גושן פועל לביטול עמלות ההפצה בקרנות; הצרכנים ישלמו יותר?

יו"ר רשות ניירות ערך מציע כי במקום עמלות ההפצה יגבו הבנקים עמלות קנייה ומכירה ישירות מהלקוחות

לפרופ' זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך, יש יוזמה חדשה. גושן מציע לבטל את עמלות ההפצה בקרנות נאמנות ובמקומן יגבו הבנקים עמלות קנייה ומכירה ישירות מהלקוחות. למרות שמקורבי גושן טוענים כי שר האוצר, יובל שטייניץ, תומך בהצעה - הרי שהיוזמה טרם הגיעה לטיפול הדרג המקצועי במשרד האוצר. את תגובתו של שטייניץ, השוהה בחו"ל, לא ניתן היה לקבל. דובר רשות ניירות ערך סירב לענות לפניות בנושא.

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, תומך בעמדת רשות ניירות ערך, מאחר שהוצג לו שהכנסות הבנקים לא ייפגעו מהשינוי. גושן טען, כאשר גייס את תמיכת בנק ישראל לשינוי, כי מדובר בהצעה ניטרלית, שבסך הכול "תחליף צורת גבייה של עמלה בצורה אחרת" וכי הצרכן לא ייפגע כיוון ש"דמי הניהול לצרכן ירדו בגובה עמלת ההפצה".

על הצעת גושן לעבור כברת דרך רבה עד שתאושר. עם זאת, כבר עולות מספר תהיות לגבי ההיגיון הטמון בה. היום מתחלקים דמי הניהול בין הבנק, שמקבל את העמלה הקבועה בחוק, לבין בית ההשקעות שמקבל את היתר. לפי התוכנית, הבנק יגבה מהלקוח עמלות קנייה ומכירה בשיעור דומה לעמלות ההפצה שקיבל עד עתה מהיצרן. לפי עמדת גושן, על דמי הניהול בקרנות נאמנות לרדת בשיעור עמלת ההפצה. אחרת, מי שירוויח מהשינוי יהיו בתי ההשקעות, כמו פסגות, אקסלנס ודש איפקס, שישמרו אצלם נתח גבוה יותר של דמי הניהול. מי יפקח כי דמי הניהול באמת יירדו ויוודא שהצרכן לא ישלם פעמיים?

גם מבחינת הבנקים מדובר בסיכון. היום הצרכן לא מודע לעמלה. לפי ההצעה של גושן, הצרכן יתחיל לשלם, יבין כמה הוא ישלם ויוכל להתמקח כך שהכנסות הבנקים יירדו. מחרתיים תקום המועצה לצרכנות ותצא בקמפיין נגד עמלות הבנקים הגבוהות ותדרוש להוריד אותן, כך שהבנקים יפסידו הכנסות.