ביטוח חדש של מכבי: תוספת של 19-49 ש' לכל התרופות בעולם

הכללית מנסה להדביק את הקצב: פנתה לחברות ביטוח על מנת לקבל הצעות לפוליסות חיצוניות

כשבועיים לאחר שחשף "גלובס" את כוונת מכבי שירותי בריאות להשיק "מסלול עוקף", שיציע למבוטחי הקופה כיסוי ביטוחי לתרופות מצילות ומאריכות חיים בשל האיסור שחל על הכללתן במסגרת הביטוחים המשלימים, אנו חושפים כעת את הפרטים המלאים של התוכנית.

מכבי תציע פוליסה פרטית של חברת הביטוח "מגדל", שתאפשר כיסוי מלא לכל התרופות שאינן מצויות בסל התרופות הממלכתי. הכיסוי יעלה 19 שקל בחודש למשפחה שלמה, כל עוד ראש המשפחה, האדם המבוגר ביותר, אינו עולה על גיל 54. הסכום קופץ ל-49 שקל בחודש למשפחה, כאשר ראש המשפחה מבוגר מ-54.

על פניו נראה כי מדובר בסכום זניח, אולם לא כך הדבר: כדי ליהנות מפוליסה זו, המשפחה חייבת להיות מבוטחת באמצעות הביטוח המשלים "זהב". משמע, התשלום לפוליסה המיוחדת הוא למעשה תוספת למאות השקלים המשולמים בחודש עבור מס הבריאות, ולעשרות שקלים נוספים המשולמים לביטוח המשלים.

ההבדל הגדול בין הפוליסה החדשה, שניתן להגדירה "חצי פרטית", לבין פוליסה פרטית של חברת ביטוח, טמונה בעובדה כי היא אינה כוללת "חיתום רפואי" - כלומר גם חולים וקשישים יכולים להצטרף אליה. במקרה של מבוטחים חולים שכבר נזקקים לתרופות מיוחדות עוד לפני שהצטרפו לפוליסה, הוסכם כי מכבי היא שתישא בעלות התרופות. אולם, אליה וקוץ בה: מתברר כי בניגוד לביטוח משלים רגיל, תוקפה של הפוליסה החדשה הוא חמש שנים בלבד. בתום תקופה זאת המבוטח מוצא את עצמו מול חברת הביטוח, ולא מול קופת החולים. המשמעות היא שחברת הביטוח רשאית לגבות מחיר גבוה בהרבה בתום תקופה זו. בנוסף, החברה יכולה לדרוש חיתום רפואי בעבור מבוטחים חדשים שיצטרפו לפוליסה.

גם חברות הביטוח החלו לאחרונה לשווק פוליסות מצומצמות שנועדו רק למי שמחזיק כיום ביטוח משלים. זאת לצורך כיסוי רחב יותר של תרופות שאינן מצויות בסל הבסיסי. כך למשל, חברת הביטוח "הפניקס" מציעה פוליסה שכזו תמורת 37 שקל בחודש למשפחה עד 4 נפשות, כולל חיתום רפואי. "הראל" מציעה פוליסה משלימה תמורת עד 83 שקל בחודש למשפחה, כאשר גם במקרה הזה כלול חיתום רפואי. בכל מקרה, הפוליסה של מכבי עדיין יותר משתלמת לצרכן.

הכללית מבטיחה: תנאים טובים יותר

ל"גלובס" נודע כי גם שירותי בריאות כללית ביקשה לאחרונה מחברות ביטוח פרטיות להגיש לה הצעות עבור פוליסה חיצונית, בדומה למודל של מכבי. עם זאת, גורמים בכללית מבטיחים כי בכוונתם להציע תנאים אטרקטיביים יותר מאלו של מכבי. הכללית כמעט כפולה בגודלה, ומכאן שיתרון הגודל שלה אמור להיטיב עם לקוחותיה. יחד עם זאת, אם מביאים בחשבון את המצב הסוציו-אקונומי הממוצע של מבוטחי הכללית, הרי שרבים לא יכולים להרשות לעצמם את הלוקסוס הזה.

מכבי והכללית שוקדות על תוכניות ביטוח שכאלה מאז שמשרדי הבריאות והאוצר החליטו לאסור לפני כשנתיים על הכללת תרופות מצילות ומאריכות חיים, במסגרת הביטוחים המשלימים - לכאורה משום שכ-30% מהאוכלוסייה לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש ביטוח משלים. ב-2007, עוד קודם להחלטת משרדי הבריאות והאוצר, השיקו הקופות ביטוחים משלימים עם כיסוי לכלל התרופות שאינן מצויות בסל הממלכתי, תמורת תוספת של כמה שקלים בודדים בחודש וללא צורך חיתום רפואי.

בימים הקרובים ייפתח מוקד טלפוני של "מגדל" לצירוף מבוטחי מכבי לפוליסה.