הריבית נותרה ב-1.25%; "סיכון למיתון עולמי נוסף אולי אף גבר"

כך נכתב בהודעת הריבית המצורפת להחלטה ■ בנק ישראל: מסלול העלאת הריבית תלוי באינפלציה, בהתאוששות הכלכלית, בריביות בעולם ובשערו של השקל ■ הערכות: הריבית לא תעלה גם בחודש הבא

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, הותיר היום (ב') כצפוי את הריבית במשק לחודש מארס על 1.25%, זה החודש השני ברציפות. ההתאוששות הכלכלית במשק, התמתנות הלחצים האינפלציוניים והצפי למדדי מחירים נמוכים בחודשים הבאים - כל אלה תמכו בהחלטת הנגיד שלא להעלות את הריבית החודש.

החלטת פישר עולה בקנה אחד עם התחזיות המוקדמות בשוק. הרוב המכריע של האנליסטים ציפו כי הריבית תיוותר על כנה וככל הנראה לא תועלה גם בחודש הבא על רקע הציפייה לירידה באינפלציה, בין היתר בשל הוזלת תעריפי החשמל ב-10-16%. מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר ירד ב-0.7% - מעבר לתחזיות שציפו לירידה של 0.3% בלבד - וסלל את הדרך להותרת הריבית על כנה החודש.

"אין ספק שמדובר באחת מהחלטות הריבית המשעממות ביותר שנראו פה מזה תקופה ארוכה, ולא פלא שכל החזאים העריכו שהיא לא תזוז לשום מקום", אמר אמיר כהנוביץ, כלכלן המאקרו של כלל פיננסים. "אם בעבר בנק ישראל היה חלוץ ומעניין, הוא מצטרף היום לרשימת הבנקים המרכזיים שתפקידם העיקרי מסתכם בלא לגעת כדי לא להרוס, כשכל המשתנים מצביעים לכיוון אחד, לעצור. בנק ישראל לא ימהר לעלות ריבית גם בחודש הבא, אלא אם משהו חריג יקרה, כמו קריסה של השקל, זינוק במדד המחירים ועוד כל מיני דברים לא כל כך סבירים. כמו כן, לא נראה שהיא תעלה הרבה מעבר ל-1.5% לפני אמצע השנה".

בהודעת הריבית המצורפת, חזר בנק ישראל על כוונתו להעלות את הריבית "לרמה נורמאלית" באופן הדרגתי, תוך שהוא מאותת כי הדרך לשם תהיה כרוכה בקריאות מדדי האינפלציה, הצמיחה ושער השקל: "המסלול ייקבע בהתאם לסביבת האינפלציה, להתבססות הצמיחה במשק העולמי והישראלי, לקצב עליית הריבית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתחשב בהתפתחות שערי החליפין של השקל".

מדדי המחירים האחרונים האחרונות הסירו מעל ראשו של בנק ישראל את דאגת האינלפציה. גם ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה עומדות על 2.2-2.4% ובבנק מעריכים כי כבר בחודשים הקרובים האינפלציה, שעומדת היום על כ-4%, תתכנס לתוך תחום היעד (1-3%). בבנק מדגישים יותר את הסיכון להתאוששות הכלכלית העולמית שעלול להשפיע על ישראל, ומציינים כי הסיכון למיתון נוסף גדל.

"קרן המטבע הבין-לאומית עדכנה את תחזיות הצמיחה למשק העולמי כלפי מעלה; לעומת זאת, על רקע נתוני התעסוקה החלשים בכלכלות ה-G3, ההערכות הן שהסיכון של מיתון נוסף עדיין קיים, ואולי אף גבר", נכתב בהודעת הריבית. "בעיות החוב בכמה ממדינות אירופה והחששות מגלישה למיתון נוסף הביאו לכך שמהשווקים נגזרת דחייה בהערכות על התחלת ההידוק המוניטרי בחלק מהכלכלות".