מלחמות פייסבוק

גם אם הבן שלכם מתחזה בפייסבוק למבוגר יותר, חוק העונשין כנראה אינו רלוונטי לגביו

לא מזמן קיבלנו חוזר חמור מטעם מנהלת בית-הספר של י'. המנהלת מדווחת על קבוצות ילדים שעשו שימוש לא נאות בפייסבוק והקימו קבוצות שעודדו "חרם חברתי ואלימות פיזית ומילולית, הן כלפי צוות המורים והן כלפי תלמידי בית-ספרנו".

המנהלת מוסיפה כי "ילדים רבים פותחים מספר פרופילים חופפים ומשחקים במשחקי פוקר ובמשחקי הימורים נוספים. אנחנו מדברים על ילדים בני 12-10 מדובר בדבר חמור ביותר!" (השגיאה בדקדוק מובאת כלשונה מהחוזר המקורי).

בהמשך עובר החוזר לאיומים: "בהתאם לכללי הגנת הפרטיות ושימוש של אתר פייסבוק, פתיחת פרופיל באתר למי שטרם מלאו 14 שנים - הנה אסורה בהחלט, ועשוי להיענש על-פי סעיף החוק לעונשין". (השגיאות בעברית מובאות כלשונן מהחוזר המקורי).

המנהלת טעתה לא רק בדקדוק עברי, אלא גם בעניין הגיל. פייסבוק דורשת מהנרשמים להיות לפחות בני 13. ילד המציין בהרשמה לפייסבוק כי גילו מתחת ל-13 לא מתקבל לקהילה.

השוטרים בדרך?

ומכיוון שי' שלנו נכלל בקטגוריה זו, נתפסנו לחרדות. בעיני רוחנו ראינו חוליית שוטרים מתדפקת על דלת ביתנו באישון לילה. בעוד אני משפשף את עיניי ומסתיר פיהוק (גם בדימיון הכי פרוע הבעל הוא שיפתח את הדלת, בעוד האשה במיטה דורשת עדכונים מהחזית), תקריא לי שוטרת קשוחה את צו המעצר: "מר י' ש', אתה ובנך עצורים. עוד תענשו על פשעיכם הכבדים, הכוללים פרופילים כפולים בפייסבוק, שימוש בפוקר זינגה, ופתיחת פרופיל לקטין שטרם מלאו לו 13 שנים!"

עורכי הדין נוגה דבצרי ספירא ועידו ארליך, ממשרד עורכי הדין נשיץ ברנדס, נחלצו לעזרתי. הם נתבקשו לבדוק את הנושא, והעבירו לי תשובות מנומקות ומפורטות. אני מביא בפניכם היום, ובגלל חשיבות הנושא - גם בשבוע הבא, את עיקרי הדברים.

שאלתי הראשונה היתה לגבי איום המנהלת בעניין "חוק העונשין". אני מנחש שכוונת המנהלת היתה שבית-הספר עלול לפנות לבית המשפט ולתבוע את הילדים על שעברו על חוקי פייסבוק. תשובת עורכי הדין: "לפי חוק העונשין, המתייצג בכזב כאדם אחר, חי או מת, בכוונה להונות - דינו מאסר 3 שנים". אבל ילדים שמתחזים לבני 13 ומעלה אינם בהכרח מתחזים לאדם בדוי, וכן לא ברור כי קיימת "כוונה להונות". מובן שאם התנהגותם פוגענית, הם עלולים להיחשב כמבצעי עבירה.

כן נציין כי לפי חוק העונשין "לא יישא אדם באחריות פלילית אם לאור טיב המעשה, נסיבותיו, תוצאותיו והאינטרס הציבורי, המעשה הוא קל-ערך". להערכתנו, העבירה לכאורה, הקשורה בהתחזותו של ילד לגיל יותר מבוגר, אינה בעיה במישור הפלילי.

עוד מוסיפים עורכי הדין כי האחריות הפלילית חלה על ילדים בני 12 ומעלה. ובכן, י' שלנו הוא אולי מתחזה בפייסבוק, אבל לפחות "חוק העונשין" כנראה אינו רלוונטי לגביו.

ומה לגבי אחריות ההורים? האם החוק רואה בנו אחראים לשיטוטיהם המזיקים לכאורה של ילדינו ברשת? ומה אומר החוק על אחריות פייסבוק כלפי פרטיותם של ילדינו? על כך בשבוע הבא.