"חדשות 2 היא חברה גדולה שתספק שירותים לכל החברות"

בראיון ל"גלובס" מסביר דני שדה, סמנכ"ל התפעול של חדשות 2, על הפעילות הדיגיטלית של החברה - שמתרחבת לשידור בסלולר, לתור בבנק ואפילו לשעת הטיסה

"חדשות ערוץ 2 ערוכה להרים מיידית ערוץ חדשות משלה" - כך מצהיר סמנכ"ל התפעול של חדשות 2, דני שדה, בראיון ל"גלובס".

בחודשים האחרונים הגבירה חברת החדשות של ערוץ 2 את פעילותה בתחום הניו-מדיה. המצב כיום הוא שפעילות החברה על מסך הטלוויזיה שלנו, מהווה רק חלק מזערי מפעילותה. עיקר שעות השידור של חדשות 2 הן דווקא אינטרנטיות, סלולריות ועל גבי מסכים בסניפי בנקים ובטיסות של אל על. לראשונה, חושף שדה נתונים על היקף פעילות הניו-מדיה של החברה והאסטרטגיה העתידית שלה בתחום.

"בעתיד שאנחנו רואים", אומר שדה, "חדשות 2 היא חברת חדשות גדולה וחזקה שתספק שירותים לכל החברות, אפילו לערוץ 10. זה בהחלט לא דבר מופרך. זו מדינה קטנה והעוגה קטנה. אין כל מניעה שתהיה חברה אחת גדולה וחזקה שמציעה את שירותיה לכל מי שרוצה".

אבל מה לגבי ריבוי הקולות, הפלורליזם?

"אין מניעה שכל חברה תחזיק מחלקה מוקטנת שתביא את הסיפורים שלה, אבל שתהיה במדינה ספקית תוכן עיקרית. הרי רוב המהדורה אלה דברים שנמצאים אצל כולם".

שדה, 59, עובד כבר 16 שנה בחברת החדשות. אחרי שנתיים בתעשיית הקולנוע, הוא מונה על-ידי מי שהיה המנכ"ל הראשון של חדשות 2, אילון שלו, להיות סמנכ"ל התפעול של החברה. עשר שנים חלפו מאז החלה הפעילות הראשונה של החברה מחוץ למסך ערוץ 2, באמצעות הסלולר. "הכנו הצעה להקים מבזקי חדשות לרדיו האזורי", מספר שדה, "מי שלקח את העבודה היה אז ערוץ 10 ואנחנו נשארנו עם רעיון בלבד ועם תשתית מוכנה. אז אמרתי למה שלא נעשה את זה בסלולר? באותו זמן לא היה תוכן מסוג זה במכשירים הסלולריים".

מאז, על-פי ההערכה, מכניסה פעילות הסלולר לקופת חברת החדשות מיליוני שקלים מדי שנה, כאשר השירות מסתכם בעשרות אלפי דקות ביום. בימים בהם יש אירועים מיוחדים השימוש מגיע גם למאות אלפי דקות. פורטל השמע של החברה מאפשר להאזין לתקצירי חדשות, מבזקים, ולעדכוני מזג אוויר, כאשר מודל ההכנסות פועל בשיטת REVENUE SHERE, כלומר, חברת החדשות מקבל אחוז מכל שימוש של מנוי בשירות.

כניסה לארה"ב

בשנת 2004 הקימה חדשות 2 גם את מערך הווידיאו במכשירי הסלולר של הדור השלישי. חדשות 2 הקימה למעשה ערוץ ברודקאסט המשדר במהלך כל השבוע וכל היממה, את כל תכני חברת החדשות בשידור חי, ובין לבין תכנים מוקלטים כולל עדכוני חדשות שוטפים שרצים בתחתית המסך. ערוץ זה עלה באחרונה שלב, כאשר עלה על פלטפורמת הטלוויזיה האינטרנטית, ה-IPTV של חברת Ctv, ומיועד להגיע על גבי תשתיות האינטרנט המהיר לבתיהם של דוברי עברית בארצות-הברית. למעשה, מדובר בערוץ החדשות הישראלי הראשון. "אנחנו כבר שם", אומר שדה, "עם כל האלמנטים".

