תהיה רפורמה?

על ההמלצות הסופיות של ועדת חודק

בשוק הפיננסי-פנסיוני התרגלו בשנים האחרונות שוועדות מובילות לרפורמות. שהחלטות ועדה שהוקמה על-ידי האוצר הופכות למחייבות. אבל, זה לא תמיד המצב. השבוע פרסמה ועדת חודק, בראשות עו"ד דוד חודק, את הדו"ח הסופי של המלצותיה להסדרת שוק הנפקת האג"ח הקונצרני.

ההמלצות שפרסמה הוועדה ישנו את שוק ההון המקומי. זאת כמובן אם ההמלצות יאומצו כפי שהן. עכשיו ההחלטה בנושא נמצאת בידי שר האוצר יובל שטייניץ, והממונה על שוק ההון עודד שריג, כשמעבר לכתף ממתינים ומשפיעים יו"ר רשות ני"ע זוהר גושן והמפקח על הבנקים רוני חזקיהו.

דו"ח הביניים של הוועדה עורר סערה אדירה והתנגדות כמעט מכל השחקנים הממוסדים בשוק ההון. כתוצאה מכך חלו כמה שינויים בדו"ח הסופי, כשבשלב זה לא ברור עדיין אם הם משמעותיים או לא. בכל מקרה, בשוק משדרים שההתנגדות להמלצות הוועדה תימשך.

את הביקורת המשמעותית ביותר נגד המלצות הביניים השמיע זוהר גושן. "תארו לעצמכם מדינה שבה הנהגים נוהגים בחוסר זהירות ומתרחשות בה תאונות דרכים רבות. עתה, תארו לכם שהפתרון המוצע לבעיה הזו הוא לבטל את מגוון המכוניות ולחייב את כל הנהגים לנהוג רק בוולבו", אמר. מבחינה זו אין שינוי במהות ההמלצות של הוועדה, הגם שהיא הגדילה את זכות הבחירה של ועדות ההשקעה והפכה את ההמלצות ל-Best Practice. כלומר, מהרבה בחינות גם אם הוולבו הפך לפולקסווגן, ההיגיון בהמלצות הוועדה נותר טיפול בכשל השוק במגרש של היצע המוצרים, ולא בתשתיות השוק.

מכאן, שהדיון סביב דו"ח ועדת חודק לא הסתיים, כשבשלב זה נראה כי הדרך לאימוץ ההמלצות עוד ארוכה, ומאוד סביר שיימשך העימות סביבן והן ימשיכו להשתנות.