בן-זקן: הסמיכות בין חקירתי לניצחוני ברישיון מד אשדוד - מפתיעה

בן-זקן מכחיש את החשדות נגדו בדבר העלמת מס של כ-2.3 מיליון ש', ותוקף את רשות המסים: "הובאתי לביהמ"ש לצורך יחסי ציבור" ■ "3 ימים אחרי שזכיתי בזיכיון מד אשדוד לחיפוש נפט, זומנתי בבהילות לחקירה"

"אני לא רוצה להאמין שבמדינת חוק כמו ישראל, איזו רשות יכולה להיות זרוע עסקית של מישהו" - כך אומר ג'קי בן-זקן, שהובא אתמול (א') לבית המשפט בחשד לשימוש בחשבוניות פיקטיביות שהביאו להעלמת מס של כ-2.3 מיליון שקל.

בן-זקן מתייחס בכך לרמיזות לפיהן ההליך נגדו קשור לזכייתו ברישיון מד אשדוד לחיפושי הנפט, וכי יריבו קובי מימון, הבעלים של ישראמקו שלא זכתה ברישיון, עומד מאחורי ההליך.

לדברי בן-זקן, מדובר בסמיכות זמנים מפתיעה. "החקירה הזו מתנהלת הרבה חודשים", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "לפני שבועיים זכינו במכרז. אחרי 3-4 ימים זימנו אותי לחקירה בהולה דחופה. זה אחרי שבמשך 6 חודשים הם חוקרים אותי, מדברים עם האנשים שלי. פתאום זה היה בהול. כמה ימים אחרי זה כבר מביאים אותי לבית המשפט, ומחר אני מגיע לוועדת הכלכלה של הכנסת - דיון ראשון בנושא אחרי מאות זיכיונות ורשיונות".

- אתה חושב שקובי מימון קשור לזה?

"אני לא רוצה להטיל רפש ואשמה במישהו, כשאני לא יודע בוודאות מוחלטת. מה שאני יכול להגיד זה שאעשה הכל כדי לדעת אם יש קשר בין הדברים ומי עומד מאחורי זה, כי אני לא רוצה להאמין שזה קיים. אבל אני חושב שזה דבר ששווה בדיקה, ואולי, אולי הכל צירופי מקרים".

לטענת בן-זקן, הליך הבאתו לבית המשפט היה מיותר. זאת, כיוון שהחקירה בעניינו מתנהלת כבר מספר חודשים, ובכל פעם שנדרש - התייצב לחקירה. לדבריו, העובדה שלא נלקח ממנו דרכונו ושאיפשרו לו להפקיד ערבויות בתוך שבוע ולא באופן מיידי מלמדת על כך שהוא הובא לבית המשפט לצורך כותרות.

דרישת החזר

בן-זקן טוען כי החקירה נגדו נפתחה מרגע שהגיש דרישה להחזר מע"מ בגין רכישת 17 חנויות האופנה סקטור בהיקף של 17 מיליון שקל. "חקרו אותי, קראו לי להשלמות, סיימו את החקירה. למה לקחת אותי לבית המשפט? מה זה נותן חוץ מלעשות יחסי ציבור?"

- למה דרשת החזר?

"אני קניתי חברה, קניתי 17 חנויות. איך יכולה להיות עסקה פיקטיבית או חשבוניות פיקטיבית?"

- המוכרים טוענים כי מדובר בהלוואה.

"עובדתית העסק עבר לבעלותי. 200 עובדים נקראו לחתום על מכתב פיטורים וחתמו על כך שהם עוברים לחברה בבעלותי. הצד השני הוזמן לחקירה, כי לא שילם ולא דיווח. הואיל ויש דרישה שלנו להחזר המע"מ, ומאחר שהצד השני לא שילם - מע"מ צריך לסבסד את ההחזר. אין שאלה אם היתה פה עסקה או לא. הכספים שולמו בהעברות כספים לחשבונות המוכרים".

- אז מה הדינמיקה, לטענתך? שהמוכרים לא שילמו מע"מ ואתה דרשת החזר מע"מ, ולכן מנסים להוציא את הכסף ממך?

"הדינמיקה היא מאוד פשוטה: אם הייתי מוותר על דרישת ההחזר, לא היתה נפתחת חקירה. בגלל שהתעקשנו על קבלת ההחזר ולא הסכמנו לכל מיני הצעות של שלטונות מע"מ בתחילת הדרך - למשל, הצעה שישימו את הכסף בנאמנות עד שיבדקו. אמרנו: 'לא! אנחנו רוצים את הכסף שמגיע לנו'. כשהבינו שזה ככה - פתחו בחקירה".

