הבנקים יגישו הצעה לעידון הגבלות חזקיהו על קבוצות הרכישה

חזקיהו קבע כי אשראי לקבוצת רכישה לא ייחשב כאשראי לדיור ללווה יחיד כמו הלוואת משכנתא רגילה אלא כאשראי נדל"ני הניתן לחברה קבלנית ■ בבנקים סבורים כי החוזר ראוי ובמקום וכי יש לעשות סדר בנושא הפרוץ של קבוצות רכישה, אך יש לעדן את ההנחיות בכמה נקודות

איגוד הבנקים יגיש לבנק ישראל הצעה לעידון המגבלות של טיוטת חוזר קבוצות רכישה. לפני שבועיים פרסם המפקח על הבנקים רוני חזקיהו טיוטת חוזר המטיל על הבנקים מגבלות במתן אשראי לקבוצות רכישה, בשל הסיכון הטמון בפעילותן. מנכ"ל איגוד הבנקים הוא משה פרל.

חזקיהו קבע כי אשראי לקבוצת רכישה לא ייחשב כאשראי לדיור ללווה יחיד כמו הלוואת משכנתא רגילה אלא כאשראי נדל"ני הניתן לחברה קבלנית. רק לאחר סיום הפרויקט ומסירת מפתח הדירה לרוכש ניתן יהיה לסווג את ההלוואה כאשראי לדיור.

לפי תקנות באזל 2, הקצאת ההון מול אשראי למשכנתא היא 35% (הבנק מקצה 35 אגורות מול שקל שנתן כהלוואה) בעוד שבאשראי לנדל"ן ההקצאה היא 100%. לכן יצטרכו הבנקים להקצות הון גדול פי שלושה כדי לתת את אותו היקף הלוואות לקבוצות רכישה, כדאיות מתן האשראי תקטן והריבית תתייקר. בכך מצמצם חזקיהו באופן דרסטי את הכדאיות הכלכלית של הבנקים במתן הלוואות לקבוצות רכישה.

בבנקים סבורים כי החוזר ראוי ובמקום וכי יש לעשות סדר בנושא הפרוץ של קבוצות רכישה, אך יש לעדן את ההנחיות בכמה נקודות.

איגוד הבנקים מציע כי כדי להבדיל בין קבוצת רכישה "אמיתית" לבין יזם נדל"ן תוגדר קבוצת רכישה לפחות 20 יחידות דיור במקום 10 בהצעת בנק ישראל. האיגוד מעוניין כי הקצאת ההון בגין הלוואה לקבוצות רכישה לא תהיה 100% אלא 75% כמו באשראי צרכני וכי מועד תחולת החוזר יהיה בתוקף מ-31 במרס ולא רטרואקטיבית על תיק ההלוואות הקיים. היקף האשראי הקיים לקבוצות רכישה נאמד בכ-6-7 מיליארד שקל.

בשבוע שעבר אמר מנכ"ל בנק אגוד חיים פרייליכמן ל"גלובס" כי "הדווקנות של טיוטת בנק ישראל היא אבסורד, אין סיבה שבנק יחזיק 100% הון לגבי קבוצות רכישה הנמצאות באמצע התהליך. אני מקווה שהמפקח ישנה את עמדתו ויגמיש אותה בחוזר הסופי".

22
 22