות קרקע, ועל כן סירב הבנק המלווה ללוות את הפרויקט. חברת IDY עתרה לבית המשפט כדי לקבל צו מניעה זמני שימנע מחברי הקבוצה לשכור את שירותיו של קבלן אחר. הבקשה נדחתה, אך כעת מתבררת בקשה לצו מניעה קבוע וממתינים להחלטת בית המשפט, כך אמר עו"ד יצחק יונגר שמייצג את IDY ל"גלובס".

"הפרויקט תקוע כבר כמה שנים - זו דוגמה טובה מדוע יש להיזהר מקבוצות רכישה", אומר יונגר, "אין לך יזם שאתה יכול לתבוע על עיכוב של יותר משנתיים. אם קבלן לא עומד בתאריך מסירת הדירות, הוא צריך לשלם לרוכש שכר דירה. פה הרוכשים צריכים לספוג את זה".

קבוצה לא מאורגנת

גדעון שפיגל, עורך דין ומהנדס העוסק בניהול ופתרון קונפליקטים באמצעות גישור ובוררות, מעריך כי חברי הקבוצה בצהלה הפסידו מאות אלפי שקלים מהעיכוב בבנייה, מהצורך להעתיק את צינור המים ומההפסד של שכר דירה. "חברות יזמיות מתחייבות על תקציב, על בנייה ומפרט ועל לוח זמנים", אומר שפיגל, "כשאתה עובר למודל של קבוצת רכישה אתה מפרק את זה. לכן צריך מארגן, מהנדס ומנהל פרויקט. לו היתה הקבוצה מאורגנת כמו שצריך, לא היו מגיעים למצב הזה בכלל".

אפרתי מסר שלאחרונה הגיעה הקבוצה לפשרה עם חברת מקורות, שלפיה חברי הקבוצה ישלמו 600 אלף שקל מתוך עלות של 2.8 מיליון שקל על העתקת צינור המים הראשי.

עו"ד זיו כספי ממשרד עוה"ד גינדי-כספי, שמייצג את חברי הקבוצה, חושף כי לאחרונה חתמה הקבוצה על הסכם ביצוע לבניית הפרויקט עם חברת תדהר וכי כעת ממתינים להיתרי הבנייה. "הפרויקט היה תקוע אבל הוא מתחיל להיחלץ", אמר כספי ל"גלובס". חברת תדהר סירבה להתייחס לנושא.

אחד מחברי קבוצת הרכישה אמר ל"גלובס" כי הבנייה במקום תחל בתוך 60 יום וכי אכלוס הפרויקט - המדובר בשכונת קוטג'ים סגורה - צפוי בעוד שנה וחצי עד שנתיים. לדבריו, מחירו של קוטג' בשטח בנוי של 270 מ"ר על מגרש של 220 עד 250 מ"ר, בעיצובו של אדריכל שי דותן, נאמד בכ-4 מיליון שקלים. לפי גורמים בשוק הנדל"ן, מדובר במחירים אטרקטיביים יחסית לקוטג'ים חדשים באזור זה, הפונים לאחד השדות הפתוחים היחידים באזור.