משרד רה"מ סוגר דיל עם יו"ר ועדת הכספים גפני: תמיכה בחוק הגמ"חים מול אישור חוק בנק ישראל

יוזם הצעת החוק, ח"כ משה גפני, זעם על כך שהממשלה משקיעה מאמצים לאישור חוקים שהיא מעוניינת בהם, בעוד חוקים אחרים נזנחים ולא מקודמים ■ המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, והאוצר הביעו את התנגדותם לחוק הגמ"חים, אולם משרד רה"מ החליט לפעול בניגוד לעמדתם

משרד ראש הממשלה מנסה לרצות את יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ובעקבות כך הממשלה תתמוך בהצעת חוק המסדירה חוקית את מוסד גמילות החסדים, ואילו יו"ר ועדת הכספים יזרז את הדיונים בחוק בנק ישראל - כך נודע ל"גלובס".

ביום ג' הקרוב צפויה ועדת השרים לענייני חקיקה לדון בהצעת חוק הקובעת כי לא יהיה איסור על קבלת פיקדונות כספיים על ידי הגמ"ח ומתן הלוואות לגמילות חסדים על ידיו, ובלבד שהלוואות אלה אינן נושאות ריבית והכספים משמשים למתן גמילות חסדים בלבד. הצעת החוק מגדירה מוסד לגמילות חסדים כעמותה או כחברה לתועלת הציבור שמנהלות את חשבונותיהם בתאגיד בנקאי.

יוזמי הצעת החוק הם חברי הכנסת גפני ואורי מקלב (יהדות התורה).

על אף שהמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, והאוצר הביעו את התנגדותם להצעה, הבטיחה הממשלה את תמיכתה בהצעת החוק, בתנאי שיו"ר ועדת הכספים יפעל לזירוז הדיונים בחוק בנק ישראל שבאישורו התנה נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, את הארכת כהונתו.

סיוע ללא ריבית

הגמ"ח (גמילות חסדים) הוא מוסד שבמסגרתו תורמים או מפקידים כספים בקופה משותפת שמלווה לנזקקים ולמי שנמצאים במצוקה. ההלוואות הכספיות מוחזרות על ידי הלווה לאחר תקופה הקבועה במסגרת הגמ"ח. על פי דין תורה ישנו איסור להלוות בריבית, וההלוואה שנותן הגמ"ח מאפשרת סיוע כספי ללא ריבית, ומסייעת מאוד ללווה אשר נדרש להשיב את הקרן בלבד.

למטרה זו מקבלות קופות הגמ"ח תרומות או פיקדונות, שנמסרים מתוך אמון מלא של המפקידים בגבאי הקופות. אך באחרונה התברר כי הפעילות האמורה עומדת בניגוד לחוק הבנקאות (רישוי). בהצעה זו מבקשים גפני ומקלב לאפשר המשך פעילות הגמ"ח.

על פי הצעת החוק, להלוואת גמילות חסדים תחשב הלוואה שנותנת קופת גמילות חסדים לפירעון בתשלום אחד או לשיעורין, שאינה נושאת ריבית ואיננה צמודה, או הלוואה שאיננה נושאת ריבית וצמודה למדד המחירים לצרכן כפי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן - צמוד מדד) או לשערו היציג של מטבע חוץ, ממועד נטילת ההלוואה עד למועד פרעונה, או לפירעון כל תשלום מתשלומי ההלוואה.

מתכונת עתיקה

מקורביו של גפני הסבירו היום כי המתכונת הזו של הגמ"חים קיימת עוד מלפני קום המדינה אך אינה מוגדרת בחוק. לדבריהם, במהלך הדיונים שהתקיימו בין יו"ר ועדת הכספים לבין נציגי לשכת ראש הממשלה בנוגע לאישור חוק בנק ישראל, הביע גפני זעם על כך שהממשלה משקיעה מאמצים עילאיים לאישור חוקים שהיא מעוניינת בהם, בעוד חוקים אחרים שנועדו להיטיב עם הציבור נזנחים ולא מקודמים.

ל"גלובס" נודע כי יו"ר ועדת הכספים ביקש במהלך הדיונים עם נציגי לשכת ראש הממשלה שיקדמו חוקים נוספים בנוסף לחוק בנק ישראל, דוגמת חוק הגמ"חים שיכיר במוסדות גמילות חסדים באופן חוקי. לדבריו, "החוק צריך להיות מחוקק לא פחות מהר מהחוק שנועד לאשר מינוי של איש אחד".