לנדאו: "יש בעיה של ייצור והולכה במשק החשמל בעשור הקרוב"

במסיבת העיתונאים שקיים לנדאו בכנס אילת-אילות אמר שאול צמח, מנכ"ל משרד התשתיות: "כפי שהדברים נראים עכשיו, אנחנו הולכים לקראת משבר בנושא הזה"‏

‏"יש בעיה במשק החשמל של ייצור והולכה, לפחות במונחי העשור הקרוב", אמר שר התשתיות עוזי לנדאו, בפתח מסיבת עיתונאים שקיים בכנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת.

על כך הוסיף שאול צמח, מנכ"ל משרד התשתיות, כי "כפי שהדברים נראים עכשיו אנחנו הולכים לקראת משבר בנושא הזה ומשתדלים להימנע. בנושא ההולכה, כשמדובר בקו הולכת החשמל מרמת חובב עד למרכז, יהיה קשה להעביר את החשמל במערכות התפעול, כי הוא חוצה הרבה שטחים ויוצר קונפליקטים על שימושים שונים שהוא אמור לענות להם. אם מערכת התכנון לא תתייחס אל קו ההולכה הזה במונחי חירום, ותבין שצריך לדאוג בהקדם להולכת החשמל נושא האנרגיות המתחדשות בנגב יתעכב. הקצבים שמערכת התכנון עובדת לא מספיקים".‏

השניים מתייחסים לכך שקיים ויכוח בין רשות החשמל לחברת החשמל בשאלת המימון של תחנות חשמל שהיו בתוכנית, וגם היצרנים הפרטים עדיין לא נמצאים בשלבים מספקים של התקדמות. כך נראה שעד 2014 ישראל לא תפגוש את צורכי החשמל שלה. בנוסף, כדי להעביר את החשמל הסולארי שאמור לקום מדרום הארץ אל המרכז, נדרשת מערכת הולכה אמינה שכרגע עדיין לא מוקמת בשל תכנון איטי, כפי שעולה מדברי אנשי משרד התשתיות.‏

‏"פנינו ואנחנו ממשיכים ופונים בנושא הזה לרה"מ ואנחנו בהחלט מודאגים", ציין לנדאו בהתייחס לכך שנראה כי ב-2014 ישראל תסבול ממחסור בחשמל, ובאשר להיערכות של יזמים פרטיים כחלק מהקמת התחנות ציין כי "דוראד אפילו לא עברה את הסגירה הפיננסית".

עוד התייחס לנדאו במסיבת העיתונאים לכך שמבחינת המשרד הכוונה היא עד 2020 לייצר 2,800 מגוואט חשמל ממקורות מתחדשים, כדי לעמוד ביעד הייצור של 10% מסך צריכת האנרגיה. זאת, בעוד שהחישוב המקובל הוא שיידרשו 4,000 מגוואט חשמל ירוק כדי לעמוד בייעד הייצור של 10% מסך צריכת החשמל של המדינה ב-2020. לדברי לנדאו הפער בין 2,800 מגוואט ו-4,000 מגוואט מתייחס לחיסכון שיכול להיות מושג ברשת באמצעות התייעלות אנרגטית. "אבל חשוב להדגיש כי מדיניות המשרד תתעדכן ותיבחן בתוך ארבע השנים הקרובות", ציין לנדאו.

בנושא המכסה של המתקנים הפוטו-ולטאים הקטנים, אשר מוערכת ב-200 מגוואט ולא יותר, ציין לנדאו כי "זאת בגלל המגבלה של הגגות, ובגלל שבכל זאת היזמות בקרב הצרכנים הפרטיים לא גבוהה".

‏לנדאו נשאל כיצד המדינה תתמרץ טכנולוגיות ישראליות והשיב על כך כי "‏חשבנו על שיטות שונות של תמרוץ. הצבנו רף של 50 מגוואט שצריך להיות מיושם ע"י טכנולוגיות ישראליות כדי לקדם אותן והלוואי שזה ימוצה. החלטנו שניתן תמריצי מס לטכנולוגיה ישראלית ראשית בהקמת מפעל (בין אם במס ובין אם במסגרת החוק לעידוד השקעות הון). אנחנו גם נפעל לתקן את חוק עידוד השקעות הון כדי שייצור החשמל עצמו יהיה כלול בחוק כך שייהנה ממס מופחת ויזכה לדחיפה".

‏מנכ"ל משרד התשתיות התייחס גם להצעת החוק להקים קרן להתייעלות אנרגטית, כדי שחלק מהעלויות בשיפור הרשת לא יתגלגלו על הציבור בצורת תעריפי החשמל. "הצעת החוק הופצה כטיוטה בתחילת השבוע. בתוך שבועיים נקבל הערות ונעביר את העבודה על החוק. העבודה עליה תיקח כמה חודשים, ואני מעריך שעד סוף השנה החוק ייכנס לתוקף".