ברקליס: "מצבו של האירו ימשיך להיות עגום בטווח הקצר"

הסיבות לחולשה: השיפור מעל לציפיות בנתונים בארה"ב לעומת אכזבה מהנתונים באירופה ■ משבר החוב היווני ימשך מעבר לזמן שמעריכים כיום בשוק ויכביד על המטבע ■ סיום תוכנית רכישת הנכסים בארה"ב תתמוך בדולר

"מצבו של האירו ימשיך להיות עגום בטווח הקצר" אומרים היום (ה') כלכלני ברקליס קפיטל. עם זאת, נציין כי ב-12 בפברואר עמדה התחזית של ברקליס ביחס לצמד על 1.35 דולר לאירו, זאת לעומת רמה של 1.358 דולר לאירו בו נסחר הצמד היום, כך שעל רקע הצפי להמשך היחלשותו של האירו יתכן וישנו גם את תחזיותיהם.

הסיבות לחולשת האירו כנגד הדולר נעוצות בהמשך זרימת נתונים מאקרו כלכליים חיוביים וחזקים מהציפיות מכיוונה של ארה"ב, לעומת זאת הנתונים שהתפרסמו בשבועות האחרונים בגוש האירופי איכזבו.

להערכת ברקליס הדיונים על הדרך הטובה ביותר להתמודד עם משבר החוב היווני, ימשכו זמן רב יותר ממה שמעריכים בשוק וכי קיים סיכוי קטן מאד שיוון תצליח להמנע מעזרה חיצונית (מעבר לעובדה שהיא כבר נהנית ממימון בעלויות נמוכות יותר מאלו שהיו לה במידה ולא היתה חלק מהמדינות החברות באיחוד האירופי). בנוסף, בצעד שמעיד כי משבר החוב היווני צפוי להמשך עוד זמן רב, מלבד תאריך היעד של ה-16 במארס, בו יבחנו צעדיה של יוון להקטנת הגירעון, הודיע האיחוד האירופי על תאריך נוסף לבחינת מצבה של יוון, ב-15 במאי.

עוד מציינים הכלכלנים את הציפייה לסיום תוכנית רכישות הנכסים שהונהגה בשנה האחרונה ע"י הממשל האמריקני וצפויה להסתיים בחודש מארס, תוך שהם מציינים את הפרוטוקולים של הפד' שפורסמו אתמול ובהם העלה הבנק המרכזי בארה"ב את תחזיותיו ביחס לצמיחה ולאינפלציה, מה שמעיד על נסיגה קרובה מתוכנית הרכישות.

"השאלה המכריעה היא כיצד יגיבו תשואות האג"ח עם סיומה של תוכנית הרכישה" אמרו הכלכלנים וצינו "אנו חושבים שהן יעלו לרמות גבוהות יותר ממה שמתומחר כרגע, דבר שצפוי להוות תמיכה נוספת לדולר האמריקני".

בברקליס מודעים גם לקשיים עימם צפוי להתמודד גם הדולר ומעריכים כי מחיר הנפט צפוי לעלות ומחיר של 80 דולר לחבית, המהווה מחיר תקרה היום, יהפוך למחיר ריצפה, מה שעשוי ללחוץ על הדולר. עם זאת, בבנק מציינים כי גורם זה נראה בעל משקל מופחת אל מול הגורמים החיוביים הצפויים להמשיך ולבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים.