אירופה ננעלה בירידות: הדאקס איבד 0.6%, הקאק ירד 0.3%

התמ"ג תאילנד צמח ב-5.8% ברבעון האחרון של השנה ■ ההשקעות הזרות הישירות בסין עלו ב-7.8% ל-8.13 מיליארד ד' בינואר ■ אסיה ננעלה בעליות חדות

לאחר דשדוש בפתיחת המסחר, שהתחלפו לעליות, שוקי אירופה ננעלו בירידות של עד 0.6% על רקע המגמה השלילית בוול סטריט ולאחר ראלי הבוקר באסיה.

המדדים המובילים באסיה ננעלו בעליות חדות בעליות כאשר הנפט עולה והין יורד, ולאור הערכות כי נגיד ה'פד', בן ברננקי, יאותת על השארת הריבית על שפל של 0% עד 0.25%.

המשבר ביוון הוא כלל אירופאי

"כדי שגוש האירו יתפקד, יש צורך בקווים מנחים כלכליים רחבים יותר, ולא רק בתקנות פיסקליות מחמירות". כך אמר היום (ב') שר האוצר של יוון. "לא מדובר רק במשבר יווני, אלא בבעיה כלל אירופית. לא ייתכן שיהיה לנו איחוד מוניטרי שבו אין מדיניות כלכלית משותפת שאותה מיישמים כולם".

שר האוצר, יורגוס פפקונסטנטינו, אמר את הדברים בראיון לעיתון העסקים הפיני "קאופלהטי". "לא ניתן להגדיר מדיניות כלכלית משותפת רק באמצעות צעדים פיסקליים. מדיניות כזאת חייבת, למשל, להגדיר כיצד צריכות המדינות החברות לטפל בתחרותיות שלהן".

שר האוצר הגרמני אמר בסופ"ש כי מדינות גוש האירו יספקו ליוון סיוע של בין 20 מיליארד ל-25 מיליארד יורו (27.2 מיליארד עד 34 מיליארד דולר). לפי הדיווח, הסכום שתתרום כל אחת ממדינות הגוש ליוון ייקבע לפי יחס ההון שלה בבנק המרכזי האירופי (ECB), כאשר הנתח של גרמניה בחבילת הסיוע יגיע ל-4 עד 5 מיליארד אירו.

לפי התוכנית הגרמנית, הסיוע יותנה בתנאים נוקשים וההלוואות יינתנו רק לאחר שמדינות גוש האירו יהיו בטוחים שיוון אכן תעמוד בהם.

שרי האוצר של גוש האירו אשר נפגשו בבריסל בשבוע שעבר ודנו בדרכים להצלת יוון מהמשבר הפיננסי אליו נקלעה, נתנו ליוון תקופה של 30 יום כדי לצמצם את הגרעון התקציבי אליו היא נקלעה

מדד MSCI אסיה פסיפיק עולה ב-2.4% ל-118.14 נקודות - העלייה החדה ביותר מאז ה-30 בנובמבר 2009. מדד ניקיי של טוקיו עלה ב-2.74% ל-10,400 נקודות.

בזירה הסינית, ההשקעות הזרות הישירות בסין הסתכמו ב-8.13 מיליארד דולר בינואר, עלייה של 7.8% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.

ברננקי, יקיים השבוע 2 הופעות פומביות רשמיות בפעם הראשונה מאז החליט להעלות את ריבית הניכיון בסוף השבוע. ברננקי צפוי לשפוך אור על מדיניות הפדרל ריזרב החדשה לאחר שהחל באסטרטגיית היציאה מההתערבות בשווקים, והמשקיעים יעקבו מקרוב אחר דבריו.

ברננקי יופיע בפני ועדת הפיננסים של בית הנבחרים ביום ד' ובפני פאנל הבנקאות בסנאט ביום ה'. ניסיון העבר מלמד כי וול סטריט והשווקים הפיננסיים עוקבים מקרוב אחר המילים היוצאות מפיו של ברננקי, כך שהוא יבחר את מילותיו בזהירות וכפי הנראה ימשיך לשדר מסרי הרגעה ויסביר כי לא צפויות העלאות ריבית בקרוב.

"השווקים נבהלו בסופ"ש לאחר שברננקי העלה את ריבית הניכיון", אמר טים שרודרס, מבית ההשקעות פנגנה קפיטל במלבורן, אוסטרליה. "עם זאת, נתוני האינפלציה בארה"ב היום חיוביים וצפויים לתמוך השבוע בעליות".

התמ"ג של תאילנד צמח ב-5.8% ברבעון הרביעי

התמ"ג תאילנד צמח ב-5.8% ברבעון האחרון של השנה שעברה בהשוואה לאותה התקופה בשנת 2008, בעקבות העלייה בייצוא ובמספר התיירים. זאת, לדברי מכון ממשלתי תאילנדי ביום שני.

לדברי אמפורן קיטיאפורן, מזכ"ל "הועד הלאומי לפיתוח כלכלי וחברתי" (NESDB), היה זה הרבעון הראשון שנרשמה בו צמיחה חיובית בשנת 2009, שבה התכווצה הכלכלה בכללותה ב-2.3% - אחוז נמוך מהצפי, שעמד על שלושה אחוזים ומעלה.

הנפט מעל 80 דולר לחבית

מניות הכרייה והאנרגיה BHP ביליטון , וודסייד פטרוליום וריו טינטו ריכזו עניין לאחר שמחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה במארס חצו את רף 80 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בפעם הראשונה מזה חודש.

טויוטה חסכה 100 מיליון דולר ב-2007 בעקבות משא ומתן עם הרגולטורים על הגבלת הקריאה לתיקון הפגמים בכלי הרכב. כך עולה מחקירה פדרלית בארה"ב.

מניות הבנקים הסיניים רשמו עליות בהובלת HSBC ולאור הערכות כי ברננקי יותיר את הריבית בשפל לאורך זמן רב.

מניית חברת התעופה לופטנזה עוררה עניין לאור פתיחה של שביתה בת ארבעה ימים של טייסי החברה הדורשים העלאה של 7% ומעורבות בהחלטות האסטרטגיות של החברה. ההפסד הצפוי מהשביתה: 100 מיליון אירו.