העיצומים החלו: סניפי דיסקונט במרחב ירושלים והדרום יושבתו

הוועד הארצי של בנק דיסקונט פתח בעיצומים ■ ברקע לסכסוך - ניסיונה של ההנהלה לשבור שביתת אזהרה שהיתה בבנק לפני כחודש ימים על רקע המו"מ על הסכם השכר לשנת 2009, שטרם נחתם

הוועד הארצי של בנק דיסקונט הודיע הערב (ג') כי פתח בעיצומים. החל ממחר (ד') יושבתו כל סניפי הבנק במרחב ירושלים והדרום לרבות כל מחלקות האשראי, ניירות ערך ועוד. מדובר בהשבתתם של 28 סניפים. השביתה הינה לאחר שנים של שקט תעשייתי בבנק.

ברקע לסכסוך, ניסיונה של ההנהלה לשבור שביתת אזהרה שהייתה בבנק לפני כחודש ימים על רקע המו"מ על הסכם השכר לשנת 2009 שטרם נחתם. בלהיטותם הרבה של בעלי תפקידים בהנהלה ניסתה ההנהלה להכשיר קבוצת עובדים המועסקים ביחידת המחשב במטרה לשבור את שביתת האזהרה. מהלך זה יצר תפנית בעמדת הוועד הארצי אשר החליט להקפיא את המו"מ על הסכם השכר לתבוע מחויבות של ההנהלה להימנע בכל סכסוך עתידי מניסיונות של שבירת שביתה.

לדברי ריקי בכר, יו"ר הוועד הארצי של בנק דיסקונט: " הנהלת הבנק צריכה להתנצל בפני הלקוחות שיעמדו מחר מול סניפים סגורים. לצערנו, ההנהלה חצתה את כל הקווים האדומים בניסיונותיה לפגוע בעובדים המאורגנים תוך הפרה של הסכמים שנחתמו עמנו". והוסיף: "אנו לא ששים אלי קרב אולם לא נותרה לנו כל ברירה אחרת אחרי שהמשא ומתן לא התקדם אף לא בסנטימטר. ההנהלה פועלת בשנים האחרונות באופן שיטתי כדי להחליש את הכוח הארגוני שלנו תוך הפרה של חוקת העבודה. ההנהלה חצתה את כל הקווים האדומים כשניסתה לשבור שביתה חוקית ולגיטימית. זה מאבק מחויב המציאות שתכליתו להגן על עובדי הבנק מול ניסיונות ההנהלה לעקוף הסכמים באופן בוטה."

תוך כדי הסכסוך נתגלה כי גורמים בכירים בבנק מעסיקים באמצעות חברות חיצונית כ-750 עובדים חיצוניים (outsourcing) שאף באגף משאבי אנוש לא ידוע על מהות תפקידם ועיסוקיהם. עובדים אלה נשכרים על ידי יחידת המחשב באופן ישיר. מדובר בהיקף חריג מה גם שחלקם מבצעים עבודות שוטפות שעובדי הבנק יכולים לבצע וזאת בניגוד להסכמים קודמים שנחתמו בין ההנהלה לבין העובדים.

הבוקר הפיץ הוועד הארצי חוזר לעובדי הבנק שכולל מספר עיצומים: הדרכות במכללת דיסקונט יערכו רק בשעות העבודה, לא יתקיימו אסיפות צוות, לא יתקיים טלמרקטינג, אין העברת עובדים בין יחידות הבנק ועוד.

בנושא העסקת עובדים ב-Outsourcing, הדגיש וועד העובדים בחוזר כי זוהי "הדרך לסדר ג'ובים לחברים ולהשתלט על עמדות מפתח על חשבון חברי הארגון, תוך שימוש פרוע וחסר מעצורים בכספי הבנק". באשר לעובדים הארעיים נכתב בחוזר כי מדובר "בשפת הרחוב, 'דפוק וזרוק'".

יוזכר כי ב-31 בינואר אישרה ההסתדרות את סכסוך העבודה ומאז התקיימו מספר פגישות בין הצדדים אולם למעשה המשא ומתן לא התקדם. "הנהלת הבנק פועלת כדי להחליש את הכוח הארגוני של העובדים תוך הפרה של הסכמים שנחתמו עמנו. מכל הפגישות שניהלנו עם נציגי ההנהלה עולה ספק גדול אם הנהלת הבנק בכלל מודעת למה שקורה בשטח", נמסר מהוועד.

הוועד הארצי של הבנק החליט כי בכל יום תתכנס מזכירות הוועד ותחליט על בצעדים הארגוניים השונים שיינקטו מידי יום.

ראש חטיבת הבנקים והביטוח בהסתדרות, ציון שמע: "למרות העיצומים שנוקטים העובדים, אנו ממשיכים לפעול כדי לקדם משא ומתן שיניב פיתרונות לכלל הסוגיות שעלו".

דוברת דיסקונט מסרה בתגובה: "מערכי השירות הישיר, קרי טלבנק, אינטרנט והמכשירים האוטומטים יפעלו כרגיל. לקוחות סניפי מרחב ירושלים והדרום יוכלו לקבל שירות בכל שאר סניפי הבנק ברחבי הארץ. אנו עושים כל מאמץ על מנת למזער את הפגיעה בשירות ללקוחות ופועלים למציאת פתרון למחלוקת הקיימת בהקדם האפשרי".