הממשלה צפויה לאשר ביום חמישי תקציב דו-שנתי ל-2011-2012

אין מדובר בהחלטה גורפת, ובעתיד תישקל האפשרות לעבור לתקציב דו-שנתי קבוע ■ בנוסף ידון המעבר לנוסחה קבועה שתקבע את שיעור ההוצאה הממשלתית

הממשלה צפויה לאשר תקציב דו-שנתי לשנים 2011-2012 בישיבתה הקרובה שתתקיים ביום חמישי. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", לאור ההמלצות של גופים בינלאומיים ובהם ה-OECD, צפוי שר האוצר, יובל שטייניץ, להגיש לממשלה הצעת החלטה על פיה יגובש תקציב דו שנתי גם לשנים 2011-2012.

במערכת הפוליטית מעריכים כי לנוכח השקט הפוליטי שקנה ראש הממשלה בזכות העברת תקציב דו שנתי לשנים 2009-2010, תאושר הצעתו של שר האוצר להעביר תקציב דו שנתי גם בשנתיים הבאות. לפי שעה אין מדובר בהחלטה גורפת, ובעתיד תישקל האפשרות לעבור לתקציב דו שנתי קבוע. עם זאת, בנוסף לאישור הממשלה, יידרש גם אישור הכנסת למהלך שיאושר כהליך חקיקה ממשלתי רגיל.

בנוסף, צפויה לדון הממשלה בישיבתה הקרובה בהצעת ההחלטה של שטייניץ שתשנה את הכללים הפיסקליים על פיהם תגדל ההוצאה הציבורית של הממשלה. על פי הכלל הפיסקלי החדש, תקבע נוסחה שתגדיר את הוצאות הממשלה כפונקציה התלויה מחד בממוצע של הצמיחה בשנים האחרונות, ומאידך, תשאף הממשלה להגיע ליחס חוב תוצר של 60%, כפי שנקבע באמנת מאסטריכט.

עד כה היה שווה שיעור הגידול של הוצאות הממשלה לשיעור הגידול של האוכלוסייה ועמד על 1.7%. על פי הנוסחה המתגבשת, יעמוד שיעור ההוצאה ב-2011 על 2.6%. באוצר הסבירו היום כי הנוסחה החדשה תאפשר מצד אחד גמישות לממשלה, ומצד שני את היכולת להמשיך לפעול על מנת להגיע ליחס של 60 % חוב - תוצר. "הנוסחה החדשה נועדה לאפשר גמישות לממשלה, ולנוכח הצמיחה הגבוהה בשנים האחרונות תתאפשר העלאת שיעור הגידול של הממשלה", הסבירו. הנוסחה גובשה על ידי האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה.

מדי שנה, ערב אישור תקציב המדינה בישיבת הממשלה, נפתחים מחדש הוויכוחים על פריצת מסגרת ההוצאה הממשלתית ומהווים עילה למשבר קואליציוני. בישיבת אישור התקציב לשנים 2009-2010 אמר שר הביטחון, אהוד ברק, כי העבודה לא תצביע בעד אישור התקציב אם לא תוגדל תקרת ההוצאה. "מפלגת העבודה לא תוכל לקבל מסגרת, שבה אין פתח להרחבת התקציב", אמר אז. אם תאושר הצעתו של שר האוצר, יחסך המשבר השנתי שמנוצל על ידי הסיעות להשגת תקציבים נוספים למשרדיהן.