מס הכנסה פתח בבדיקת תשלומי המס של קובי מימון וחיים צוף

על הפרק: בדיקת הקשרים ביניהם לבין חברת "צ'סני אסטייטס" מאיי הבתולה, שרכשה מישראמקו את אוניית התענוגות מג'יק 1 ■ הסיפור המלא - מחר במגזין G

מס הכנסה החל באחרונה לבצע ביקורת על תשלומי המס של אנשי העסקים קובי מימון וחיים צוף - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בבדיקה אזרחית המתבצעת על-ידי פקיד שומה למפעלים גדולים, המרכז את הטיפול בחברות הגדולות במשק ובבעלי השליטה בהן.

בין השאר נבדקים הקשרים בין חברות שבבעלות מימון וצוף לבין חברת "צ'סני אסטייטס", הרשומה באיי הבתולה, שרכשה ב-2006 מישראמקו הציבורית את אוניית התענוגות "מג'יק 1".

בסוף 2006 מכרה ישראמקו לצ'סני את האונייה תמורת 5.45 מיליון דולר, וזאת לאחר שרכשה את האונייה בתחילת 2004 תמורת 8 מיליון דולר והשקיעה בשדרוגה.

ב"כלכליסט" נטען כי צ'סני היא החברה שבאמצעותה מתבצעת עיקר פעילותו הפרטית של מימון, וכי אף שצוף תואר ב-2002 בבית משפט בדרום אפריקה כבעל השליטה בצ'סני, עסקת המכירה לא דווחה כעסקת בעלי עניין.

לפני שבועיים חשף תחקיר G כי עוד לפני שישראמקו מכרה את האונייה לצ'סני, היא השכירה לה אותה. בעוד שלחברת "השטיח המעופף" הושכרה האונייה ב-21,500 דולר ליום - לצ'סני היא הושכרה ב-8,000 דולר ליום.

המחיר הנמוך נומק בכך שמדובר בשיטת השכרה שונה, לפיה צ'סני נושאת בכל הוצאות הפעלת האונייה - אולם נחשף כי ישראמקו הציבורית נשאה בתשלומים שבהם היתה חייבת צ'סני, וזאת במסגרת הסכם למתן שירותים ביניהן שלא דווח לבורסה.

בתקופה שבה צ'סני הפעילה לכאורה את האונייה, הוקלט חיים צוף בשיחה עם טכנאי, והוא מצטייר בה כמי שאחראי להפעלת האונייה ולתשלומים שונים. "אין לי לא טלוויזיה עובדת ולא אינטרנט עובד, לא כלום... שילמתי לך עד עכשיו 17 אלף דולר...", הוא אמר באותה שיחה.

"מימון הוא הרוח החיה בצ'סני"

פרקליטו של צוף טען כי כל הכספים ששילמה ישראמקו עבור צ'סני הוחזרו, אך נמנע מלפרט סכומים. הוא טען גם כי צ'סני אינה של צוף אלא של חברו הוותיק, הוד גיל, וכי צוף תואר בבית המשפט כמי ששולט בחברה פשוט כיוון שסייע בזמנו לחבר בעסקה ספציפית.

לאחרונה פורסם ב"כלכליסט" כ יובל רן, שותפם לשעבר של מימון וצוף שהסתכסך עמם, טוען במסגרת הליכים משפטיים בארצות-הברית כי קבוצת מימון משתמשת לצורכיה בכלל הנהוג באיי הבתולה, ולפיו בעל המניות בחברת BVI הוא מי שאוחז ברגע נתון פיזית בתעודת המניה.

במס הכנסה בודקים כעת את העסקאות הנ"ל ובוחנים גם תביעה שהגיש טכנאי שעבד באונייה נגד צ'סני ופורסמה במגזין G. הטכנאי טען כי "מימון הוא הרוח החיה בצ'סני," וצוף משמש כ"ידו הארוכה". כמו כן הוא טען כי פעל מול מימון וצוף, "כאשר ברקע התחלפו כל העת התאגידים אשר השלושה פעלו לכאורה בשמם".

לטענתו, מימון וצוף הציגו את עצמם כאנשי ישראמקו, אולם ממערכת ההסכמים שנחשפה בפניו עלה כי "כמעט כל פעולה המבוצעת על-ידי צ'סני בישראל מבוצעת באמצעות גופים נוספים, הקשורים זה לזה, תוך שההסכמים מקפידים 'להטיל' האחריות לפעילות על צ'סני העלומה".

כמה עלתה מג'יק 1?

במס הכנסה מתעניינים גם בעסקה שנחתמה לפני חודשים אחדים, ובמסגרתה רכש את אוניית המג'יק 1 איש העסקים יוסי מואטי, בעלי חברת "יש תיירות" המשווקת טיסות סדירות. בין השאר נבדקת יכולתו הפיננסית של מואטי (29) לבצע רכישה של אונייה כזו - עסקה הכרוכה במיליוני דולרים - וכן אם קיים קשר בינו למימון וצוף.

"יש תיירות" נרשמה ברשם החברות ב-1 בינואר 2007, יום לאחר שישראמקו מכרה את האונייה לצ'סני. לפי אתר האינטרנט של "יש תיירות", מאז הקמתה צמחה החברה בהיקפים מדהימים: ב-2007 סיימה עם מחזור מכירות של 20 מיליון שקל, וב-2008 עם מחזור של 20 מיליון דולר. הצפי ל-2009, נכתב, הוא כ-45 מיליון דולר. לדברי מואטי, מקור הצמיחה הוא בהשקעה באתרים רבים, המבליטים את החברה בגוגל.

נושא נוסף שנבדק הוא הסכום שבו רכש מואטי את האונייה. גורמים המקורבים לנושא טוענים כי מדובר ב-8-10 מיליון דולר - סכום גבוה מהסכום שבו רכשה אותה צ'סני מישראמקו ב-2006. שווי אונייה מושפע ממשתנים רבים, ביניהם השקעות בתחזוקה.

צוף ומימון מסרו בתגובה: "לא קיבלנו כל פנייה ממס הכנסה הנוגעת לאונייה מג'יק 1, וכפי שאמרנו בעבר, חברת צ'סני אסטייטס אינה ולא היתה בבעלותנו ו/או בשליטתנו".

מואטי מסר כי אינו מכיר את מימון וצוף, וכי כל המגעים לרכישת האנייה נוהלו מול הוד גיל. "אני יכול להבין למה העסקה מעוררת סימני שאלה", הוא אומר, "זה מפני שבישראל אין פרגון. גם יצאה לשוק שמועה כאילו המאפיה הרוסית חברה אליי וקנינו את האנייה ב-15 מיליון דולר. אף אחד לא יודע כמה הזענו ונלחמנו כדי להגיע לאן שהגענו. אני ורק אני רכשתי את האונייה בתשלומים, בלי אף אחד מאחוריי". הוא סירב לגלות את סכום הרכישה המדויק.

ממס הכנסה לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.

* הסיפור המלא - מחר (ה') במגזין G