מארק פאבר: סין תגרום לנפילת הדאו ג'ונס וה-S&P 500 ב-20%

ד"ר מארק פאבר, מומחה השווקים המתעוררים, ועורך דו"ח "Gloom, Boom& Doom" ברשת CNBC, מודאג מההידוק המוניטרי האחרון בסין ■ "הייתי נזהר מכל מניה שנהנתה מהראלי של סין ב-2009"

ד"ר מארק פאבר, מומחה השווקים המתעוררים, ועורך דו"ח "Gloom, Boom& Doom" ברשת CNBC, הזהיר מפני המפולת הבאה בשווקים הפיננסים.

פאבר המזוהה עם זיהוי בועת ההי טק, מודאג כעת מההידוק המוניטרי בסין ומזהיר מפני בלימת הצמיחה הכלכלית כתוצאה מכך.

"מהלך כזה עלול לגרור מטה כל חברה שנהנתה מהצמיחה המהירה של סין".

"לא הייתי קונה מניות סיניות בוול סטריט, ויותר מכך הייתי נזהר מכל מניה שנהנתה מהזינוק של שוק המניות הסיניות במהלך שנת 2009. התוצאות הטובות של אותן חברות לא יחזיקו מעמד לאורך זמן".

"סין תגרום לנפילת הדאו ג'ונס וה-S&P 500 ב-20% ויותר מכך מהשיאים של ינואר כבר בזמן הקרוב".

כזכור, לפני כשבוע, הבנק המרכזי של סין (PBOC) החליט כי הבנקים המסחריים יעלו את יחס רזרבות המזומנים ב-0.5% החל מה-25 בפברואר. יחס הרזרבות עומד כעת על 16% עבור הבנקים הגדולים ו-14% עבור הקטנים. זוהי הפעם השנייה החודש שהבנק נוקט בצעד כזה.

משמעות המהלך של סין פשוטה למדי. הבנקים המסחריים יאלצו לשים בצד יותר פיקדונות ביחס לאשראי שהם מספקים, מה שמגביל את יכולתם לתת אשראי לחברות ולפרטיים. אותו אשראי זרם בעורקי הכלכלה הסינית במלוא המרץ מאז השיק הממשל את חבילת התמריצים הזכורה מדצמבר 2008 (בהיקף של 586 מיליארד דולר) שהניע מחדש את גלגלי הצמיחה.

ואולם, לאחר שסין חזרה ברבעון הרביעי של 2009 לצמיחה של 10.7% (בקצב שנתי), התחילה האינפלציה להרים ראש והממשל החל ללחוץ על הבלמים. לממשל הסיני אמנם אין יעד צמיחה רשמי, אולם ההערכה היא כי הוא שואף לכוון את הצמיחה בטווח של 9% לפחות, כאשר צמיחה נמוכה מכך עלולה לגרום למחאות חברתיות.