אהבנו אותך, גוגל

עוד לא נולד יזם אינטרנט שכבש ממלכה ועצר לנוח ולהתענג על הנוף. להפך: הרעב לא נרגע

לפנינו מקרה ברור של נקמה והיפוך גלגל. לפני כמה שנים עמדה גוגל מאחורי חקירות ההגבלים העסקיים שנפתחו נגד מיקרוסופט בגין נתח של כ-90% בשוק מערכות ההפעלה. וכעת עומדת מיקרוסופט, או בעצם חברה-בת שלה שנרכשה לא מזמן, מאחורי הדרישה לבדוק האם גוגל מחזיקה רמות מחירים מלאכותיות בשוק הפרסום במנועי החיפוש האירופי, שבו - אין כמו סימטריה היסטורית - מחזיקה גוגל כ-90%.

החקירה האירופית אמורה לקבוע האם גוגל אכן קובעת מחירי רצפה במכירת פרסומות במנועי חיפוש. מכרזים אלו, חשוב לציין, מתנהלים בדרך המכרז הפתוח - ולא אמורים להתחיל מרצפה כלשהי. בקביעת מחיר התחלתי גבוה, טוענים המתלוננים, קובעת החברה הענקית רמות מחירים שמתאימות לה, במקום להניח לכוחות השוק לעשות את שלהם.

נגד גוגל עומדות כרגע שתי תלונות בשוק האינטרנט האירופי, והשנייה מעניינת יותר מהראשונה. שני מנועי חיפוש מקומיים, אחד להשוואת מחירים בבריטניה והאחר לחיפוש תכנים משפטיים בצרפת, טוענים כי גוגל מענישה אותם בדירוג תוצאות החיפוש שלה, עונש הגרוע עשרות מונים מהגליה לאי אלבה בסביבה האינטרנטית של ימינו.

בעולם שבו מתנהלת מלחמת חורמה על כל מונח ומלת חיפוש אפשריים בגוגל, הגליה מכוונת לעמודים האחוריים של תוצאות החיפוש משמעה הפסד בטוח בקרב על הטראפיק - הרייטינג האינטרנטי. גוגל מעולם לא חשפה בפרוטרוט מה גורם לעמודי רשת מסוימים להגיע לעמוד הראשון בתוצאות החיפוש, אבל הכללים ידועים ומפרנסים יפה אלפי חברות SEO (קידום במנועי חיפוש), שכל מטרתן קידום התכנים של לקוחותיהם בגוגל.

כוח חורץ גורלות

במציאות שבה משתמשים רבים צורכים את גוגל לא רק כמנוע חיפוש אלא כאמצעי גלישה ישרים לאתרים השונים; ובמציאות שבה רבים מהאתרים חבים יותר מ-30% עד 60% מהכניסות אליהם ישירות לגוגל - ברור כי ברין ופייג' מחזיקים ביד כוח אדיר, חורץ גורלות. אם ירצו להפיל אתר כלשהו, הם ללא ספק יכולים.

גוגל מפעילה כבר שנים מדיניות ענישה לאתרים שעברו על חוקיה והכפילו, לדוגמה, תכנים כדי להציף את מנוע החיפוש ולשפר את מיקומם בו. אמנם, יש היגיון רב במדיניות זו, שנועדה להגן בעיקר על הצרכנים ולמנוע טביעה מתסכלת בים של תכני זבל, אבל יש כאן גם צוהר להחלטות ענישה מסוג אחר, למשל כלפי מנועי חיפוש נישתיים ו/או מקומיים, שמתעקשים בחוצפתם להתחרות בתמנון הגדול. אני לא אומר שגוגל נוקטת ענישה כזו, אלא רק שהדלת פתוחה והרשות נתונה. וזה מצב מדאיג דיו.

"אנחנו שואפים להשיג נתח קטן של גוגל בכל פעילות אינטרנט של כל אחד", אמר אריק שמידט, מנכ"ל ענקית החיפוש, בכנס ברצלונה לפני קצת יותר משבוע. לגיטימי? אולי. אלא שהשאיפות של גוגל מזמן כבר לא מתמצות רק באינטרנט. היא רוצה גם לשלוט בחלל, בחשמל, בטלפוניה ויש שיאמרו - בכל היבט של חיינו. והדבר העצוב ביותר הוא שגוגל לגמרי לא מקורית ברצונה זה: מיקרוסופט שאפה לשם בגדולתה (ועדיין שואפת), ואפילו פייסבוק עלתה לאחרונה על המסלול המגלומני.

ההצלחה, מתברר, ממכרת וממלכדת. עוד לא נולד היזם האינטרנטי שכבש ממלכה - ועצר לנוח ולהתענג על הנוף. ככל שהם מצליחים יותר, כך הם מודאגים, נרדפים ונטולי רסן יותר. אמרו לנו פעם שרק הפרנואידים שורדים, אבל שכחו לספר איך מרגישה מציאות צרכנית שחווה מלחמת הישרדות אלימה כזו.