שיפור בתנאי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של התמ"ת

הסוכנות החדשה לעסקים קטנים ובינוניים בתמ"ת מנסה לפצות במשהו על הוואקום שנוצר בעבר: מגדילה את שיעור הסבסוד, מקלה את הקריטריונים ומשלבת את ענף הקלינטק בתוכנית המאגדים

לאחר שתקופה ארוכה לא היה עבור העסקים הקטנים והבינוניים גוף ממשלתי שיהווה עבורם כתובת לסיוע, הסוכנות החדשה לעסקים קטנים ובינוניים בתמ"ת מנסה לפצות במשהו על הוואקום שנוצר בעבר. הסוכנות משתדרגת כעת כשהיא מגדילה את שיעור הסבסוד, מקלה את הקריטריונים ומשלבת את ענף הקלינטק בתוכנית המאגדים.

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, חתם בימים אלו על תיקון להוראת המנכ"ל לתוכנית המאגדים, כך שיתאפשר מעתה לקבל סבסוד של 50% מעלות ההוצאות המוכרות בשלוש שנות הסיוע במסגרת התוכנית, לעומת סבסוד הולך ופוחת שהיה נהוג עד עתה. בנוסף, במסגרת התיקון נפתחה האפשרות בפני עסקים מתחום הקלינטק לקבל סיוע במסגרת התוכנית, וכן נוספו הקלות שיאפשרו למשרד התמ"ת לאשר מספר רב יותר של בקשות.

תוכנית המאגדים מסייעת ליצואנים בהיקף מחזור של עד 30 מיליון דולר, בקידום השיווק של מוצריהם לחו"ל באמצעות יצירת מסה קריטית של מספר בתי עסק בחדירה לשוק. הסיוע ניתן באמצעות קרן המאגדים לפעולות המהוות תרומה משמעותית להשגת יעדי השיווק של המאגד שהוקם. בין היתר ממומנות פעולות לאיסוף מידע, פרסום, תערוכות וכנסים, הקמת מערכי שיווק ומימון לפעולות חקיקה ותקינה.

"זכאיות לבקש תמיכה מקרן המאגדים חברות אשר מחזור המכירות הכולל שלהן בשנת 2009 אינו עולה על 30 מיליון דולר ושקו הייצור, השליטה והניהול שלהן מופעלים בישראל. המענק יינתן בשיעור של 50% מהוצאות השיווק המוכרות על פני שלוש שנים, כאשר הנהנים יתחייבו לשלם לקרן תמלוגים בשיעור של 3.5% לשנה מתוספת המכירות בשוק היעד, ועד לתקרה של 100% בתוספת ריבית והצמדה", אמר מנהל הסוכנות, רן קויתי.

שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, אמר כי "מכלל השינויים המבורכים בהוראת מנכ"ל זו, חשוב לי להדגיש במיוחד את מתן האפשרות לעסקים מהתחום הקרוב לליבי עוד מתפקידי הקודם כשר התשתיות - תחום הקלינטק והאנרגיות הירוקות, לקבל סיוע במסגרת תוכנית זו. בקרוב צפוי ענף הקלינטק לקבל חיזוק נוסף באמצעות כלי סיוע ותהליכים נוספים שמוביל משרד התמ"ת", אמר בן אליעזר.

עוד מסר רן קויתי, כי "מעבר להכללת ענף הקלינטק, הכנסנו הקלות שיאפשרו לנו לאשר מספר רב יותר של בקשות מאשר בדרך כלל, כדוגמת - צמצום המספר המינימלי של חברות היכולות לקבל הכרה כמאגד מתחום ההייטק משמונה לחמש חברות, שינוי קריטריונים שיאפשרו למספר רב יותר של מאגדים לקבל סיוע גם בשנה השלישית לתוכנית. כך למשל דרישה לגידול של 15% בהיקף הייצוא לעומת הגידול הענפי ממאגדים מענף ההיי-טק, צמצמנו לדרישה ל-7% גידול, וביתר הענפים צמצמנו את הדרישה מ-7% ל-5% בהתאמה".