ארה"ב בוחנת: ספינות בדרך לאיראן ייורטו ומטענן ייבדק

"דיונים פנימיים גם על אפשרות להטיל מצור ימי על איראן ■ פקיד ממשל בכיר: וושינגטון אינה מוכנה בשלב זה לנקוט טקטיקה של מתיחת קווים אדומים וייזום אתגרים צבאיים ■ האם אהוד ברק דרש להטיל מצור על איראן בשיחותיו בוושינגטון?

ממשל אובמה בוחן אופציות לשימוש בכוח ימי במפרץ הפרסי להגברת הלחץ על משטר האייתאללות באיראן. אחת מהאופציות היא יירוט ספינות בדרך לאיראן או ממנה כדי לבדוק את מטענן. אופציה אחרת, פחות סבירה: הטלת מצור ימי על איראן. כך מוסר השבועון "דיפנס ניוז" בגליונו החדש.

נקיטת צעדים כאלה, באורח חד-צדדי ע"י ארה"ב לבדה או כחלק מהחלטה של מועצת הביטחון, שצפויה להתקבל בקרוב, תוסיף נדבך נוסף למאמצים הדיפלומטיים לשכנע את איראן להפסיק את מאמציה לפתח נשק גרעיני.

פקיד ממשל בכיר אמר לשבועון, כי וושינגטון אינה מוכנה, "לפחות בשלב זה", לנקוט טקטיקה של מתיחת קווים אדומים וייזום אתגרים צבאיים אם האיראנים יעברו קווים אלה.

אבל הפקיד אישר, כי תכנית הסנקציות שבוחנת ארה"ב כוללת מרחב תמרון שיאפשר לכוחות אמריקניים ליירט ספינות במפרץ הפרסי, לעלות על סיפונן, לבדוק את מטעניהן ולאסור את המשך הפלגתן ליעד במקרים מסוימים.

"כאשר תתקבל ההחלטה הבאה של או"ם (לגבי איראן) אנו נרצה לבדוק כיצד ליישם זכויות שכבר גלומות בחוקי ים בינלאומיים וביזמה למניעת הפצה (של נשק להשמדה המונית, PSI)", אמר הפקיד.

הפקיד אמר עוד, כי משרד החוץ האמריקני מאיץ עתה במדינות שמנפיקות דגלי נוחות לאוניות סוחר, כליבריה או פנמה, לחתום על הסכמים שיתירו לכוחות אמריקניים או בינלאומיים לעלות על סיפוני אוניות שמניפות את דגלן במאמץ למנוע מאיראן לייבא חומרים או טכנולוגיות שקשורים לנשק בלתי קונוונציונלי, או לייצא טילים וכלי נשק אחרים לארגוני טרור באזור (כחיזבאללה או חמאס, ר.ד.)

בשבוע שעבר דיווח "דיפנס ניוז", כי ישראל לוחצת על ארה"ב להגביר את נוכחותה הצבאית במפרץ הפרסי וכי אדמיראל מייקל מאלן, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, נתן הסכמה עקרונית לבקשה הישראלית בשיחות שניהל באחרונה בישראל.

לא ברור בשלב זה אם שר הביטחון, אהוד ברק, העלה בקשה להטיל מצור ימי על איראן בשיחתו עם עמיתו האמריקני, רוברט גייטס, בשבוע שעבר בפנטגון, אומר השבועון בדיווחו החדש, אך ברק היה נחוש מאוד בקריאתו לממשל לתגבר את הסנקציות באמצעות איתותים ברורים של ארה"ב לנכונות לנקוט פעולה צבאית.

שר ישראלי, שמצוטט ב"דיפנס ניוז" אמר בשבוע שעבר, כי "עשיית שמוש בצבא האמריקני למניעת יבוא של חומרים קריטיים לאיראן או יצואם ממנה היא נושא מרכזי באג'נדה שלנו".

השר הודה, כי מתקיימים דיונים פנימיים בישראל על אפשרות של הטלת מצור על איראן, אך הוא לא היה יכול לאשר האם ברק או חברים בפמלייתו "אכן הרחיקו לכת ופירטו במפורש אופציה זו באזני ידידינו האמריקנים".

"פערים ניכרים עדיין קיימים בין עמדות ישראל לעמדות ארה"ב בסוגיית איראן, אך אנו מקווים שסבב השיחות האחרון בוושינגטון כמו גם ביקורו הצפוי של סגן הנשיא, ג'וזף ביידן, בישראל יסייעו לצמצם את הפערים", אמר השר הישראלי. "הבעיה האמיתית היא, האם יהיה לנו זמן, או שמא (המאמצים למנוע נשק גרעיני מאיראן) יהיו מעטים מדי ומאוחרים מדי".

בהודעה שפרסם ברק לאחר פגישתו עם גייטס נאמר, כי שר הביטחון הדגיש באזני בן שיחו את הצורך הרב והחשיבות המרובה לריסון הקשרים ההדוקים בין איראן לבין סוריה וחיזבאללה. "ישראל רואה בחומרה רבה את המשך ההתחמשות האינטנסיבית של חיזבאללה בנשק, ובעיקר בנשק רקטי, שכל מטרתו לפגוע באזרחי ישראל, משמע טרור לשם טרור", אמר ברק לגייטס.

ברק אמר עוד לגייטס, לפי ההודעה: "איראן היא בעיה של העולם כולו, לא רק של ישראל. בשלב זה חשוב להטיל על איראן סנקציות חריפות ומשתקות כדי למנוע התקדמותה לקראת נשק גרעיני".

ג'ן בולטון, שגריר ארה"ב באו"ם בממשל בוש, אמר לדיפנס ניוז, כי סנקציות שלא ילוו ביכולת ליירט אוניות במפרץ הפרסי לא יבלמו, ואפילו לא יאטו, את התקדמות איראן להשגת נשק גרעיני.