מערך הסלולר של חדשות 2 מציע גם אפשרות צפייה על-פי דרישה (VOD) ובאחרונה גם אפליקציית אייפון. מאחורי הפעילות עומד לא רק הרצון להרוויח ("יש לנו עיקרון שאם אנחנו לא מרוויחים מזה, לא נעשה את זה", אומר שדה), אלא גם מקדם תדמיתי משמעותי מאוד. כגוף חדשותי, הנוכחות בכל מקום משמעותית מאוד עבור התחושה שיש לציבור הצופים סביב החברה. "הרעיון הוא שהמוצר שלנו יהיה נגיש בכל זמן ובכל מקום", אומר שדה, "החזית הגדולה נמצאת בנווה אילן ומהחומרים שנוצרים שם אפשר לייצר כמה וכמה מוצרים".

אחת הדרכים להדגיש את הנוכחות המתמדת, כביכול, של חדשות 2 בכל מקום היא החתירה של החברה להיות על כל מסך שהישראלי הממוצע נחשף אליו. בין היתר חתמה חדשות 2 על הסכם עם בנק דיסקונט ומשדרת מבזקים מול עיניי העומדים בתור להוצאת פנקס צ'קים. עם זאת, המפעל התובעני ביותר של החברה הוא שיתוף הפעולה עם חברת אל על.

"מתחילת 2008 אנו מעלים בכל לילה מגזין חדשות עדכני בכל מטוסי אל על", מספר שדה, "זה כולל את כותרות המהדורה, כתבות, תחזית מזג אוויר וכתבה מתוכניות סוף השבוע. בסיום המגזין אנו משדרים את תקציר המהדורה עם קריינות בשפה האנגלית לנוסעים שאינם דוברי עברית".

שדה חושף כי בימים אלה מנהלת חדשות 2 מו"מ מול משרד החוץ לשיווק מהדורות חדשות בשפות זרות ובהן ספרדית וצרפתית. זאת בהמשך לתקצירי חדשות בקריינות אנגלית שהחברה מעלה במספר אתרים באנגלית ובהם "ג'רוזלם פוסט" ו"ג'רוזלם אונליין". באמצעות זה האחרון נשלח תקציר המהדורה בכל יום באמצעות הדואר האלקטרוני ל-60 אלף מנויים ברחבי העולם, ובסך הכול זוכה הצפייה במהדורת החדשות באנגלית לכ-250 אלף צפיות ביום.

כמו כן נודע, כי בימים אלה חברת החדשות בוחנת גם פיילוטים לתוכניות חדשות שיעלו רק באינטרנט. שדה דוחה את הטענות כי חלק מהיתרונות במעבר לשידור ברשת, הוא גם הפטור מהרגולציה, שלא קיימת שם. לדבריו, "אנחנו מרגישים את אותה אחריות גם ברשת. אנחנו מתנהלים כאילו יש שם רגולציה".

שידור חי בסלולר

חברת החדשות היא חברה-בת של שתי זכייניות ערוץ 2, רשת וקשת. התקציב השנתי של החברה עומד על 96.3 מיליון שקל, סכום כמעט זהה לזה של השנה שעברה, שהייתה שנת צמצום משמעותי. כל ההכנסות מהפרסום מנוהלות ונכנסות ישירות אל כיסי הזכייניות. לחדשות 2 יש את האפשרות ליהנות מהכנסות הניו-מדיה שהולכות וגדלות. הרעיון הוא שההוצאות על מחלקה זו הן מינוריות. גם כך ההפקה נעשית עבור מסך הטלוויזיה, ובמחלקה יש רק חמש משרות עריכה.

חלק ניכר מתקציב חדשות 2 ילך השנה על פעילות השדרוג הטכנולוגי ודיגיטציה של המערכות. בין היתר, באחרונה עובר חלק ניכר מפעילות הצילום והעריכה לידי הכתבים בשטח. כל הכתבים קיבלו מכשירים סלולריים מתקדמים מהדור השלישי, המחוברים ישירות לשרת שמעביר שידורים חיים. "יש לנו מערכות לשידור חי באמצעות הסלולר", מספר שדה, "ניידת שמשדרת באמצעות שבעה מודמים, שמאפשרת שידור חי מכל מקום ובכל זמן".

מחדשות 10 נמסר: "אין לנו עניין להגיב".