- אז החקירה היתה אקט כדי ללחוץ עלייך?

"החקירה נפתחה בגלל המוכרים. עצרו אותם, וכשהסתבר שאין סיכוי שיראו מהם כסף, כנראה שטיכסו שם עצה איך לנסות ולהשיג את הכסף בכל זאת. הסוגיה השנייה, שהיא יותר מעניינת, זה שלא היה מקום לקחת אותי לבית המשפט. אני יודע שניתנה הוראה מגבוה - הנהלת רשות המסים - על אף שחומר החקירה היה ברור, וידוע שאין שום היבט פלילי ושמגיע לנו את הכסף בדין. אין יותר בטוח ממני במקרה הזה שאקבל את כל הכסף עד לפרוטה האחרונה.

"יש לי עורך דין ורואה חשבון. עם זאת, שלא ישתמע שהיה פה כשל של מישהו, ואני מלמעלה ולא מכיר. האנשים שלי פעלו בדיוק לפי החוק: אין פה עניין של חשבונית פיקטיבית. את הכסף שילמנו למי שהוציא לנו את החשבונית. אבל הדברים יתבהרו. רשות המסים יכולה להגיד מה שהיא רוצה: אם לא תשלם בדרך המלך, תשלם בבית המשפט".

- למה לא פתחת בהליך אזרחי לדרישת החזר המע"מ?

"החוק אומר שהם רשאים להחזיק את הכסף 180 יום - חלפו 180 יום בשבוע שעבר. אנו נעתור עוד השבוע לבית המשפט. חשוב לדעת מה היו השיקולים של מי שהנחה להביא אותי לבית המשפט".

- אתה חושב שזה לא מקרי שהביאו אותך לבית המשפט כמה ימים אחרי שחלפו 180 הימים?

"יכול להיות. אין לי מושג מה השיקולים. מכל מקום, היו פה שני שלבים: היה פה שלב אחד ברמה של הגוף המקומי - מע"מ אשדוד ואזור באר-שבע, ששם יש דרישה להחזר שלנו של כמעט 2.5 מיליון שקל. בפן הארצי, לדעתי, ניתנה הוראה (להביא אותי לבית המשפט - ה.מ), גם אחרי שהתבררו הדברים, וכשברור שאין קייס והזמנים חלפו, ואין טעם למעצר".

לדברי בן-זקן, אתמול בבוקר הוציא עורך דינו, יוסי ברוך, מכתב בהול לסמנכ"ל חקירות ברשות המסים, אבי ארדיטי, בכדי למנוע את הבאתו לבית המשפט, אך נענה בשלילה.

"עורך הדין שלי כתב שהואיל ומדובר באדם שסיים את החקירה ואין חשש שהוא יעזוב את הארץ ומהיכרותו את חומר הראיות אין עילה ללכת לבית המשפט, הוא מבקש לדחות את ההחלטה או את ההוראה במספר ימים עד שייפגש איתו", אומר בן-זקן. "בתשובה החוקרים קיבלו הוראה לקחת אותי לבית המשפט. אני חזק, אבל מה שמטריד אותי זו הקלות הזו שבה אפשר לקחת אדם לבית המשפט ולעצרו אותו".

מטעמו של קובי מימון נמסר: "מדובר בקשקוש מקושקש שאינו ראוי לתגובה".

בן-זקן: ניתן היה למנוע הפרסום; רשות המסים: פעלנו ללא משוא-פנים

עו"ד יוסי ברוך, סניגורו של ג'קי בן-זקן, תוקף את התנהלות רשות המסים בפרשה: "ברשות המסים יש דרך לשחרר חשודים באופן שלא ייחשפו לפרסום. ברשות עצמה עושים ונוהגים במקרים כאלה ואחרים להשתמש בזה, למשל זה נעשה בחלק מהמקרים בחקירת מכבי תל-אביב. רשות המסים טוענת כי למחלקת החקירות במע"מ אין סמכות לשחרר במשרד, הם טוענים כי ניתנה סמכות רק לחוקרי מס הכנסה. אני טוען שזה לא מדויק, כי החוק אומר שיש להם סמכות של חוקרי משטרה. זה עניין שצריך לבדוק.

