חזקיהו: "מצנחי זהב זו בעיה. אדם שפורש צריך לבדוק למה"

הדברים נאמרו בכנס "השווקים הפיננסיים לאור המשבר" באוניברסיטת ת"א ■ זוהר גושן: "יש חברת מעריכי שווי בארץ, שאני לא רוצה להגיד את השם שלה, אבל אם תשלם לה תקבל כל מספר שאתה רוצה בהערכת שווי"

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו יוצא כנגד תגמולי השכר המופרזים בבנקים ונגד מצנחי זהב.

"צריך להפעיל שיקול דעת ולא לתת את הבונוס שרוצים לתת אלא לבדוק האם זה סביר. גם אם זה עומד בכל הקריטריונים בעולם" אמר חזקיהו. "מצנחי זהב זו בעיה. בן אדם שפורש צריך לבדוק למה הוא פורש, לא לרפד אותו ואם לא מגיע לו אז לא לתת לו כלום".

חזקיהו דיבר בכנס "השווקים הפיננסיים לאור המשבר" שנערך כעת (ג') באוניברסיטת תל אביב בשיתוף להב והפקולטה לניהול של האוניברסיטה.

זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך תקף במסגרת הכנס את הערכות השווי שמגישות פירמות. "תמחור נכסים הוא נושא בעייתי בייחוד בעולם של IFRS. יש חברת מעריכי שווי בארץ, שאני לא רוצה להגיד את השם שלה, אבל אם תשלם לה תקבל כל מספר שאתה רוצה בהערכת שווי. וזה חורג ממתחם הלגיטימיות. לא נהסס גם לפתוח כנגד חברות שמגישות הערכות שווי בהליכים פליליים אפילו שמדובר בנושאים חשבונאיים".

גושן הוסיף כי "נתמקד בבעית הערכת השווי ונטפל בה. נערוך ביקורות שטח לנכסי חברות. זה בהחלט תפקיד רואה החשבון אבל אנחנו ניכנס בנעליהם. אם חברה מגישה תשקיף עם הערכות שווי לנכסים נבדוק אותה. גילינו שמנכ"לים לא קוראים הערכות שווי והדירקטוריון לא טורח לבחון אותן אלא מקבלים אותן כמו שהן. לא נקבל את זה. יהיו מקרים שאם הגשת טיוטת תשקיף אתה תהפוך מיד להיות כפוף לדיני ניירות ערך גם אם עוד לא הנפקת".