זוהר בערפל

סדר העדיפויות של רשות ני"ע השתנה בעליל. במקום גילוי ושקיפות, עוברים לפעולה אקטיבית

שחקן חדש נולד בענף הערכות השווי -זוהר גושן. עבודה שביצעה החברה שהקים, "גושן הערכות שמרניות בע"מ", הביאה בחצות יום חמישי את חברת אפריקה ישראל להכיר במחיקות של מיליארד שקל מערך נכסיה ברוסיה. לפני משרדי רשות ניירות ערך ברחוב מונטיפיורי בתל אביב כבר משתרך תור של חברות נדל"ן נוספות, שרוצות לשכור את שירותי השמאי המומחה.

ועכשיו ברצינות. סדר העדיפויות של רשות ני"ע השתנה בעליל. במקום גילוי ושקיפות, עוברים לפעולה אקטיבית, ועל המוקד - הערכות השווי. בשבוע שעבר בערב עיון באוניברסיטת ת"א, הסביר היו"ר גושן בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את המדיניות החדשה.

לגושן נמאס. "גילינו שמנכ"לים לא קוראים הערכות שווי, והדירקטוריון לא טורח לבחון אותן אלא מקבל אותן כמו שהן. אנחנו לא נקבל את זה", אמר. "יש חברת מעריכי שווי בארץ, אני לא רוצה להגיד את השם שלה בקול רם, אבל אם תשלם לה, תקבל כל מספר שאתה רוצה. אלו נושאים חשבונאיים, אבל זה חורג ממתחם הלגיטימיות, ולא נהסס לפתוח כנגד חברות שמגישות הערכות שווי כאלו בהליכים פליליים, כיוון שמבחינתנו זו תרמית", איים גושן.

בוקר טוב פרופ' גושן. באמת חשבת שהערכות השווי נועדו למטרה אחרת, מאשר להיות תעודת כשרות שמשרתת את צרכי החברה? כולם יודעים שלעולם המופלא של הערכות השווי יש חוקים משלו. החברה מזמינת הערכת השווי יורה את החץ, והחברה המעריכה בודקת היכן החץ נפל ומציירת עיגול בצבעים יפים סביב המטרה.

רוצים בעלי העניין לקנות - הערכת השווי נמוכה; רוצים למכור, הערכת השווי בשמיים. הכל מבוסס כמובן על מתודולוגיה כלכלית סדורה, הנחות מלומדות ותילי תילים של מלל פסבדו-אקדמי.

הטיל פצצה ונדם

ראינו בשנת 2007 את גיזה-זינגר-אבן מציבה לטיב טעם שווי של 446 מיליון שקל, להצדקת אחת מעסקאות בעלי העניין של עמית ברגר. טיב טעם, כידוע, נסחרת כיום לפי 180 מיליון שקל. שנה אחר כך נימקה דלויט בהרחבה מדוע קרנות הנאמנות של כלל פיננסים שנרכשו מדיסקונט שוות 595 מיליון שקל, ואין צורך למחוק ולו שקל אחד. זה נגמר במחיקה של 205 מיליון שקל. לא נלאה אתכם בדוגמאות נוספות, שכמוהן יש למכביר.

גושן לא אמר דבר חדש. גמישותן של הערכות שווי היא סוד גלוי. עיתונאים כותבים על זה שנים. אבל גושן אינו עיתונאי, אלא רגולטור עם סמכות ואחריות. גושן דיבר על חברת מעריכי שווי אחת, ובדרך תקף ענף שלם. לאיזו חברה התכוון גושן - לגיזה זינגר אבן? לדלויט טוש? לזיו-האפט? (שמות החברות לפי סדר הא"ב, כדי שאף אחד לא יסיק מסקנות שגויות).

ובכל זאת, כשרגולטור נושא דברים בפומבי, יש לכך משמעות. עכשיו גושן רוצה לשנות את כללי המשחק ולטפל גם בחברות שמספקות את הערכות השווי, לא רק בחברות שמקבלות אותן. הוא תיאר חברה הפועלת לדעתו באופן המשיק לפלילי - אי אפשר להטיל פצצה וללכת. אי אפשר להתעלם.

גושן צריך להגיד לאיזו חברה הוא התכוון, ומה בכוונתו לעשות בעניינה, ולא להותיר את כולנו בערפל.