"כל הפעולה היתה פעולה טכנית, שאפשר לעשות ברמת התחנה. מדובר רק בשלב חקירתי, ועם כל הכבוד המחלוקת היא אזרחית, שבה בעצם נתבע החזר מס. הרשות עוסקת בכך כדבר שבשגרה, ובוודאי שלא היה מקום לאקט שמעבר לדיון אזרחי לגיטימי. אנו יזמנו את בקשת ההחזר, ואנו הצגנו את החשבוניות. מדובר באיזו סיטואציה שהצד שהיה אמור לדווח לא דיווח, אולי כי לא היתה לו יכולת לשלם, אז רשות המסים בחרה לא להתעסק עם זה שלא שילם".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "חטיבת החקירות ברשות המסים פועלת ללא משוא-פנים ומשיקולים ענייניים בלבד. בן-זקן נחשד בעבירות חמורות על חוק מע"מ. החלטה בדבר מעצר ושחרור בערובה הינה בסמכות הממונה האזורי וצוות החקירה, תוך התייעצות עם מטה חטיבת החקירות. הניסיון להסית את החקירה ולהטיל דופי בעבודת החוקרים, שכביכול רשות המסים משמשת כל שרת בידי גורם עסקי כזה או אחר, אינו ראוי לתגובה!!"

שאלות וותשובות

- מה מהות העבירה הנטענת בבקשת המעצר נגד ג'קי בן-זקן?

"מע"מ טוענים כי רשת חנויות האופנה סקטור שבבעלות בן-זקן הפחיתה 2.3 מיליון שקל מהמע"מ שהיתה צריכה לדווח עליו בגין עסקת הרכישה של הרשת בידי בן-זקן", מסביר עו"ד שמואל קליין, מעורכי הדין הבולטים בתחום מכס ומע"מ. "לטענת בן-זקן, סקטור שילמה את המע"מ לשתי החברות (שהיו הבעלים של הרשת - ה.מ), שהוציאו לה את החשבוניות בהיקף של 17 מיליון שקל, והן היו צריכות להעביר אותו לרשויות מע"מ. אם החברות נמנעו מלהעביר את המע"מ, זה לא מהווה עבירה אצל סקטור ולא פוסל את זכאותה לנכות את המע"מ בספרים שלה. כמו שזה נראה, במקום לאכוף את החוק על העוסקים שלא העבירו מע"מ, באים לסקטור ומנסים להלך עליה אימים".

- מה עומד לזכותה של סקטור?

"אם מדובר בעסקאות אמת, ואם סקטור אכן שילמה את המע"מ לאותן חברות - הרי שבזה היא נהגה כדין".

- רשות המסים טוענת כי מדובר בחשבוניות מס שהוצאו שלא כדין.

"יש הבדל בין חשבוניות שהעבודה שכתובה בהן לא בוצעה כלל, כלומר פיקטיביות - לבין מצב שבו העבודות הנטענות בחשבוניות בוצעו בפועל, אך יש פגמים בחשבוניות. לעתים מדובר בפגמים טכניים: למשל, שמי שהוציא את החשבונית לא רשאי לעשות כן".

- איך שלטונות מע"מ יכולים להיפגע?

"אם מוציא החשבוניות מדווח עליה ומשלם את המס, והמקבל מנכה את המס - למע"מ לא צריכה להיות טענה. אם אחד לא שילם את המע"מ ואחד מקזז את המע"מ, אז מע"מ נפגע, ולכן ינסה לפסול את המע"מ של המקבל - במקרה הזה סקטור, שהיא הכיס העמוק שאפשר לגבות ממנו. לעיתים רשויות מע"מ, במקום לאכוף את החוק כלפי מי שלא העביר מע"מ, באות למי שקיזז את המע"מ".

- סקטור טוענת שהיא ביקשה החזר משלטונות מע"מ על המע"מ ששילמה.

"כשחברה מגישה החזר למע"מ, עושים לה כל הבדיקות בעולם לפני שנותנים החזר. כל עוסק יודע את זה. אם אדם מגיש דו"ח להחזר ויודע שהחשבוניות ייבדקו, חזקה שהוא לא יגיש חשבוניות שהן לא בסדר. קשה לי להאמין שסקטור ובן-זקן כאלה מטוטמטים שיגישו בקשה להחזר, כשהם יודעים שייבדקו בקפדנות".

22
 22